fundera lite om att lasta

miamiSwing

Trådstartare
ja har börjat lite smått o lastträna min häst som e svårlastad! jag står i transporten och "väntar ut" henne och efter ett litet tag så går hon in men sen kommer problemet så fort hon kommer in tar hon en tugga av hö eller "godiset" i hinken o har jätte bråttom ut igen! ja öppnar dörren fram och även fronturlastningen o har tagit bort bommarna! Nån som har nå tips på hur ja ka få hästen o st¨å kvar längre inne i transporten så man hinner stänga bommen bak?

Sv: fundera lite om att lasta

ingen som vet nån duktig som skulle kunna hjälpa mig med lastträning som bor i närheten av västmanland?

JO de försöker ja med, men hon backar på en gång typ som hon gör allting i farten :/

Kan du inte försöka med att låta hästen gå rakt igenom transporten några gånger, så att den inte "tänker" bakåt? Det är ju en fördel när man har fronturlastning. Efter några gånger kan du försöka stanna hästen och ge godis, börjar den backa försök få den framåt igen.
Jag har själv en häst som är svårlastad, som också kastar sig. Jag får alltid ha någon som hjälper mig med lina bakom, tills man kan sätta dit bommen. När han känner att något tar emot i rumpan så backar han inte.

obs har kopierat detta rakt av från ett av mina tidigare inlägg (jag som skrivit) så om det är något som är knas så äre bara att ignorera :P

Hejhej, min häst blev också svårlastad, varit jätte lätt lastad tidigare, men tror han tyckt en resa var lite obehaglig och därmed fått för sig något, och ville därför inte gå in på en gång när vi nästa gång skulle till vet. Tog kanske tio minuter att lasta då, och när vi skulle på återbesök till vet tog det oss 2timmar att lasta!

Han gick upp på rampen, tittade sig omkring. Gick in, stod inne med tre ben, tog en tugga hö eller en morot, sen gick han ut. Såhär höll vi alltså på i TVÅ timmar.sen gick det ganska fort ur också...Grejjen var att han inte ens va rädd eller så, han bara körde med oss!

F.d. ägarna ringdes upp, och vi bad dom hjälpa oss att lastträna Dom är jätte snälla och jätte duktiga, dom kör med repgrimma och att han får gå in själv.vi fick även lära oss att lasta honom själva, även om det fortfarande behövs en hel del träning där.

Vi står på sidan, höjer handen närmast transporten och viftar fram honom med repet som vi har i den andra handen. Så fort han GÅR ska vi sluta vifta och sänka den visande handen, annars blir det för mycket press på honom. Stannar han, ska vi börja vifta igen.
Går han in och backar ut-då ska vi låta honom backa ut (han ser oss inte innan) och sedan vifta igen. Visa med handen närmast transporten vart han ska, sänk den när han går in.

principen är: lugnt och skönt i transporten,stökigt och jobbigt ute

Tror jag fick med det mesta viktiga man skulle tänka på

Hoppas det fixar sig för dig, inte kul med svårlastad häst! :/
Men se till att den tycker det är okej att åka,dvs ge den inga obehagliga upplevelser att koppla till transporten,om du vill lära dig "skicka in" och inte är 100% på hur man gör, be då nån duktig person eller nh-tränare om hjälp, det är oftast enklare än att traggla själv
Lycka till!

Jag gör precis som toker. Min häst får gå in själv. jag bara visar henne vägen så går hon in sedan stänger jag transporten och åker, men så har det inte alltid varit. Vi har hållit på i flera timmar att försöka lasta henne hon stegrade sig, kastade sig bakåt och fick panik så fort hon kände att hon satt fast med huvudet.

Så mitt förslag är att hitta en duktig nh tranare eller liknade som jag visa dig hur du ska göra. Lycka till!

Det finns en tråd om detta, där jag skrivit lite om min häst som gör likadant. Jag har tagit hjälp nu så i morgon ska jag få hjälp av en tjej som är NH-tränare. Jag ¨"vågar" inte gå på henne mer alldeles ensam nu utan vill ha lite moraliskt "stöd". Grejen är väl den att när de gör så här så måste man vara bestämd och gå på dom INNAN de börjar tänka bakåt. Jag har försökt med "backa innan hästen backar" varianten och det enda min häst lärt sig är att backa på kommando men hon kan fortgfarande backa lika bra UTAN kommando också:p.

Ja, att be någon kunnig person om hjälp när man känner att man inte kommer framåt eller inte vet hur man ska hantera/korrigera problemet är enligt min mening alltid det bästa :)
Att bara traggla vidare utan att komma nånvart gagnar varken dig eller hästen, snarare tvärt om.

Lycka Till! :)

Okej tack för alla svar, ingen som vet nån bra tränare eller NH-tränare i västmanland (Kungsör)

Tyvärr är det svårt att hitta någon som är typ bättre än jag :angel: just på min häst. Jag känner henne utan och innan och hon tycker faktiskt väldigt mycket om mej och litar på mej. Hon följer mej i Join up, hon hör när jag kommer på långt håll och gnäggar och går till och med från maten i hagen när jag kommer:love: . Jag kommer mycket längre i lastningen med henne än alla andra.
På något sätt känns det som att HON är den stora läromästaren i mitt liv när det gäller att förstå hästar "but I may have to work for it". Just nu är jag trött och uppgiven, men när allt är som tyngst brukar ljuset vara nära...blev lite filosofisk nu.;)

Jo men ja o min häst jhar ju inte kmmit så långt för först har ja bara haft henne ca 1 månad o har bara lasttränad ca 1 vecka! men de är väl tålamod som behövs!

belönar du henne med mat varje gång du lastar?? du skriver att hon ibland går halvvägs in. belönar du med mat då oxå??

belöning med mat godis mm är i mina ögon totalt onödigt.. du belönar väl inte hästen för att den går lugnt in från hagen med godis/mat, de är saker di tar för givet att din häst SKA göra lugnt å sansat..

min madame som nu är borta var ett monster när vi började lasta henne. jag sa att hon SKA gå att lasta själv.. men innan man är där så ansåg jag att de är itne fel att ta hjälp av ngn som stänger bakom henne. en viktig del jag tror många glömemr är att så fort man kommer fram så ska lucka ner bom bort å hästen ska ut fort fort... så nästa gågn så blir de fort fort ut innan man kommer in kanske???

efteratt haft en häst som kastar sig när hon är halvvägs in ibland hela vägen in å jag var under bommen redan.. ja då har jag iaf lärt mig att alltid ha longerlina... då kan man släppa efter utan att själv åka med,

är du helt själv när du lastar?? vad händer om du går in med henne å ngn stänger bommen bakom?? om frambommen är borta är de en fördel för dig så su slipper krypa under...

bara slänger ur mig lite...

Har du inte bråttom att komma iväg så kan jag varmt rekommendera join up. Det är en bra grund till allt du ska göra med din häst och så blir man så LYCKLIG. Att göra en join up är enkelt, jag trodde det var svårt, det verkade så krångligt när man läste, men det är inte alls svårt och det fungerar. Jag tror att det finns få lyckostunder som kan slå den när ens häst följer en var man än går med huvudet lugnt sänkt och liksom säjer, jag litar på dej och följer dej. Bara det att både min dotter och jag började nästan gråta i början:cry:särskilt när hästen börjar tugga så där, då är det lätt att man fäller en lyckotår.
På min häst fungerar inte våld och inte utröttning, det enda som fungerar på henne är att hon själv väljer att gå med på saker jag hittar på.
Min första "problemhästkärlek" mötte jag när jag var 8-9 år och det var en häst som jag bara älskade vid första ögonkastet. En brun liten valack med vit stjärn och lång tovig man hos en hästhandlare, totalt ohanterad. Otaliga timmar satt jag vid honom och sakta sakta kunde få klappa, borsta och till slut kratsa alla hovarna. Han lärde mej mina första stapplande steg i NH. Jag var där innan skolan och direkt efter när ingen annan var i stallet. Nu lärde jag mej också en annan sak, att lyckas med något är inte alltid populärt, särskilt inte när andra försökt tidigare och misslyckats.
Snart fick jag inte ha kvar honom längre, hästhandlare är ju hästhandlare, och jag gjorde något jag aldrig gjort och som jag visste innebar ett stort straff. Jag stal pengar från mamma:o och köpte en filmrulle, pulade in den i kameran och gick och fotade honom, lämnade in filmen på framkallning och gömde bilderna i garaget. En av bilderna har jag fortfarande kvar, när han står vid grinden med spetsade öron och busig blick välborstad och den långa manen fint kammad:love:
Jag vet inte vad jag egentligen vill säja med detta, men kanske att du inte behöver vara så duktig, inte gå så mycket svindyra kurser, utan tro på det du gör och lyssna på din häst, alla vill få allt att vara så svårt. Men jag tror att tar du dej tid och jobbar med små framsteg så kommer du långt, många små steg blir till slut även dom en lång sträcka...värst vilken filosofisk dag jag har...

belöning med mat godis mm är i mina ögon totalt onödigt.. du belönar väl inte hästen för att den går lugnt in från hagen med godis/mat, de är saker di tar för givet att din häst SKA göra lugnt å sansat.....
Fast jag fodrar ju min häst i boxen, då kan jag ju fodra henne i transporten istället, det spelar ju ingen roll, naturligtvis kan hon välja själv om hon vill bli utan mat eller gå in och äta. Hästar blir också lugnare av att tugga, precis som vi människor inte klarar av att sjunga och vara rädda samtidigt. När min dotter var mindre så sjöng vi ofta när vi var ute och red i mörker för då blev vi inte rädda:idea: då tänkte jag att om min häst tuggar i transporten så blir hon lugnare. Vill bara påpeka än en gång att jag bara har egna teorier, inget är vetenskapligt bevisat, så ni vet det!

Jag håller med!

Man måste komma ihåg att det är stor skillnad på att muta en häst och att den får belöning för ett önskvärt beteende.
Att locka hästen in med mat i transporten är muta. Men att det finns mat inne i transporten och om hästen VÖLJER att gå in så får den äta - det är en belöning.

Jag ger VÄLDIGT sällan min hästar beröm i form av mat. Men ibland är det nödvändigt. Den ena var livrädd för transporter när vi köpte honom, så vi började fodra i en transport i hagen och numer går han självmant rakt in och äter hö. Vi har ännu inte åkt någonstans med honom, men med lite träning till (som att flytta mellanvägg, lägga för bom m.m) så blir han garanterat lättlastad.

Vår andre häst krånglar en hel del när vi ska ställa honom i skaklarna vid körning. Han är inte rädd, men vill inte. Vi tar det lugnt och fint och jobbar på. När han inte står i skaklarna får han jobba - dvs backa gå, flytta sig. Så fort han står som han ska i skaklarna får han lugn och ro samt en morot.

Jag håller med!

Men att det finns mat inne i transporten och om hästen VÖLJER att gå in så får den äta - det är en belöning.

Jag ger henne det nästan inte ens som belöning, tänker bara att hon kan väl lika gärna stå där och äta som någon annanstans och vill att hon ska tycka samma sak, att det liksom inte är så märkvärdigt. Transporten är så stor att den kan jämföras med en ordinär spilta så det ska väl inte vara så märkvärdigt att stå där.

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 156
Senast: animalasia
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 744
Senast: Mineur
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 078
Senast: kryckan
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 145
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt