Fullblodshingst

Hippocampus

Trådstartare
Vilken fullblodshingst skulle ni använda om ni skulle producera en fälttävlanshäst? Det ska vara en bra hingst, gröna papper inom ASVH spelar ingen roll.
Fidelio Du Donjon, vad tycker ni om honom? Han är ju nära 100% fullblod iallafall :D

Master imp xx, finns det semen kvar av honom?

Sv: Fullblodshingst

Waterdance xx som vunnit svår klass Fälttävlan i Tyskland med Andreas Ostholt är ju intressant.
I avel hos Holsteiner Verband.

waterdancexx_a_ostholt.jpg

Heraldik-blodet verkar ju väldigt framgångsrikt, nu finns det väl ingen ren fullblodshingst efter honom i avel, men Black Jack (Cornet Obolensky-Heraldik xx) ser stammässigt trevlig ut, sen finns ju även Mighty Magic (Mytens xx-Heraldik xx) som har mer fullblod.

Tack ska kolla!

Business x är jag inte så impad av tyvärr (även om jag jobbade hos Johan, dock inte när han red Business).

Waterdance xx ser trevlig ut.

Man kan inte få tag på Heraldik semen?

Heraldik xx är död sedan flera år tillbaka och det frysta som finns håller man hårt i.

Åh, jag skrev ett långt inlägg och sen kraschade allt när jag skulle skicka det.

Hur som helst så hade jag inte satsat på ett fullblod till ditt sto. Som det ser ut nu i fälttävlan behöver hästarna ha mer gång än vad fullbloden levererar. De irländska hästarna låg på topp i fälttävlansaveln i över 20 år, men har tappat till tyskarna nu när gången behövs. Därför hade jag valt bort en fullblodshingst ifall jag ville ha ett fälttävlansämne undan ditt sto.

Hingstar jag hade tittar på om jag var du är:
Lasandos (Markebäck)
Emmerton (Flyinge). Finns dock bara på fryst.
Highlight (Millgarne)

Men det finns ju så mycket fler än det! Däremot tror jag att man lurar sig själv ifall man väljer specialare från utlandet. Chansen att få en bra häst är lika stor med någon av de hingstar som står i Sverige.

Lägger till att det kanske hade varit roligt att lägga en hingst som Ars Vivendi på henne. Men då behöver du få seminen skickad från Irland för han står där numer.

Jaguar Mail används i fälttävlansaveln både i Frankrike (där han rankades som etta), England och på Irland

Headly Britannia har en avkomma efter honom.

Vad sägs om Grafenstolz? Visserligen inte fullblod, men trakhener i alla fall. Dessutom meriterad i just fälttävlan :) Flyinge tar in honom i år.

Åh, jag skrev ett långt inlägg och sen kraschade allt när jag skulle skicka det.

Hur som helst så hade jag inte satsat på ett fullblod till ditt sto. Som det ser ut nu i fälttävlan behöver hästarna ha mer gång än vad fullbloden levererar. De irländska hästarna låg på topp i fälttävlansaveln i över 20 år, men har tappat till tyskarna nu när gången behövs. Därför hade jag valt bort en fullblodshingst ifall jag ville ha ett fälttävlansämne undan ditt sto.

Hingstar jag hade tittar på om jag var du är:
Lasandos (Markebäck)
Emmerton (Flyinge). Finns dock bara på fryst.
Highlight (Millgarne)

Men det finns ju så mycket fler än det! Däremot tror jag att man lurar sig själv ifall man väljer specialare från utlandet. Chansen att få en bra häst är lika stor med någon av de hingstar som står i Sverige.

Jag vill poängtera att man måste titta lite på individen också, t.ex. Emmerton ger ju härliga hopphästar, men har du ett sto med lite massa så kanske det inte är ett bra alternativ. Vill man producera hästar som skall gå lite högre fälttävlansklasser så måste man oftast lätta upp lite, det är fortfarande långa sträckor i höga hastigheter som den skall klara och oddsen för att få en hållbar häst tror jag ökar om man lättar upp det. Kruxet är att hitta hopp+gång+lätthet på samma gång. Jag tycker det är svårt!

Kl
Svenskfödde Rex Shipping xx?? Ung. Men vad tror ni om honom??

Om jag ska vara helt ärlig så håller jag nog med om att har man ett bra ft-sto hade jag inte betäckt med en fullblodshingst, jag hade nog tagit en halvblodshingt av något slag med mycket blod istället. Då är jag ändå totalt insnöad fullblodsnörd! Haha! Men det är ju upp till var och en såklart! :)

En fullblodshingst jag hade varit nyfiken på är Spectacular Tide. Har en häst i stallet efter honom och han hoppar som en gud, fantastiska framben, rör sig trevlig oxå.

Men ST är väl inte kvar i avel? Han har väl bara varit i ren fullblodsavel? De flesta som inte vill producera en galopphäst brukar ju dra sig för att betäcka med en hingst som bara är godkänd för fullblodsavel.

/A

Det är mycket möjligt, :) det har jag faktiskt inte koll på, jag vet bara att han e med i hingstkatalogen:) Jag har fullblodsto så för mig hade det ju varit ett litet bekymmer :p

Ingen som har en aning om honom?? Är nyfiken på att kanske använda honom..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 263
Senast: lizzie
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 129
Senast: Myrten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 261
Senast: iiantazie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar