Sv: Fullblod!

Elektron skrev:
Varför? För att hon kan nedärva sin brist på hållbarhet naturligtvis.

"Hästen vad låst i länden,alltså ingen rörlighet alls i bak.Ena bakbenet var efter det andra.Rörelsemekaniken funkade inte alls.I fram var det precis likadant,spänd i bröstmuskulaturen.Terapeuten sa att hade vi åkt till kliniken så hade vi fått henne utdömd för hon haltade på alla fyra benen pga alla låsningar eftersom rörelsemekaniken inte funkade.Hon stretchade och knådade och efter ett tag så blev hästen ngt lösare bak,inte mkt men lite bättre."

Muskelproblem är inte ärftligt :smirk:

Och jag är inte dum i huvet. Jag är inte lika tvärsäker som du på att det där enbart handlar om muskelproblem.

Va skulle det handla om då?.Skulle du få veta vad hästen varit med om under dom senaste 3 åren skulle du veta varför hon e så dålig i kroppen.

Vad vet jag? Och du gillar ju inte veterinärer så vad en sån skulle säga får vi väl aldrig veta.

Det var fasktiskt inte så att hon inte sa att vi inte skulle ta hästen till veterinären,det var vi själva som inte gillar veterinärer eftersom vi stött på ganska många oserisösa.Sen vet vi att det finns bra veterinärer som jobbar seriöst men det e ganska svårt att få tag i.Jag bara VÄGRAR att låta en veterinär att gå på hästen men olika skäl,samt min mamma också,va hon blockhalt elr svullen i alla fyra benen så klart att vi skulle rusa till en veterinär men inte annars.

Allt jag ville säga var att jag inte tycker din häst låter som prima avelsmaterial och det tycker jag fortfarande inte. Å andra sidan bryr jag mig inte särskilt mycket om vad folk väljer att avla på, de får välja själva men jag har ändå en åsikt.

Som du säkert inte sett i ett annat inlägg på den tråden så har jag skrivit att:(Blir inte hästen bättre,klart vi går till veterinären med henne.)Jag e själv inte helt dum i huvudet.Sen ser jag ingen dumm anledning att betäcka henne om hon blir bättre,det e ju en mkt trevlig häst,en fantastisk ridbarhet i både dressyren och hoppningen och en mkt god kapacitet i hoppningen.Blir hon bättre,ja då vågar jag inte gissa hur mkt bättre hon kommer hoppa.

Och hon har under 1 år blivit rejält vanvårdad av förr förra ägare,sen både misshandlad av förr förra ägaren.Och hoss förra ägaren skickades hon på tillridning där hon inte blivit speciellt bra behanlad,så jag förstår att hon blivit dålig i kroppen.

Eftersom detta är en tråd som handlar om fullblod i avel så är jag inriktad på härstamning och det är synd och skam att INTE sätta denna toppstammade märr i avel. vare sig man vill avla ridhästar eller löphästar företräder hon förnämligt blod.

Huruvida den är skadad för livet eller inte vet jag inte ett skvatt om men fortfarande är det en bedömningsfråga vilka "skadade" märrar som avlas på och vilka som inte ska avlas på. Det beror helt och hållet på hur skador etc har uppkommit!!

roslagen skrev:
På en skala hur ... är du då? Om jag inte fastnat för rubriken skulle jag väl aldrig ha kollat på tråden överhuvudtaget. Jag tycker ändå att eventuella livspartners till xx-ston är helt ointressanta om man inte vet ngt om stostammen.
ALLA fullblodsston lämpar sig nämligen inte i ridhästavel, och det är väl ridhästavel du har i bakhuvudet, vilket många verkar tro!!!
Nämen herre gud det vet väl jag med!! Det finns många ston som inte passar i avel! Nu menade att jag att man fick skriva precis vad man vill så länge det handlar om XX! Hingstar som ston!

Aladdin skrev:
Jag förstår inte jargongen. Hon är ju även intresserad över att veta mer om stona. Är det inte bättre att du delar med dig av din kunskap.

Tack Tack! :bow: :bow:

olgaklara skrev:
Jag har en efter Lotus Pool, fast tyvärr bara en vallack.

Har sett en hel del underbara Lotus Pool på tävlingsbanorna nu och främst i fälttävlan.

Min har dessutom en halvbror som blev godkänd hingst i USA nyligen e. Robin Z

Mödernet är e. Take a Reef - Roman Way.

Kan ju tillägga att en av EM hästarna i Fälttävlan har just Take a Reef som morfar.

Hmmm :smirk: synd att det var en vallak då! :smirk: ;)

et_flikkan skrev:
Det tror jag inte,hon har ju inte ävrt det här problemet av nån,sen om jag vill avla med henne e det ju mitt ansvar eftersom jag ska ha fölet.

OM det är ärfligt så är det föling som blir mest lidande!

roslagen skrev:
På en skala hur ... är du då? Om jag inte fastnat för rubriken skulle jag väl aldrig ha kollat på tråden överhuvudtaget. Jag tycker ändå att eventuella livspartners till xx-ston är helt ointressanta om man inte vet ngt om stostammen.
ALLA fullblodsston lämpar sig nämligen inte i ridhästavel, och det är väl ridhästavel du har i bakhuvudet, vilket många verkar tro!!!
Snälla du, det är helt frivilligt att läsa denna tråd, om den inte intresserar dig eller du ska vara spydig, rekommenderar jag dig att ta en stilla promenad i friska luften istället.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 700
Senast: cili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 864
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka