Sv: fundera lite om att lasta
Har du inte bråttom att komma iväg så kan jag varmt rekommendera join up. Det är en bra grund till allt du ska göra med din häst och så blir man så LYCKLIG. Att göra en join up är enkelt, jag trodde det var svårt, det verkade så krångligt när man läste, men det är inte alls svårt och det fungerar. Jag tror att det finns få lyckostunder som kan slå den när ens häst följer en var man än går med huvudet lugnt sänkt och liksom säjer, jag litar på dej och följer dej. Bara det att både min dotter och jag började nästan gråta i början
särskilt när hästen börjar tugga så där, då är det lätt att man fäller en lyckotår.
På min häst fungerar inte våld och inte utröttning, det enda som fungerar på henne är att hon själv väljer att gå med på saker jag hittar på.
Min första "problemhästkärlek" mötte jag när jag var 8-9 år och det var en häst som jag bara älskade vid första ögonkastet. En brun liten valack med vit stjärn och lång tovig man hos en hästhandlare, totalt ohanterad. Otaliga timmar satt jag vid honom och sakta sakta kunde få klappa, borsta och till slut kratsa alla hovarna. Han lärde mej mina första stapplande steg i NH. Jag var där innan skolan och direkt efter när ingen annan var i stallet. Nu lärde jag mej också en annan sak, att lyckas med något är inte alltid populärt, särskilt inte när andra försökt tidigare och misslyckats.
Snart fick jag inte ha kvar honom längre, hästhandlare är ju hästhandlare, och jag gjorde något jag aldrig gjort och som jag visste innebar ett stort straff. Jag stal pengar från mamma
och köpte en filmrulle, pulade in den i kameran och gick och fotade honom, lämnade in filmen på framkallning och gömde bilderna i garaget. En av bilderna har jag fortfarande kvar, när han står vid grinden med spetsade öron och busig blick välborstad och den långa manen fint kammad
Jag vet inte vad jag egentligen vill säja med detta, men kanske att du inte behöver vara så duktig, inte gå så mycket svindyra kurser, utan tro på det du gör och lyssna på din häst, alla vill få allt att vara så svårt. Men jag tror att tar du dej tid och jobbar med små framsteg så kommer du långt, många små steg blir till slut även dom en lång sträcka...värst vilken filosofisk dag jag har...