Fullblodshingsten Ditton Wood xx

Blueberry

Trådstartare
Jag har googlat och inte funnit något väsentligt alls, så jag gör ett försök här.
Min häst är efter Ditton Wood xx, och jag skulle vilja veta lite om honom.

Är det någon som har något att komma med så är jag tacksam :bow:

Sv: Fullblodshingsten Ditton Wood xx

Peka med musen på den lilla "häst fyrkanten" efter hans namn så kommer bilden fram. Kommer ej ihåg var han stod i Sverige men jag tror det var på 80-talet eftersom jag tror mig komma ihåg att han var i en av hingstkatalogerna då. På allbreed står det att hans nummer var 795.

Har hittat denna information.

Owner: Lene Nissen-Lembke, Sweden
Breeder: White Lodge Stud ltd, London
Winnings: 17 Starts: 3 - - 7, ~£10.000

Died in 1996

Lägg markören över den lilla rutan med den tecknade hästen så ser du bilden.

Ditton Wood xx 795 var mörkbrun, 165 - 21 cm. Han var född 1977 och importerades till Sverige 1987. Han ägdes av Lene Nissen-Lembke, Förslöv men stod åtminstone någon säsong på station någon annanstans.

När han godkändes fick han det exteriöra utlåtandet; maskulinn rejäl fullblodshingst med god resning. Starkt byggd, långlinjerad (Bäckenskada p g a olyckshändelse). Välbenad. Mycket bra skritt, ordinär trav. 88887=39 poäng.

Löpresultat; 17 starter, 3 segrar, 7 placeringar, vinstsumma ca 10 000 pund (enligt 1993 års hingstkatalog)

Jag har ett sto e. Ditton Wood och när jag nyligen hade köpt henne så var jag i kontakt med Lene, som ägde honom.
Enligt henne så användes han i hunteraveln i England innan han kom till Sverige. Såvitt jag förstått så har han inte använts så mycket, om något alls, inom galoppaveln där.
I Sverige var han ASVH-godkänd och verkade i halvblodsaveln. Mitt rena fullblodssto är därför reggat hos ASVH - med raskod 01 = hon ÄR fullblod även på pappret!

När D.W kom till Sverige var det inte särskilt eftertraktat med fullblod i aveln, det är väl ett av skälen till att han inte fick sådär väldigt mycket ston.
Han dog 1996.

Var han även verksam i ponnyaveln? Jag tycker att jag känner igen namnet från ponny-stamtavlor.

Jag skulle tro att det i så fall är ponnyer som råkat bli ponnyer, för han var väl en bit över 160 om jag inte missminner mig. *scrollar uppåt* Jodå, Görel hade skrivit att han var 165 cm... Så jag har svårt att tänka mig att det varit någon planerad ponnyavel med honom.

Okeys, tack så mycket!
Min är född 1996, så hon är nog alltså en av de sista efter honom.
Jag funderar över en framtida betäckning, antagligen bli det aktuellt våren 2009.

Min häst är resultatet av Ditton Wood och ett connemarasto (e: Ashfields Bobby Sparrow), och jag vet att på ponnysidan har hon väldigt bra stam. Hon är ganska liten - ca 156-58, men har gångarter som överraskar de flesta.

Frågan blir ju senare vad jag ska leta efter för hingst. (helst någon med ganska lång hals, långa ben och obefintlig bog :angel: )

Vad kan man säga om Ditton Woods hoppning, är han startad öht?

Startad på galoppbanan är han men huruvida han är startad någon annanstans vet jag inte. Han finns i tävlingslicensregistret så kanske tävlades han på ridbanan i Sverige.

Lägg markören över den lilla rutan med den tecknade hästen så ser du bilden.

Ditton Wood xx 795 var mörkbrun, 165 - 21 cm. Han var född 1977 och importerades till Sverige 1987. Han ägdes av Lene Nissen-Lembke, Förslöv men stod åtminstone någon säsong på station någon annanstans.

han har stått på falbyggdens stuteri

Hon är ganska liten - ca 156-58, men har gångarter som överraskar de flesta.
Samma här, jag har ett fullblodssto med grundgångarter som skulle göra många dressyrhästägare avundsjuka. Hennes föl i år med gångarts-ponnyhingst som pappa rör sig dessutom ÄNNU BÄTTRE :love::d
Frågan blir ju senare vad jag ska leta efter för hingst. (helst någon med ganska lång hals, långa ben och obefintlig bog :angel: )

Vad kan man säga om Ditton Woods hoppning, är han startad öht?
Tveksamt om DW är startad i hoppning, det var ju inte så vanligt att hingstar tävlades när han importerades. Han hade ju dessutom en bäckenskada.
Mitt sto hoppar bra iaf, det lilla jag har sett.

Varför ska du ha obefintlig bog?
I övrigt finns ju många hingstar som passar in + att ditt sto är obesläktat med i princip alla avelshingstar i hbl-avel...

Ditton Wood var godkänd för ponnyavel.

Ditton Wood har många avkommor som går/har gått svårklass hoppning i england.

Det har jag aldrig hört talas om faktiskt, du får gärna berätta vilka dessa svårklasshoppare är :idea:
Jag är uppriktigt nyfiken, då det är av värde att kunna hänvisa till eftersom jag har en DW-dotter i avel...

Ditton Wood var en så kallad *Hnter Improvement Stallion* i england, dvs han hade godkänts av en nämnd av avelskunniga personer för hunteravel (halvblodsavel). Hans intressanta härstamning gjorde att han blev importerad till sverige. I och med att han var godkänd för halvblodsavel i sverige var han automatiskt godkänd för ponnyavel inom ASRP, och eftersom han var en HIS hingst var han godkänd för ridponnyavel i NPS (National Pony Soc.) i england(inga registrerade avkommor fram till 2006).
Han lämnade endast ett fåtal rena fullblodsavkommor i england, och ingen har någon prestation på banan. Att han skulle ha haft många avkommor som går/gått svår klass i hoppning i england är nog en illusion då ingen/inga sådarna finns noterade i BSJA (British Showjumping Ass.) register fram till nu.
Hade han importerats nu istället hade han säkert använts till betydligt fler ston än under sin tid här, då hans härstamning innehåller mkt bra steeplechaseblod och han var en stor rejäl hingst.

Jag har också en häst e. Ditton Wood ;D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
16
· Visningar
796
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
398
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka