Fast
@mandalaki , jag tycker att bilder på barn eller liknande som vill se hur det sprids på nätet är riktigt bra! Det är fjärde- och femteklassare som oftast gör sådana tester och visst är det väl bra att barn i den åldern (som många gånger skaffar sig fb själv och lägger ut en massa utan att förstå konsekvenserna) faktiskt lär sig och upptäcker hur det kan funka på nätet? De föds ju inte med "säkerhetstänk" som du och jag har t.ex. utan det är sådant de måste lära sig och bästa sättet för det är ju att se hur det funkar. Jag önskar att mina barn får se sådant genom skolan, att jag säger det kan liksom tas lite lättvindigt på och tolkas som "orolig mamma", men att skolan tar det på allvar och lär ut sådant, kanske är lite drygt om man ser det ofta, men ack så viktigt.
Tycker jag. Och delar sådant.
Internet och internetsök har blivit en relativt stor grej även för de yngre åldrarna ibland, uppslagsböcker börjar bli omodernt. Det jag lärde mig i typ 8an eller 9an om hur man gör internetsök och är källkritisk på nätet lär barnen sig i tredje klass. Att få lära sig konsekvenser av det ingår också.