Så lång tid hoppas jag inte att det tar. Min häst har åkt lastbil en hel del i sitt liv så det är nog själva släpet som hon tycker är läskigt, antagligen för att det är trångt.
Man behöver inte låta sånt här ta särskilt lång tid. Kontakta en bra problemlösare istället och få problemet löst. De flesta hästar brukar bara behöva något eller ett fåtal pass om man gör det rätt.
Man tar ju lektioner i ridning. Inte fasen hade man tänkt att "nä, men idag kom jag inte upp i sadeln heller. Det har varit så 4 år. Men vi nöter vidare på samma sätt."
Varför inte ta någon lektion i lastning om man har besvär? Det sparar ju både häst och människa tid, ångest etc.
Vet man inte vem som är bra så kan det kanske vara värt att satsa på de största namnen som hållit på ett bra tag.
Att en häst slänger sig ur transporten är ett väldigt, väldigt vanligt uppdrag. Och oftast rätt enkelt att lösa. Även med många av de hästar som "anses omöjliga".
En bra problemlösare kan ta igenom det värsta själv vid behov och sedan ge verktyg åt den som ska lasta. Så denne klarar det själv framöver.
Ska man ändå hålla på själv så kan man bryta ner lastningen i olika delar.
Följer hästen om du drar i grimskaftet? Ger den efter för tryck i grimman? Träna fram!
Går den fram på signal? Träna fram!
Är den osäker i trånga utrymmen? Träna bort/släck ut!
Är den bakskygg? Träna bort/släck ut!
Allt det ovan går att jobba med innan man ens lastar. Sitter det ovan brukar inte lastning vara ett problem.