fullblod som börjar magra.

jerseyko

Trådstartare
Mitt fullbod är 6 år, nu skadad så hon rids inte men går i hagen som vanligt.

Hon har magrat under den månaden jag haft henne nu, lite sämre bete här jag har henne och så nytt stall osv.

Höt är inte analyserat än, vi väntat på det.

Idag äter hon 12 kg hö. Betfor (3dl torrt) och 2 3/4 L kornkross.

Hon tål inte alls havre och jag ska börja ge henne 1dl soja/dag.

Men i den stora djungeln av foder, vad kan jag ge henne mer för att få upp hullet? Jag funderar på att pröva Hestekraft eller Krafft.

Om jag väljer krafft, vad ger bäst resultat, sport, groov, unghäst, sto med föl?

Tips, Råd?

Sv: fullblod som börjar magra.

Har också fullblod.

Just nu får hon, förutom bra bete, ~3 kg Hippo Alfa om dagen. Det är det fodret som har funkat bäst för min häst.

De måste ha mycket protein. Om jag var du skulle jag plockat bort betfor och korn och ge något mer proteinrikt som H. Alfa, Lusern eller Krafft Groov 125.

Senast ändrad:

Korn och betfor är det jag blev rekomenderad från ägaren, det har hon klarat sig på när hon bara vart promenadhäst. Men så kan ju också hennes hö haft helt andra värden.

När hon diade förra året fick hon 15kg hö, 3L korn, 3dl soja och betfor.

Är det havre i H. Alfa?

Det är skördat runt midsommar. De är köpt från en som föder upp lamm för kött produktion, hon tar hö till sina lamm samt säljer till hästfolk.

Har hört mycket gott om Krafft Rehab (helt havrefritt), har dessutom goda erfarenheter själv. Har ett fullblod som började falla ur, men efter en säck Rehab var han sig själv igen.

Har ett holländskt halvblod med mkt fullblod i. Hon kan inte heller äta havre, har gett Groov och Lusern, men har faktiskt kunnat gå över till 1,5 kg Grund/dag efter 3 år... Behåller dock Lusern Mix. Vad tror du om foderjäst?

Mitt fullblod har alltid varit ganska lättfött.
Nu har han dock fallit ut pga han tror att han är hingst och la mer tid på att uppvakta stona än att äta.

Nu är han igångsatt och går fortfarande på bete/lösdrift och får fri tillgång på hösilage vet inte hur mycket han äter men ganska mycket. Tyvärr oanalyserat änsålänge. Han äter 0.7kg krafft grund och 0.7kg hippo musli, nu tar han sig bra men ska dock byta foder eftersom han behöver mer energi och ska tränas mer så jag ska gå över till något annat foder, vad vet jag inte än, lite svårt utan analys.

Men sen jag började rida honom igen så har han lagt på sig mer och mer och när han kommer ut i hagen efter träningen ät höet mycket godare.

mitt fullblod såg ut som ett staket...

hon får Hippo Bas Harmoni, havrefritt... funkar perfa!

korn är ko-mat... det är det enda jag har hört å står fast vid... hästar kan inte tillgodogöra sig energin, det tar mer än vad det ger...

så hippo å lusern å bra hö! olja...

Min häst är väldigt matglad och äter utan problem upp den mat hon får.

Jag kollade på kraffts hemsida och där rekomenderade de krafft oil med groov 90 till heta och tunna hästar.

FÖRE (vår 2005)
PHTO0003.jpg

EFTER (vår 2006)
oki.jpg

Jätte fin! Såhär såg hon ut när hon bara gått i hage hela våran och på bete hela sommaren.

5.jpg

För ett år sen fick hon föl, och när hon diade honom åt hon 15kg hö, 3L korn, 3 dl soja och betfor.

De som ser henne idag tycker inte hon är mager, men jämför man med den här bilden så ser man skillnad.

Jag tycker du ska byta ut kornen mot nått annat foder som är bättre. Mitt fullblod gick inte att ha på korn, gick inte upp nått och blev bara lös i magen. Fick ca 2 kg korn då :crazy:

Nu går hon på HippoAlfa, Åsebro Cool och havrekross, passar jätte bra på henne. Förra vintern blev hon helt knäpp på havre men nu är hon cool som en filbunke :D.

Hon går långsamt upp, det e en lång väg kvar.

tack, jag är oförskämt nöjd ;) nu kan man dessutom rida på henne utan att hon rusar iväg i smärta :)

pmm där ser hon ju trevlig ut!!!!
Men har du problem med hennes VIKT eller är hon bara muskelfattig?

man kan ju tyvärr luras nu på slutet av sommaren, gräset e ju mest vatten å inte så mkt näring... man får sätta till krafft fort!!!
de där fullbloden tappar ju vikt bara man blundar en DAG...
sen tar det hur lång tid som helst å få tillbaka dem...

man skulle köpt ett lättförr kallblod ;)

Hon är inte riden alls sen någon gång i våras så hon är muskelfattig, jag hade precis ridit igång henne när hon skadade sig och då såg man att hon börjat bygga muskler på rumpan och vid manken.

Samtidigt som hennes mage vart mindre, vilket inte är så konstigt när hon börjar ridas.

Det får bli en sväng och handla foder i veckan! Ska leta upp vart den åteförsäljaren finns som säljer Hippo här och lucern kan jag köpa på granngården.

Har hon lätt att tugga kornet? En del hästar kan äta - utan att tillgodo göra sig det. Välj lätt tuggad mat (ej pelleterat) , foderjäst hjälper att hålla upp hullet bra också.

Hon får 6kg hö som hon äter på under dagen hon är i hagen, sen får hon 2kg när hon kommer in på kvällen och sen 4kg till natten. Ger jag henne mer så drar hon bara ut det i boxen så får jag kasta det.

Såhär ser hon ut idag.

Gosan004.jpg

Gosan006.jpg

Gosan010.jpg

vilken duktig fotograf jag är :angel: Antingen stort huvud eller stort arsle :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 272
Senast: ufot
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 143
Senast: Lunketuss
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 487
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka