Funderar på att köpa häst?

A

aldis

Hej, jag funderar på att köpa en häst men jag vet inte riktigt vilka "rasalternativ" som finns som skulle passa mig. Jag söker en "allround" häst, inte för stor och inte för nervöst lagd. De alternativ som jag känner till (i min prisklass <40 kSEK) är ridtravare eller fullblod. Min erfarenhet av dessa typer av hästar är att de "kräver" ganska mycket av sin ägare. Ridtravaren, då måste du vara väldigt skicklig ryttare för att den ska utvecklas ridmässigt och fullblodet som ofta är lite skarpa och heta kräver också de rutnierade ryttare.
Vad kan det då finnas för andra alternativ för mig som hobbyryttare som inte har några speciella tävlingsambitioner utan helst mest rider i skogen? Jag har tidigare haft ponny men känner att de är för små och att jag nu vill ha en häst.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Många korsningshästar säljs ju lite billigare - och en del äldre halvblod också. Alla kanske inte är färdigutbildade, men det är ju helt klart hästar som kan vara en trevlig kompis och utvecklas tillsammans med. Det finns även välridna ridtravare som kanske kan passa, som ridits mycket?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Sett många korsningar (unga) som säljs ganska billigt.
Man får vad man betalar för.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

när du skriver korsningshäst, vilka kombinationer av ras tänker du på då? känner du till ngn "bra" korsning?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

det finns mycket andra hästar än ridtravre och fullblod i den prisklassen. det beror helt på vad du har för kunskapsnivå. En outbildad unghäst kan du få för det priset med hyffsad stam.

Grundutbildad och välriden häst kan du nog också hitta i din prisklass. Det finns många fina korsningar och även rensrasiga hästar att titta på. Häng inte upp dig för mycket på rasen om du inte är säker, utan åk ut och titta på så många olika som möjligt. Kanske en övervuxen connemara om du vill ha en liten mångsidig häst. Eftersom du inte är ute efter en ponny är det mycket billigare med de hästar som vuxit över ponnymåttet. Ett tips är att äka ut lite till olika ställen där det finns saluhästar, tex stuterier och försäljningsstall, så får du liksom se vad du fastnar för.

Inget fel på travarna, men du har rätt när du säger att de flesta kräver en hel del jobb för att bli trevliga ridhästar. Och alla har inte jättestark galopp. men lyckas man så kan det nog bli jäkligt bra!

//Maria, som har en liten kallblodstravartös hemma och därmed en himla massa jobb framför sig :love:
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

när du skriver korsningshäst, vilka kombinationer av ras tänker du på då? känner du till ngn "bra" korsning?

Näe... inget generellt. Jag är själv fritidsryttare och har kikat på hästar i den prisklass du nämner och det jag tänkt på att det är mycket korsningshästar och ridtravare (som jag personligen gillar). Själv tycker jag korsningar oftast är trevliga hästar (iaf de jag träffat).
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

jo men visst är det så. jag tänker bara att det måste finnas fler som är som jag som inte längtar efter att rida mästerskap eller träna på någon högre nivå men som ändå vill ha en pålitlig, hyfsat okomplicerad häst. Känner ni till om det finns någon sådan ras?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Jag har sett några väldigt trevliga varmblodskorsningar. Men naturligtvis när det gäller korsningar och alla andra hästar också ska man ha de kritiska ögona med sig när man tittar. Oavsett ras ska hästen ha hyffsade proportioner, raka ben och vara 100% friska.

Den finaste korsningen jag sett hittills var en paint-fjordhäst. Jättefin välbyggd liten ponny (typ 140). Isabellskäck med ål:love: Ganska kraftig.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

jo men visst är det så. jag tänker bara att det måste finnas fler som är som jag som inte längtar efter att rida mästerskap eller träna på någon högre nivå men som ändå vill ha en pålitlig, hyfsat okomplicerad häst. Känner ni till om det finns någon sådan ras?
Tja, rent spontant tänker jag faktiskt ridtravare, kallblodstravare, korsning eller tinker. ;)
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Connemara kanske skulle vara något.
Jag är inte tillräckligt duktig för att ta mig an en unghäst och det där med stamtavla är inte heller så viktigt.

Jag vill ju såklart inte bli lurad och jag vet att det finns många oseriösa försäljare. Det är ju mkt populärt med "billiga" importerade hästar från Holland och Tyskland som påstås ha tävlat i MSV klass men som säljs för 30 kSEK, är det verkligen realistiskt?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Jag vill ju såklart inte bli lurad och jag vet att det finns många oseriösa försäljare. Det är ju mkt populärt med "billiga" importerade hästar från Holland och Tyskland som påstås ha tävlat i MSV klass men som säljs för 30 kSEK, är det verkligen realistiskt?
Nej, jag tycker inte det är realistiskt... det får mig att undra vad som är fel (fång/felaktiga hovar/hältor/dåligt lynne osv).
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Ridtravare tror jag inte att jag klarar av att utbilda. Jag tänker mig att det krävs en mkt duktigt ryttare för att "bära fram" galoppen i en sådan häst?

Tinker är en hästtyp som används i de sk "Western-grenarna"?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

övervuxen connemara är ett väldigt bra alternativ, mkt häst i lite mindre o ofta lugnare format. Dom blir ju också billigare när dom har vuxit över.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Tack! :)
Tyvärr fungerade inte deras bilder men jag hittade en annan webplats med bilder av Tinkerhästar. Det är något åt det håller som jag tänkt mig :D
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Tinker verkar trevliga! Jag har dock fått intryck att de tinker som importerats till sverige iaf förr om åren varit av väldigt skiftande kvalitet. Ta med dig någon kunnig ,om du inte anser dig själv vara det, när du ska titta på hästen(gäller alla raser) så att denna kan bedömma hästen exteriört. Det är ju viktigt för hållbarheten att den är hyffsad, även om det naturligtvis inte behöver vara ett utställningsex du är ute efter:)

Prova flera typer och raser och provrid!
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

ja de är så jääkla fina:) men kanske svårt att få en bra för det priset. Fast 40 är inte så lite. Det borde man väl kunna hitta.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Oj oj oj, vad fina de är cobbarna. Verkar vara vanliga i England/Ireland?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 432
Senast: Mabuse
·
Tävling Nu har det ju börjat komma igång tävlingar igen efter corona, och ridklubben jag är med i funderar på vad man ska ha för fika/mat/dryck...
2
Svar
39
· Visningar
4 409
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 850
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp