Frysna tassar - Vinterskor hund

Sv: Frysna tassar - Vinterskor hund

Var inte så farligt, iallafall tiken är i rätt stort behov av skor, den andra får knappt gå så han klarar sig utan

Var inte så farligt, iallafall tiken är i rätt stort behov av skor, den andra får knappt gå så han klarar sig utan

Ja, min tik är också i behov av sådana. Känns rätt konstigt för hon skulle kunna springa i snö och kyla i 10 timmar om hon kunde, men hennes tassar verkar väldigt känsliga för kyla!

Det första jag ska lära henne är "Sök skorna" :angel: Dom kostar ju ändå över 100-lappen styck, så jag köper helst inte nya varje vecka ;)

Hahaha, ja det är nog bäst att lära henne det :p Jag tänkte fästa Pings skor i overallen så hon inte tappar dem så då kan hon kuta bäst hon vill :devil:

Hahaha, ja det är nog bäst att lära henne det :p Jag tänkte fästa Pings skor i overallen så hon inte tappar dem så då kan hon kuta bäst hon vill :devil:

Jag har ju inget sånt till min så jag får hålla mig till sökmetoden. Får hon kanske lite extraträning på promenaderna också ;)

Jag brukar smörja tassarna med vaselin eller annan vattenfri salva innan vi går ut. Det brukar hjälpa, om man ska vara ute länge är det inte fel att smörja in igen efter ett tag.

Nu när det är snö så saltas vägar och gator. Man bör undvika gå där det är saltat eftersom saltet kyler mer än snön. Om man måste gå i salt så kan man smörja på ett tjockt lager konsistensfett på tassarna. Troligtvis måste tassarna torkas av när man kommer in annars gör konsistensfettet fläckar på golv/mattor.

*kl*

Vill någon vänlig själ berätta var man kan hitta Camon Dogbootsen?

Jag använder h**ks hundskor till mina lurchers och det funkar hur bra som helst. Har tänkt köpa muttluks men väntar på mail därifrån eftersom en av hundarna har olika storlekar bak och fram och tydligen säljs vinterdojorna (dom med fleece på insidan) 4-pack..

louiseekroth: Mina hundar trivs helt okej med sina skor även om dom trampar lite konstigt de första stegen när dom åker på men efter det trippar dom glatt på som om dom inte hade nåt på fossingarna. Först trodde jag att det skulle bli svårt att få dom att behålla skorna på eller att dom skulle försöka kicka/dra av dom. Men istället accepterades skorna vid första försöket.

Jag använder h**ks hundskor till mina lurchers och det funkar hur bra som helst. Har tänkt köpa muttluks men väntar på mail därifrån eftersom en av hundarna har olika storlekar bak och fram och tydligen säljs vinterdojorna (dom med fleece på insidan) 4-pack..

louiseekroth: Mina hundar trivs helt okej med sina skor även om dom trampar lite konstigt de första stegen när dom åker på men efter det trippar dom glatt på som om dom inte hade nåt på fossingarna. Först trodde jag att det skulle bli svårt att få dom att behålla skorna på eller att dom skulle försöka kicka/dra av dom. Men istället accepterades skorna vid första försöket.

Är det "tasskydden" för 69 kr paret? De såg ju skitbra ut! Min hund har oxå olka stora tassar fram och bak! Men det står ju inte cm bara str S, M ,L osv hur valde du?

Ja det är just dom. Jag hade mätt tassarna hemma (bredd och längd för säkerhetsskull) och jämförde sen med skorna i butiken med ett måttband.

Jag är ett stort fan av muttluks och använder dom på min nakenhund. Men jag är lite tveksam till om de verkligen sitter kvar under de förhållanden du beskriver.

Har du provat att klippa pälsen under tassarna riktigt kort och sedan smörja med en fet salva innan du går ut?

OK jag kan inte ta mig till en fysisk butik tyvärr =( Vad hade din hund för mått då och str? Min kanske har samma om jag har tur =) Eller jo, de har ju öppnat en i Kållered, får väl kika där ngn gång!

De låter ju jätte bra :) Har beställt ett par muttluks nu så väntar på att dem ska dimpa ner i brevlådan. Hoppas jag beställt rätt storlek och att dem sitter som dem ska :)

Jag är ett stort fan av muttluks och använder dom på min nakenhund. Men jag är lite tveksam till om de verkligen sitter kvar under de förhållanden du beskriver.

Har du provat att klippa pälsen under tassarna riktigt kort och sedan smörja med en fet salva innan du går ut?

ja det är ju väldigt komplicerade förhållanden tyvärr.. Ja vi klippte av tasspälsen senare på eftermiddagen. Den skyddar dock mot kylan på plogad mark/is, men skor ska ju införskaffas så jag fick prioritera träningsförhållanden. Salva ska jag testa innan, ska bara lista ut hur. Hon kommer halka runt som en galning i trappuppgången om jag smörjer på i lägenheten.. får försöka klabba på det precis i porten! Tack!

De låter ju jätte bra :) Har beställt ett par muttluks nu så väntar på att dem ska dimpa ner i brevlådan. Hoppas jag beställt rätt storlek och att dem sitter som dem ska :)

Hur gjorde du med betalning? Kommer faktura eller betalade du direkt? Om du inte vill svara i tråden får du gärna PM:a. :D

Jag beställde också idag och betalade med kort.

Jag hoppas också att dom ska sitta på och framförallt att min hund accepterar dom. Har försökt med täcke när det regnar men då går han inte ett steg...

Han har 8cm fram och 7cm bak (tå till häl) och för honom passade storlek S. Dock är S lite för smal för framfötterna men det är inget som har stört honom än iaf. Tänkte prova M idag ifall de sitter lite bättre.

Aha! Min har 7 cm fram och 6 bak. Tror du S är för stort då? De är 5 cm breda fram.

Han har 5cm breda baktassar och där passade S bäst. Framtassarna är 6cm breda och jag tycker att S är lite för smalt då och självklart var M för breda...:S

Inte för jag vill lägga mig i hehe.. :o
Men jag hade satsat på S ändå...har läst att det är bättre med en tajt passform i hundskor :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka