fukt i stall?

Sv: fukt i stall?

Vi fick en liten enkel fuktmätare av Anticimex för att kolla krypgrunden.. antar att man kan köpa såna av dem och sätta upp i stallet.
Annars kan man ju ibland se mögel som bildats...

Fukt förhindras av god ventilation. Det är ganska stora behov för en häst, och det finns bra tabeller/ läsning i t ex den här boken:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Beroende på byggnadskonstruktion/ storlek/ klimat etc får man sen avgöra om det funkar med självdrag eller om en mekanisk fläkt behövs. Du kan mäta fukthalt, och det finns gränsvärden i djurskyddsbestämmelserna vill jag minnas.

okej tack för svaren.

så det ända jag kan göra är att ha fönster och dörrar på glänt eller? och vetilations luckor öppna, även på vintern?.

hästarna tar inte skada av drag då?.

stallet är litet och takbjälkarna ser lite murkna ut det kan bero på fukt va som gjort att de murknat eller? för det är bara murkna i taket inte i glovet på logen.

kan man sätta en sån torrboll med lr de funkar inte?.

om man ser vatten droppar hänga i taket är det för mkt fukt va?.

stallet är "nytt" så jag har inte testat att ha hästar där ännu. så än vet jag inte hur de kommer bli.

finns det risk för sjukdom om det är gammal fukt eller så i taket osv? för människa och häst?.
blir det som mögel då eller?

Om bjälkarna ser murkna ut så hade jag kollat upp det innan jag ställer dit någon häst:eek: det är ju farligt! byggnaden kan ju rasa!

Ta en vanlig skruvmejsel och se hur långt in du kan stöta den, du ser på spånet/ i hålet om det är murket och då måste de bytas ut.

jo givetvis skall jag kolla upp det....därför jag frågar med;)

jag såg idag att taket såg lite illa ut.

men det är i det stora hela helt ok.
det är en bjälke som i ena delen har lixom fallit sönder lite vilket jag uppfattar som murknat....beror det på år av fukt eller?

sån tur är så går det en likadan bjälke precis brevid av någon anledning så det är nog verkligen ingen risk att stallet skulle rasa ihop men jag har sagt till hyresvärden.

jag testade att hacka lite på den hade inte med mej någon skruv mejsel men ska testa med den med.
men de verkar som att det mest är det yttre skiktet som fallit sönder/smulat.

lagårn är ju väldigt gammal det märks ju så man kan ju inte förvänta sig toppskick men de ska såklart inte rasa ihop eller så.

sen såg jag att de va några bräder som va dåliga i taket som jag kan byta ut.
eftersom taket i stallet är golvet till logen så har någon trampat igenom på ett ställe(inte mitt i taket utan i sidan vid ett fönster) äsch svårt att förklara men det är iaf en bräda som e sönder där de bara lagt tunna brädor så de e ju lätt o byta ut.

men sen såg de lite mysiskt ut i ett hörn av stallet, det såg lixom svart ut och lite halvmurket ut, de va lixom brädorna som såg dåliga ut och lite foder hade ramlat ner.

vad kan man göra åt det lixom? jag kan ju knappast byta hela taket/golvet helt själv.

hade inte tänkt ha hästarna inne på box regelbundet endå men de kan ju va kul om de inte blir sjuka av mögel eller taket rasar in eller så.
men jag e nog rätt petig finns nog mkt värre ställen där de har hästar men för den skull e de ju inte rätt.

men fy va de e svårt att veta om de ser illa ut eller inte för ja har ju ingen erfarenhet.

kanske kan ta bilder?

Om det är svart så är det nog svartmögel, det går att ta bort det synliga men har det gått långt så är det ju kvar ändå:crazy: det kan ju också vara att trät är så genomblött.
Det är svårt med gamla oanvända ladugårdar, de blir förstörda om ingen bor där.
Ta gärna kort, jag är absolut ingen expert men jag visar dem gärna för min sambo:laugh:
Ska du hyra det så kan du ju fråga hur mycket de kan tänka sig att betala/göra det är ju inte så kul att lägga en massa pengar på det som inte är ens eget.
Du har ingen i närheten som har någon erfarenhet?
Lukta på de ställen som ser konstiga ut, om det luktar illa så är det inget vidare bra, då är det oftast mögel.
Om man verligen vill ha bort fukten så är det en ordentlig avfuktare för ladugårds bruk som gäller, särskilt om du har tänkt förvara foder på loftet.

Mögel är vare sig nyttigt för människa eller häst, och skall du förvara hö ovanpå logen så kommer du nog att få en obehaglig överraskning.

Om det är så fuktigt nu, så är förmodligen ventilationen undermålig och du behöver då mera hjälp än en avfuktare.

Av din beskrivning låter det inte som en sund byggnad, och jag skulle nog kolla upp ALLT både en och två gånger. Det finns ju andra frågor också; vad är det för el t ex - felaktiga dragningar kan vara livsfarliga ...

fick höra att det är vanligt med damm i gamla ladugårdar?!
stämmer det.

sen har stallet stått i 9månader tomt nu och i går när jag sopade igenom stallet och tog bort spindel väv osv och sopade hela taket så va de riktigt mkt damm...

när jag kom hem vart jag helt snuvig och sen dess har jag haft "förkylnings symtom" men jag brukar aldrig vara förkyld på sommaren.

kan det ha ett samband?.

hur är bäst att städa ur stallet?

Hur man bäst städar stall är precis som inomhus, det beror alltså på materialen som stället är byggt i. Numera står det väl i djurskyddsbestämmelserna att stallet skall rengöras en gång per år eller nåt sånt.

Vi dammsuger fönstersmygar och sånna utrymmen (har bra grovdammsugare som tar vatten och allt), tar ut bäddar och skurar lortigare ställen som galler och boxväggar. Sen blåser vi igenom hela stallet med högtryckstvätten och sopar ut vattnet. Torkar på en dag, nya bäddar börjar anläggas på kvällen.
Men då har vi material som tål högtryckstvätt, och som är lätta att göra rena (plyfa, plåt, rostfritt stål och betonggolv i princip).

Att stallet stått tomt gör det nog dammigt, håll också koll på eventuellt mögel. Det är inte nyttigt att andas in, ett munskydd kan vara att rekommendera. Är det material som tål att blötas?

okej ja jag hade tänkt rengöra stallet varje år det kan nog behövas. iaf detta året då det är rätt skitigt de som haft hästar här innan har nog knappast gjort de varje år.

boxarna är byggt med träväggar, men själva stallet är som en slags puts blandat med tegelstenar/sten osv.
det är typ som att de först byggt stallet av tegelstenar och sen lagt på en tjock puts som på vissa ställen fallit sönder så det tål nog inte högtrycks tvätt.

sen är taket i trä då och vissa av bjälkarna är lite halvt murkna och några av bräderna är rätt dåliga men tyvärr kan jag inte begära att ägarna te stallet byter ut hela taket + bjälkarna vilket inte hade skadat.

men sålänge det verkar hållbart och de bärande bjälkarna är friska så ska det väl inte va nån fara?.

efter att jag soppat nu så är luften mkt friskare där inne så det kommer nu bli rätt bra luft där inne när jag skrubbat ur allt.

yttersidan av boxarna + väggen är vitmålade.
och insidan av boxarna är ljusblå.

så smutsen syns ju rätt mkt och det hade ju inte skadat att måla om det men tror jag iaf väntar till nästa år eftersom jag inte äger det heller.

boxarna är urmockade det var de när jag kom eftersom stallet stått tomt i 9 månader. tack och lov vill inte tänka mig hur äkliga bäddarna hade varit om de stått te nu.

men när ni kör med högtrycks tvätten försvinner inte färgen då?.

hur ser jag mögel?.

kan man ha stalldörren öppen på vintern med eller hur kallt blir det? jag tänker på ventiationen, har hittils inte hittat någon sån tak ventil tyvärr.

sen va den en annan sak jag kom på.

på insidan av boxarna skall det vara helt släta vägger då?
för eftersom boxarna är byggda i trä så är väggarna utåt(själva ladugårs väggen är ju slät) gjorda som så att de har lagt ett antal plankor och sen en ram på det och en sne planka som håller ihop allt.
är det någon fara att en häst skulle kunna sparka in där och skada sig på nåt sätt så man ska sätta en jämn "vägg" över det eller?
men då tänker jag att sätter man typ playwood över så kan de ju istället sparka rakt igenom och fastna...

de va en som sa detta te mej om att man kanske måste ha släta väggar men hur ska de kunna skada sig bara för att de satt en sne planka på insidan av boxen?

förstår du?

ska nog införskaffa ett munskydd för jag blev himla dålig av att sopa ur stallet.

Finns det ingen trumma i stallet? Den fuktiga varma luften stiger uppåt och då måste det finnas en öppning där den kan ta sig ut.

Sedan måste du ha luftintag. Ha så många som möjligt jämt utspridda i stallet så att det inte blir dragigt. Man bör kunna reglera tilluften beroende på väder och vind. De måste också vara vinklade rätt så att hästarna inte utsätts för kallras.
På vintern bör luftomsättningen vara minst 100 m3 /h och på sommaren minst 350 m3 /h. en tumregel är att ett hål på 2 cm2 tillför ca 1 m3 luft /h, men det beror som sagt på väder och vind. kom ihåg att ytan för öppningen av utluften måste vara minst så stor att den täcker luftomsättningen för alla hästar i stallet.

för att få ut fukten på vintern måste du ha någon form av tilläggsvärme, om du inte har kallstall förstås. Hästarna i sig avger värme, men det räcker inte om termometern kryper under för många grader på minussidan.
Viktigt är också att man har tillräkligt stor volym per häst i stallet. Minst 30-50 m3 per häst och 20-30 m3 för ponny.

Här är en bra artikel som jag hittade en gång: www.shagya-arab.org/pdf/ventilation.pdf
annan bra litteratur är ridsportförbundets Bygga för häst, som man kan beställa gratis, och boken Att bygga häststall. där finns mycket matnyttigt om ventilation i stall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 510
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
722
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar