Fullblod + fullblod = ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Är på G att köpa ett fullblodssto och har fått myror i huvudet. Om jag väjer tex Eighty Eight Keys xx så är ju båda fullblod. Men avkomman reggas väl i ASVH med gröna papper som "halvblod" eller hur blir det egentligen??? Kallar man avkomman fortfarande fullblod, trots att den inte kan registreras som det? :confused:

Sv: Fullblod + fullblod = ???

Måste medge att jag inte är så hemma på bestämmelserna, trots att jag hållit på med stamtavlor i så många år... :o

Du ska väl först och främst regga dina rena fullblodsföl hos Svenska Galoppförbundet.
Engelskt Fullblod är ju en godkänd ras i halvblodsboken, men halvblod kan aldrig xx-fölen bli - det vet jag. ;)

Här gissar jag att inte ens ASVH vet svaret...;). Jag vet att du inte kan regga en anglo i ASVH även om den är efter en hingst GK där (jag gjorde det med min -00 och det var sista årgången de tillät det).

Men med 88 keys blir det ju annorlunda, han är ju inte GK för xx-avel (eller lämnar rättare sagt inte gk avkommor eftersom han inte betäcker naturligt).

Troligen kan du regga i ASVH, och gröna papper får den ju i så fall.

Om jag inte har helt fel så kan du regga den i ASVH med gröna papper men den är fortfarande fullblod. Däremot så är den inte ett "godkänt fullblod" så den kan inte starta löp eftersom galoppaveln bara godtar naturlig betäckning. Rätta mig om jag har fel någon!

88:an är ju inte godkänd för galoppaveln sas, utan enbart för hbl-aveln, så en sådan avkomma kan inte reggas hos Galoppförbundet. Det enda vettiga är ju ASVH.

Ja jo, det måste ju bli så eller hur? Men kallar man den för fullblod eller halvblod vid en försäljning? Om det nu blir gröna papper i ASVH, men med två xx-föräldrar? Väldigt snurrigt!

Det har jag förstått! Och meningen är ju att avkomman ska bli (hopp/)fälttävlanshäst i så fall, inte löphäst. Har hört att 88:an på xx-sto blir kanon ft-hästar med bra hopp o galopp, medan det inte blir lika bra med ett hbl-sto. Ungefär.

Francess skrev:
Det har jag förstått! Och meningen är ju att avkomman ska bli (hopp/)fälttävlanshäst i så fall, inte löphäst. Har hört att 88:an på xx-sto blir kanon ft-hästar med bra hopp o galopp, medan det inte blir lika bra med ett hbl-sto. Ungefär.

Skulle jag vilja ta fram en hopp/flt häst hade jag INTE använt 88an varken på XX eller Hbl! hans avkommor är "kända" för att hoppa väldigt dåligt med få undantag (Läs Keymaster). Anledningen till att det finns en del avkommor efter honom som går fälttävlan är (tror jag) att det var ganska hård marknadsföring för honom som flthingst ett tag, så många använde honom i det syftet. De bästa 88an avkommorna är de som hamnat hos duktiga ryttare, tex Piia, Nicke.
Det jag försöker säga är att 88an avkommorna är inte så eftertraktade inom flt, så det är kanske svårare att sälja än om du tar en bra hopphingst på ditt XX-sto, de är definitivt mer eftertraktade!

Hmm, okej, det är inte vad jag hört innan, men alla har ju olika uppfattning. Intressant att höra andra sidor med! Nu är ju min fråga mer hypotetisk...och jag tog 88:an som ett exempel. Det finns ju fler xx-hingstar, som jag är desto mer intresserade av iofs. Fast i så fall till mitt hbl-sto.

Håller med Nelle, jag skulle heller aldrig använda 88:an i min ft-avel pga att han oftast inte lämnar någon bra hoppteknik. De flesta hoppar med en usel teknik, främst fram. Tyvärr, för det är en flott välstammad hingst av bra storlek. :)

Francess skrev:
Hmm, okej, det är inte vad jag hört innan, men alla har ju olika uppfattning. Intressant att höra andra sidor med! Nu är ju min fråga mer hypotetisk...och jag tog 88:an som ett exempel. Det finns ju fler xx-hingstar, som jag är desto mer intresserade av iofs. Fast i så fall till mitt hbl-sto.

88:an är godkänd för galoppavel, men Flyinge har valt att ta honom ur fullblodsaveln p g a att den endast tillåter naturlig betäckning, och han går på semin i halvblodsaveln.

Jag känner till reglerna med naturligt betäckning och eftersom mitt exempel 88:an står på semin så går det ju inte att regga hos Galoppförbundet.

Stoet jag har på gång har fått fem föl tidigare, alla är reggade hos SGF (korrekt förkortning?) och vissa har gått löp. Jag har för mig att ASVH vill att man stambokför fullblodsstona i ASVH om man ska använda dem i hbl-aveln, men jag måste kolla upp det där igen.

Tack för ditt svar! Ska hålla det i minnet om jag någon gång betäcker för att få fram ft-pålle. Har ju förstått att han går bort till hbl-ston i alla fall. Minns inte vem som sa att 88:an lämnade bra avkommor med xx-ston (olgaklara?, fio?), men jag kan även ha missuppfattat saken.

Av ren nyfikenhet...vilka andra hingstar (xx som hbl) räknas som bra ft-pappor? Med xx-sto eller hbl-sto?

Eftersom den inte får reggas som fullblod kommer den att räknas som halvblod. Du kommer därmed att ha tillverkat en mycket ädel halvblodshäst. Jag har själv fött upp en sådan avkomma.

Aha! En expert! Tack för ditt svar, bra att veta om i fall att!

roslagen skrev:
Eftersom den inte får reggas som fullblod kommer den att räknas som halvblod. Du kommer därmed att ha tillverkat en mycket ädel halvblodshäst. Jag har själv fött upp en sådan avkomma.
Tja MITT fullblod är registrerat hos ASVH med raskod 01, vilket betyder engelskt fullblod. Hon är e Ditton Wood** som enbart var godkänd för halvblodsavel.

Men din häst har väl troligen tillverkats på naturlig väg och då är den fortfarande fullblod. huruvida Ditton Wood var godkänd för fullblodsavel eller inte spelar inte så stor roll eftersom avkommorna ändå får reggas i SGC. Semin tillverkning av hästar är ej godkänt av fullblodsstamboken och därmed kan inte avkommor tillverkade på semin bli reggade fullblodshästar!

Liknande trådar

R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 132
Senast: Raderad medlem 149639
·
Avel Ok, den här frågan är väl egentligen så dum att hjärnan riskerar att smälta, men kommer inte på svaret själv så... Vilka färg på...
Svar
5
· Visningar
1 098
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix