Fullblodshingsten Ditton Wood xx

Sv: Fullblodshingsten Ditton Wood xx

Någon måste ha missuppfattat något för han betäckte sitt sista år som 19-åring och sen dog han.

Var skötare på valack efter Ditton Wood XX F: 1992. Hans mor far en Shagyaarab vid namn Salvia OX. Så en anglo har han efter sig iallfall :-)

*kl*

Vad jag vet så har han ett par avkommor i fälttävlan svår klas bla Touch Wood. Knock on Wood gick msv klass, finns ett par till men nu kommer jag inte på dem :D

Har hittat hans första inträde i H.I.S. Year Book 1984.

Ditton Wood bay (16 11/2) foaled 1977.
Sire - Moulton
Dam - Fortezza
Owner - W. D. Lewis, Pantycaws Stud Farm, Efailwen, Clynderwen, Dyfed, Wales
Breeder - White Lodge Stud Ltd.

In training from 1980 to1982. As a 3-year-old started six times, won once (Nat Flakman Apprentice Maiden Stakes 1 1/2 m, at Newmarket) placed three times. As a 4-year-old started eight times won twice (Hugh Gorton Apprentices Handicap, 1m, at Newmarket; Kirkleathom Handicap 1m, at Redcar) placed three times. As a 5-year-old started three times, placed once. On the Flat.

Racing Summary: Started 17 Won 3 Placed 7

Covering record;
1983 Dyfed (District) 38 (Coverings) - (Fertility)

Han stod även säsongen 1984 hos samma ägare.
Han verkade i den aveln åren 1983-1985. Han exporterades till Sverige 1987.

Hans betäcknings siffror i Sverige var;
1987 4 betäckningar - 3 levande föl
1988 11 betäckningar - 6 levande föl
1989 19 betäckningar

Mer information om härstamningen finns här

Jag har ju hört samma uppgifter som dig Görel och vad jag förstått så blev han aldrig kastrerad. Det måste blivit något missförstånd.

Nä det finns ju ingen rimlighet i att han som 19-åring först skulle betäcka, sen kastreras och sen dö. Och säljas till ridskola dessutom, allt på samma år.

Visst låter det rätt osannolikt.Nu är jag ju ingen expert på just Ditton wood,men jag brukar hålla mig rätt så informerad om hingstarna och något sådant här borde man ju ha kommit ihåg.

*KL*

1993 stod Ditton Wood på station (hos Silva Olsson utanför Falkenberg?), tillsammans med Little Q, som jag betäckte mitt sto med. Tittade på Ditton Wood också, men han var ganska halt då pga bäckenskadan. Jag tror att det var därför de tog bort honom. Det fanns ingen anledning att kastrera honom då han inte var ridbar pga skadan, så det låter mycket osannolikt att han skulle ha hamnat på en ridskola.

Annars var han ganska snygg, men inte så lätthanterlig utan ganska skarp. Stor skillnad mot Little Q som betedde sig som en ängel, även när han reds alldeles utanför stohagarna.

*KL*

Äger ett anglosto f. -94 e. Ditton Wood. Skimmel och ganska lik de båda skimmlar som visats på bild tidigare i tråden. Tycker att det ser ut som DW typade sina avkommor ganska mycket.

Damen i fråga var tänkt som tävlingshäst i hoppning men har en skada (ev. medfödd?) i ländkotpelaren och är sedan några år utlånad på livstid som promenadhäst. Denna var ganska tuff som unghäst men är numera en snäll "tant".

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
16
· Visningar
796
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
398
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka