Fullblods hingstar

shady

Trådstartare
Har suttit ett tag nu och funderat en del över Judex** 796, och Wildvogel** 785. Mkt trevliga ocg snygga hingstar att se på. Men har dom satt några spår i aveln?

Sv: Fullblods hingstar

För ungefär 10 år sedan när jag var på Flyinge som elev så snackades det vitt och brett om hur viktiga dessa två hingstar var för avelssverige men så här på rak arm kan jag inte säga att jag vet att de gjort några större markeringar i svensk halvblodsavel.

Av de tvås härstamningar så är jag mer förtjust i Wildvogels kombination av franskt och amerikanskt blod än det blod man hittar i Judex, men det är jag det :D

Ok, men vad har deras avkommor gjort? Inget eller? Vet en här som hade en efter Wildvogel, som gick MSV hoppning och sedan vart exporterad till Finland (tror jag det var).

Nähä. Alltså har Wildvogel 1 avkomma som går MSV hoppning och Judex har inga tävlande avkommor alls då. Är ju synd. Var ju i grund och botten två kapabla hingstar med bra stam och snygga att titta på.

Det är ju bland annat sådant man vill ha årsböckerna från SvRF till att kunna kolla upp.

Absolut inte insatt i hingstfrågor öht, men jag har en bekant som har en valack med judex som morfar, om jag inte minns fel, och han går minst st:george i dressyren.

lill_flesky skrev:
Absolut inte insatt i hingstfrågor öht, men jag har en bekant som har en valack med judex som morfar, om jag inte minns fel, och han går minst st:george i dressyren.

Jag har också haft en valack med Judex som morfar, jätte trevlig häst, sålde honom när jag flyttade utomlands. Hans enda fel var att han inte var ett sto, hade mer än gärna haft "ett sto som honom" att avla på:)

Judex xx är i alla fall far till ELIT-stoet La Sanne 22161.

//Kristin

Hon har bl.a. lämnat La Mer (e. Chirlon), som placerats i 1,50 hoppning samt gått junior-SM med Lina Sporre och El Grando (e. Electro) som med Peter Eriksson har placeringar i 1,40. La Sanne har även lämnat avkommor som fått gångartsdiplom på treårstestet. Här kan ni läsa mer om henne (gå in under 'övriga hästar' och sen 'avelsston').

//Kristin

Sv: Fullblodshingstar

Jag svarar i en gammal tråd, men hoppas att svaret kanske är intressant ändå.

Jag hade en valack efter Judex - Magnifique som jag tävlade främst fälttävlan med. Vi kom upp till MSV A som det hette på den tiden, motsvarar väl ungefär **-igt idag (tror jag). Av en slump upptäckte jag nu att det finns ett sto född samma år med samma stam som har tävlat 140 hoppning. Hon heter Carmenzita.

Har för mig att när tidningen ridsport gjorde reportage om fullblod så skrev de just om Judex. Och om att han hade lämnat många bra hästar, främst inom fälttävlan.

K1 har en häst efter Judex som gått NM med Piia Pantsu, har jag för mig. Just Celsius tror jag den heter.

Ursäkta men La Mer har jag ridit och han står på Springfield Farm i Linderöd hos Royne Zetterman, det är Alexanders häst. :eek:

*kl*

Här i byn fanns en Judex häst som gick fint både på marken och i hopp. Typ MSV a-b i båda. Tyvärr var han väldigt spooky och lite knepig att ha att göra med. Olyckorna avlöste varandra. Till slut pensionerades han efter en ruskig sak när han kom i sken, kom ut på asfalt och försökte svänga.... blev jätte ajaj för både han och matte.

:eek: Verkligen gammal tråd som kom fram. Tack alla för informationen.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: escodobe
·
Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 153
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 545
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka