fryst sperma-antal doser och vad gäller?

Fenestra

Trådstartare
Undrar hur det fungerar om man får en dos över? Hos somliga hingstar exempelvis Bernstein så betalade man 2008 5000 och de får man tre doser för..
Men om ens sto blir dräktigt på en dos, vad händer då?
Måste man lämna tillbaka den sperma som är över eller får man använda den nästa år eller till annat sto samt måste man då betala "extra" för att det blir ett föl till?

Vad är vanligt och hur fungerar det?

Kan ju personligen tycka att har man köpt sperma så har man.. sen lyckoträff oooom det skulle räcka till ett sto till eller nästa år också!

Sv: fryst sperma-antal doser och vad gäller?

och hur löd svaret?

På Irco Mena får man 3 försök för språng avgiften dvs 3 doser, tar det sig på första eller andra dosen får man så får man lämna tillbaka övriga.
Tror det är likadant på Bernstein men vet inte säkert.

Du får nog säkert behålla den i frysen på din hemma station om du tänkt använda året därpå igen men då får du erlägga ny språngavgift.

Jo svaret löd som så att om stoet tar sig på första så får man behålla sperman och behöver inte betala något extra om det sen skulle bli ett föl till på den sperman som är kvar..:)
Den sperman man köper tillhör köparen så att säga..
Men detta gäller endast Bernstein, vet inte alls hur det är med övriga hingstar på fryst..

Det är olika från hingstägare till hingstägare. Det brukar kunna gå att utläsa i vissa hingstannonser hur villkoren är. Det kan ju stå per dos, per seminering eller för X antal doser o s v.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 621
Senast: iNHALE
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka