L

luxita

Ska hämta hem ett fullblod på onsdag som gått ute dygnet om ända tills nu, inte riden på 5 månader. Hon har satt världens päls.
Vad ska jag ge henne ifoder så så att inte magen slår bakut????
luxita
 
Sv: fullblod

Vad har hon ätit nu? Har hon fått hö i hagen? Be isåfall om att få ta med/köpa av det hö hon ätit nu.

Är hon speciellt känslig för foderbyten? Oftast brukar det gå helt bra att byta tvärt av ändå. Om du vill vara på säkrare sidan kan du köpa hem av mag- tarmbalans att ge också.
 
Sv: fullblod

Vänj in hästen på hö först och vartefter du börjar jobba den lägger du sakta på kraftfoder av nåt slag. Själv undviker jag färdigfoder och rekommenderar egen blandning. Jag ger mitt halvblod korn, linfrökuber, algmineral, vitlök, lucern från Januari och i stort sett fri tillgång till grovfoder. Kornkrosset ca 2 dl/dag då hon står i vila efter en kraftig belastningsfång tidigare men i arbete får hon 5 dl/dag och hon sätter fina muskler och jobbar bra. Jag rider western. :cool:
 
Sv: fullblod

höet jag ska ge till "skrållan" har följande analys.
torrsubstans 84%
smätbart protein 40g/kgfoder
energi foder 7.3MJ/kgfoder
kalcium ca 2.4g/kgfoder
fosfor p 1.5g/kgfoder
magnesium mg0.7g/kgfoder
kalium k 12.9g/kgfoder
råprotein 84g/kg foder
smältbart protein 48g/kg torrsubstans
energi 8.6 mj/kg torrsubstans

hon kommer inte att gå så mycket ibörjan utan mest äta upp sig.

NGN som kan räkan ut en bra foderstat, jag tror hon väger runt 450 kg
 
Sv: fullblod

Det är svårt utan att veta hur mycket energi hästen behöver. Vet du vad och hur mycket den har ätit tidigare?

Om inte så kanske detta kan vara en början. Sedna får man förstås laborera sig fram till en lagom nivå. Här har jag utgått fårn att hästen behöver gå upp i vikt eftersom du skrev att det skulle få äta upp sig.

11 kg hö
1 kg lucern
300 g kli
75 g miner vit

Det är inte petnoga på grammet. ;) Jag skulle göra det lätt för mig och ge 1 liter kli. Hö skulle jag dock väga upp varje dag (inte så jobbigt om man bara har en eller ett par hästar) och lucernet om det är hack. Pellets varierar väl inte så mycket, så det skulle jag väga i början och sedan försöka hitta någon lämplig skopa att mäta upp det med sedan.

Ge mer hö om hon vill ha och behöver. Behöver du ge kraftfoder utöver detta så passar nästan allt: havre, korn, diverse färdigfoder i "mellanklassen" (det som brukar rekommenderas till fritidshästar/tävlinghästar i lätt klass).

Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 105
Senast: inaa
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
3 133
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp