Fullblod som dressyrhäst?

M

Malinigbg

Jag är en halvblodsmänniska. Har erfarenhet av in- & tillridningar av halvblodshästar. Har jag jobbat med andra raser så har de varit korsade med halvblod...
Har fått erbjudande om att köpa ett rent fullblod till ett bra pris. Den är ganska fin och ganska ohanterad, 4 år. (det gör absolut inget att den är ohanterad - det är ett plus).
Nu till min fråga:
Mitt jobb blir att rida in och jag kommer att äga den i några månader. Jag kommer att få sälja den till hösten skulle jag tro. Finns det marknad för fullblod som dressyrhästar? Vad jag har sett i annonser så får man typ 10-25 tusen för ett fullblod...:confused:
Är det någon idé att lägga ner jobb i flera månader tror ni?

Sv: Fullblod som dressyrhäst?

Blir nyfiken vad det är för fullblod som är "ohanterat". De flesta avlas för galopp och är de inte skadade så sätts de i träning och är oftast väldigt välhanterade.

Det finns några som avlats som ridhästar, oftast ft då. Stam?

Annars: De låga priserna är på outbildade och när de säljs från tränare pga de inte platsar inom galopp.

Utbildade är det andra priser på. (Såg en annons på en som har samma utb nivå som den jag rider som de skulle ha närmare 100 000 för:eek: Men det fick dom nog inte i o f s.:cool:)

Om en "känd" ryttare, tex inom ft, säljer, är de dyrare, oftast. Stora fullblod är dyrare än små, osv

Men se upp, du kanske fastnar för den och inte vill sälja :devil:

Jag vet inte så mycket om den mer än att det är en 4-årig valack som är rätt liten...Ska fundera några dagar och om jag fortfarande är intresserad då så kanske jag slår till...

Att jag frågar är just detta, om det inte kommer någon som vill köpa så har jag fäst mig såpass att jag utvidgar familjen med ett litet fullblod och det ingår INTE i planen:angel:

Jag vet inte så mycket om den mer än att det är en 4-årig valack som är rätt liten...Ska fundera några dagar och om jag fortfarande är intresserad då så kanske jag slår till...

Att jag frågar är just detta, om det inte kommer någon som vill köpa så har jag fäst mig såpass att jag utvidgar familjen med ett litet fullblod och det ingår INTE i planen:angel:

"Litet" är inte bra om det gäller mankhöjden:angel: men de växer ju upp till 5-6 i alla fall, även om det inte är så mycket. Men ett fullblod i familjen är inte fel, annars:rofl: Du får kolla stam och hur den rör sej o om föräldrarna är stora eller små och om de växt sakta, då finns ju hopp:D Storlek, gång och utbildning ger mer pengar helt enkelt.

Hm, jag får kolla upp mer helt enkelt...
När du skriver välutbildade - hur mycket ska de kunna då? Är det någon skillnad i inlärning på dem och halvbloden? Bör man ta det extra försiktigt med dem när de växer?

Hm, jag får kolla upp mer helt enkelt...
När du skriver välutbildade - hur mycket ska de kunna då? Är det någon skillnad i inlärning på dem och halvbloden? Bör man ta det extra försiktigt med dem när de växer?

Nu ligger min vana av halvblod långt tillbaka:cool: Alltså inte haft något på snart 25 år och den var mycket fullblod i också....

Men jag tycker fullblod är mer lättlärda och det är på gott och ont eftersom ovanor lärs in lättare också:angel: Mycket mer snabba att uppfatta och kvickare öht. Sen är de individer som alla hästar och vissa mer korkade än andra...som med alla hästar.

Personligen tycker jag det verkar som om man kan ta mer betalt bara de kan kallas utbildade till LC/LB alltså grundutbildade i stort sett. OCh som sagt om de är 165-170 och rör sig bra, o fräscha, då kan de kosta en hel del, kanske 50-60.000 även utan vidare utbildning alls. Kanske 80.000 med ngt mer utb nivå.
Det fnns nog större marknad för hopphästar dock än fullblod för dressyr......så du får kanske hopputbilda också....:D

Jag tror nån (dressyr)ryttare sa att ett riktigt bra fullblod är drömmen
men det är inte så många som har det som krävs.
Du kan väl prova, en del som inte ridit fullblodshästar blir helt lyriska över skillnaderna. :D Men ta reda på mer om bakgrund stam o rörelser:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tipsen, du verkar insatt!:bump:
Denna är tyvärr liten, 160 cm...Kanske något för en YR då...
Jag ska fundera lite till och kolla upp lite till innan jag förhastar mig.
Jag får väl damma av hoppsadeln då:o

Ett utbildat fullblod med bra gång tror jag inte att det är problem att få ett hyfsat pris för. Det ska vara storleken som ställer till det då.
Jag tycker mig ha märkt att fullblod är "färdiga" både fysiskt och mentalt tidigare än halvbloden, men det finns säkert individuella skillnader. Köpte mitt nuvarande fullblod som 5-åring och han var redan då "vuxen" på de allra flesta plan.

Tack för tipsen, du verkar insatt!:bump:
Denna är tyvärr liten, 160 cm...Kanske något för en YR då...
Jag ska fundera lite till och kolla upp lite till innan jag förhastar mig.
Jag får väl damma av hoppsadeln då:o

Jo jag tycker det är kul att kolla på annonser ibland. Ett tag förr funderade jag t o m på om det löna sej att köpa in hästar från tränare och utbilda för att sälja vidare, men det blev inte av. Jag vet dock att det finns de som gör det. Köper billigt av tränare och utbildar några månader och kan sen sälja som färdig ridhäst för det dubbla många gånger, kanske mer om hästen är begåvad.
Är den inte mycket startad är det ett plus för "ridhästfolk"...(medan andra inser att då finns risk att den inte höll, medan en häst som startat ett tag och är fräsch har visat hållbarhet. Sen sliter många starter också, naturligtvis)

160 är en aning för litet men den kan ju bli större om den växer sakta. (Å andra sidan hade min dotters kompis en på 153:o som vann elller placerade sej i varenda start (dressyr) t o m LA. Han startade även msv senare och jag tror även det gick ganska bra. Han hade supergång men så var han e Manesco och hade ju då Carnoustie i stammen också som båda var riktig bra i ridhästavel.)

Sen ska den ha bra huvud tycker jag.

Du får ju visa upp bilder förstås om det blir av:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Som inbiten tävlingsryttare var jag väldigt negativ till rena fullblod som dressyrhästar, men blev själv lite av en slump ägare till en. Jag har aldrig haft trevligare häst, och tror nog vi ska kunna hävda oss en bit upp i alla fall.
Det är redan idag ganska mycket fullblod i dressyrhästarna, så ett lite större och grövre fullblod med gång sticker knappast ut på dressyrbanan idag. Med mitt nyvunna fullblodsintresse har jag kikat en del på annonser, och det verkar som om fullblod med utbildning är relativt dyra. Jag skulle definitivt satsa på att utbilda om jag var du, och absolut starta lite hoppning också! Ett hopp- eller fälttävlansfullblod, välridet på marken - där finns det största pengarna, enligt min uppfattning. Dock var det inte länge sedan jag såg ett fullblod med meriter tom medelsvår dressyr, men ingen hoppning, som kostade över 100.000:-. Om det fick det vet jag iofs inte... ;)

Lycka till!

Jo jag tycker det är kul att kolla på annonser ibland. Ett tag förr funderade jag t o m på om det löna sej att köpa in hästar från tränare och utbilda för att sälja vidare, men det blev inte av. Jag vet dock att det finns de som gör det. Köper billigt av tränare och utbildar några månader och kan sen sälja som färdig ridhäst för det dubbla många gånger, kanske mer om hästen är begåvad.
Är den inte mycket startad är det ett plus för "ridhästfolk"...(medan andra inser att då finns risk att den inte höll, medan en häst som startat ett tag och är fräsch har visat hållbarhet. Sen sliter många starter också, naturligtvis)

160 är en aning för litet men den kan ju bli större om den växer sakta. (Å andra sidan hade min dotters kompis en på 153:o som vann elller placerade sej i varenda start (dressyr) t o m LA. Han startade även msv senare och jag tror även det gick ganska bra. Han hade supergång men så var han e Manesco och hade ju då Carnoustie i stammen också som båda var riktig bra i ridhästavel.)

Sen ska den ha bra huvud tycker jag.

Du får ju visa upp bilder förstås om det blir av:banana:

En liten kommentar bara ang. höjden på hästen. Ett fullblod ser ju mycket högre ut än ett halvblod pga. sina långa ben så det väger ju upp ganska mycket tycker jag.

Såg ett fullblod som jag trodde var runt 165 men som visade sig inte vara högre än 158 och benen hade verkligen ett finger med i spelet!

min dressyrponny är ett fullblod :D det funkar utmärkt om dom kan lära sig att använda sin energi (som fullbloden brukar ha gott om) på rätt sätt bara! tycker absolut du ska satsa på den hästen :bump:

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 436
Senast: monster1
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 574
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?