fullblod som börjar magra.

Sv: fullblod som börjar magra.

Hon ser inte mager ut direkt. Men hon verkar inte ha några muskler på överlinjen. Ingen hals, ingen rygg. Proteinbrist tycker jag det ser ut som.

Hon har inga muskler alls, jag hade precis satt igång henne när hon skadades och så när hon fick vila så försvann det vi byggt upp, speciellt längst med ryggen.

Nej precis. Och svårt att veta när vi inte fått svaret på analysen på höt heller hur mkt och vad som måste kompleteras.

Jag tänkte åka och köpa en säck hippo imorgon, hittade en återförsäljere nära mitt jobb och se vad som händer nu när hon ska sättas igång också.

äh du ska inte ha ångest, din häst är MUSKELfattig, inte spinkig som ett staket!!!! det där kommer bli fin-fint så fort hon får träna lite!!!

tömkör, blir asbra!!! :banana:

ska ta lite nya kort på min... efter 1.5månad tömkörning å ca 1 månad skritt i 20-30min med ryttare...
det enda vi har övat är lång å låg form, å det har verkligen gett resultat, hon har fått ryggmuskler å liiiten överlinje på nacken!

tömkörning for president ;)

pmm skrev:
Jag kollade på kraffts hemsida och där rekomenderade de krafft oil med groov 90 till heta och tunna hästar.

Min är tunn men ej het, vill ju få honom aningen hetare men ej ge honom ren harve.
Vet att han tar sig bra på red mills men de har få återförsäljare, och de som säljer det i närheten säljer bara det havrefria och föl/åring maten.

fri tillgång på hö i hönät då kan hon inte sprida ut det i boxen sen gillar jag lusern helst hackad strå vanlig e så grisig i mitt tycke.. älskar helt enkelt lusern även ett plus till matolja.. lycka till ps börja rid henne så hon sätter fett på rätt ställen.. // dashy..:d :d

Protein, protein, protein!
Om du vill ge nåt skonsamt proteintillskott för att hjälpa henne NU tills du fått analysen på höet så skulle jag varmt rekommenderat lusernpelletsen. Absolut. Det är ju att naturligt tillskott, till skillnad ifrån soja, dvs lusern är ju ett sorts gräs.
Jag gissar att anledningen att hon tappat så mkt är för att hon BÅDE fått för lite protein och vilat. De kan hålla sig runda och fina trots lång vila, men fullblod är ju i såna situationer nog svårast!
Vad har du tänkt för kvot på henne i MJ/protein? Bara det är skonsamma proteinintag (typ hö, lusern, inte soja) kan du nog lätt lägga henne på en kvot uppåt 7, fullblod brukar behöva högre kvoter än tex halvblod.

Hon var söt, hoppas du får upp henne muskelmässigt nu, det ordnar sig säkert! Men som fler sagt, skippa kornet. Hippfodret har jag själv ingen erfarenhet av men bara det har mkt protein av skonsam källa kan det säkert funka bra det med!
Lycka till nu.
Vad kommer du köpa för nåt foder nu? Bestämt dig? :)

var glad att hon åtminstone får i sig 12kg hö! Mina äter bara ca 7kg.
Salsa xtra musli innehåller mycket protein och är smakligt. Detta tillsammans med lucern och olja borde göra susen.

Fin häst förresten:)

Det blev Krafft Rehab, de sålde inte Hippo längre där jag trodde och blev rekomenderad Rehab då Groov innehåller havre.

Satsar på att börja rida i slutet på veckan :bump:

Jag har fått en tömkörningsgjord av svärfars tant, att jag glömt att hämta den :o

Nu börjar benet läka jätte fint och fortsätter det såhär kan vi komma igång och rida snart :banan:

roooligt!!!

ikv ska jag flytta min häst till stallet närmre mitt hem :D
å då har jag miiiil med bra ridvägar!! :banana: ut å klättra!

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 272
Senast: ufot
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 143
Senast: Lunketuss
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 487
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka