fundera lite om att lasta

Sv: fundera lite om att lasta

mitt inlägg var no en hel del luddigt men de jag menade var att jag undrade om hon stod med hinken å att hon fick äta efter att hon gått in hälften... å sen backar ut å sen går 2 steg framåt igen å får belöning/mat.. då är de i mina ögon till å med osmart.. men om hästen går in å sen står där inne å äter då kan den få mat så att de blir en positiv grej att stå i transporten.. men om den samtidigt som den slänger sig bakåt som den får en tugga med sig.. som jag får fram att ts häst gör .. då är inte mat ngn ide iaf inte på de hästar jag haft...

sen m,åste jag berätta hur vi gör med travherren som kommit på att han itne villåka transport.. nä han ska minsann åka lastbil för de har han gjort förr...

efter att ha krånlgat i timmar så ledsnade jag å sa på med jackan över huvet å så testar vi.. på med jackan å hästen knatar rakt in...

så nu går vi fram till rampen å slänger på jackan å sen går vi in..

vet inte hur jag ens fick iden.. men vi hade prövat allt så vi chansade.. ska tilläggas att är han inne så står han å sover innan vi ens lämnat gården...

Nej, mata ur handen eller stå och låta henne äta ur hinken när jag håller i den skulle jag aldrig göra:eek: Hon får allt äta ur den som om den vore hennes krubba, nån måtta får det allt vara.

Ja, en jacka kan han ju göra sig av med ganska snabbt im han kommer lös, annars är jag inte riktigt för metoder som går ut på att hästen har förbundna ögon, tänk om den kommer lös med förbundna ögon:eek:

hej, NEJ inte jämt de finns en hink eller höpåse längst in i transporten för att hon ska kunna få nått så måste man gå in hela!
men vart chokad igår för igår nöär vi lasttränade då gick hon raka vägen in stog där tills ja baka ut henne flera ¨gånger. sen ställde ja mig bredvid luckan och helt plötsligt gick hon bara in utan mig sen baka hon igen sen gick hon in igen flera gånger. :O men ska prova idag hon får även mycket beröm med röst och klappningar! har itne börjat sätta för bommen än. ska man 'ven ta luckan efter man tagit bommen eller ska man bara ta bommen tills de går bra?

skulle aldrig knyta fast nått band över ögonen eller så men jacka över ögonen då blir han som en kossa å klampar rakt in... skumma häst..
jag skulle då aldrig gå om nån gjorde så jag inte såg vart jag gick...

då tyckte vi samma fast vi beskrev de olika... att äta sin middag inne i transporten lan vara en bra ide för många hästar.. även de som är lättlastade men som itne gillar att stå ngn stund när transporten står stilla... såna som så fort man stannar tjongar i väggar mm..

Jag har låst in min en gång nu, hon backade, dörren tog emot, hon backade lite hårdare men dörren tog emot igen, hon gav upp och stod snällt kvar, men jag såg hur orolig och rädd hon var. Hon åt iaf upp sin mat i hinken och började tugga på höet. efter det så ville hon inte gå upp igen, men jag tog en promenad och sedan gick vi på igen, då struntade jag i att stänga utan hon fick bara lite mat och innan hon ätit upp lastade jag ur igen.:)

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 156
Senast: animalasia
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 744
Senast: Mineur
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 078
Senast: kryckan
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 145
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama