Fula muskler

K

kaktusen

Jag undrar om det går att träna bort eller på nått sätt jämna ut musklarna som sittar brevid svansen. Vet inte om ni förstår vad jag menar... :D

Min häst går (oftast) i ganska låg form, nacken ungefär i höjd med manken eller något åvanför, jag har haft honom som ridhäst i 2 månader, för ungefär ett år sen eller lite mindre gick han på travet.

Hoppas jag får några bra tips...:bow:

Sv: Fula muskler

Är inte särskillt teknisk så det där med att markera blir krångligt.. men alltså de som sitter ungefär från svansroten och sen 2 dm ner mot baksidan av låret/skanken, alltså en på varje sida. De är ungefär 7 cm breda....

får man "låna" nån annans bild? :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Ingen som har liknande "problem" och kan ge tips?

Men vad är problemet? Vadå fula muskler? En bild på din häst vore bäst.. Eller så får du förklara hur musklerna ser ut.

Är det denna muskeln?
semimembranus.jpg

Alltså den röda...

Svårt att jämna ut muskler på det viset. Rid den optimalt och träna de muskler som behövs för en ridhäst så utvecklas de musklerna. Lite streching av bakbenen gör muskler mindre korta och hårda så de kanske syns mindre, men det går nog inte att göra något mer specifikt för att ändra på en enskiljd muskel.

det är bara att rida på som vanligt tror jag! har ngr kompisar som har ridtravare som endel såg ut som din pålle med den muskeln.. men de har bara skolat om dom till rid hästar och då har de byggt upp mer "ridmuskler". är ju ganska stor skillnad från att ha gått på trav och sen bli riden..;)

en tanke iaf..:angel:

Senast ändrad av en moderator:

alltså, det är ju "påskjutarmuskeln". vilket kan vara bra att ha fast de behöver såklart inte lika mycket som ridhästar :p Jobba som vanligt bara och rid inte i övertempo och försök få hästen lite framåt/nedåt, länga ryggen och knata gärna lite i terräng så löser det sig. Se till att hästen får ordentligt med protein i fodret! Om hästar har "fula muskler" så är det ju ofta för att de ser väldigt markerade ut, med tillräckligt med protein brukar det vara lättare att få till en rundare look och går snabbare att sätta muskler.

Tack för alla tips! Nu känns det inte lika farligt :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17