Fuktcreme för hovar?

ok, tänkte att du kanske hade nån annan modell.

Det finns ju soaking-boots också. Davies har en modell vet jag. De är mer som stora gummi-sockar som man häller vatten i.

Hittade en beskrivning nånstans (minns inte var) om hur man kan göra egna med bildäcksslangar och gummi-lim.

Nån som provat soaking-boots?

Jag har provat soakingboots men då ställa hovarna i bad vid behandling av röta. De var en aning läskiga och var faktiskt tvungen att droga en häst för att stå still med dem. Sitter ju inte fast så bra.

Angående vattenbad så är jag väldigt försiktig med det eftersom det gör hornet mjukare och mer känsligt mot slitage. Rider mina hästar mycket på asfalt och grusvägar och vill därför inte ha mjukare hovar. Daggen på marken är ett tillräckligt stort problem för hästen som har tunna sulor då de blir ännu mjukare. Ber till gudarna att vi inte ska få någe regn än på några veckor så att sulorna hinner växa till sig först. Hoven får största delen av fukten innefrån och med en frisk hovvägg så hålls fukten inne. En frisk hovvägg kan man inte bygga med hjälp av preparat utifrån, den måste växa sig frisk.

Skulle vilja se de vilda mustangerna ställa hovarna i fett för att få bättre hovar..

Nu svamlar jag visst iväg. Hoppa du inte tar illa upp HannaZ för att jag flöt in på andra spår när jag bara skulle svara på din fråga om soakingboots...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 941
Senast: MML
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka