Fryser inte hästar om fötterna?

Sv: Fryser inte hästar om fötterna?

KL
Precis som Mackan skrev så reglerar hästen blodgenomströmningen i hovarna (shuntar) och reglerar på så sätt temperaturen.
Tillväxten påverkas av många olika saker, ärftlighet, foder och motion bla. På en fortbildning för hovslagare satt vi ca 60 hovslagare som var rörande överens om att motion i mycket hög grad påverkade tillväxten, men de två inhyrda veterinärerna (även forskare) protesterade och sa att det var inte vetenskapligt bevisat. Och då junde det ju inte vara så... :D

Hornet är en mycket dålig värmeledare. Därför klarar hästen vistast utomhus i mycket låga temperaturer utan att frysa om fötterna, den känner heller inte en het sko som trycks mot undersidan vid varmskoning.

Att själva hornlagret inte leder så bra, det köper jag. Men sömmarna går väl igenom andra lager också? Vet man hur pass bra dom leder kyla?

(Har nu inte läst hela tråden, så jag vet inte om mina frågor redan besvarats.)

Och angående jämförelsen med naglar. Visst fryser man inte i naglarna, men om någon höll kallt stål mot min nagel så kan jag lova att mitt finger skulle bli kallt. Är det bara jag som är överkänslig?
Sedan är det ju också en jäkla skillnad på en nagel och en hov.

Nä, det är faktiskt ingen större skillnad på naglar och hovar ;), båda är uppbyggda av kerantinocyter. Och nä, sömmarna ska inte gå igenom några andra lager. Innanför hovväggen har du lamellranden som fäster ihop hovväggen med kötthoven. Lamellranden är mjuk och inget vidare att spika i och kommer du innanför den så gör du illa hästen (sömstick).

Växer en barfotahästs fötter mer lika hela året om?

Inte min i alla fall :)

Nu i somras reds inte vår häst så mycket utan relaxade mest på sommarbetet - slet alltså inte ner hovarna som vid normal ridning. Då var jag tvungen att ringa hovis efter ca 4-5 veckor, 5 veckor var nästan i längsta laget. :)

Men nu på vintern går det utmärkt att vänta 8-9 veckor - eller kanske t om mer så jag ser stor skillnad.

Men det är min det, kan säkert vara individuellt. :)

Ja, skon gör att hoven håller en lägre temperatur än om hoven är oskodd. Jag återkommer ikväll med källor på det, för det finns en del studier, bla med värmekamera kan man se många graders skillnad.
Mina barfotahästar har inte snö på hovarna- den tinar. I deras fotavtryck är det upptinat.
Grannens skodda hästar ser ut som om de har fastnat i snögubbar med fötterna.

Det är klart att järnspikar in i hornet leder in kylan!

/Migo

Ja, det finns många exempel på väldigt frusna hästar som efter en omställning till fungerande barfotahäst har slutat frysa i hagen.

Hur ser du på din häst om den fryser om fötterna?:grin:

Ja, det finns många exempel på väldigt frusna hästar som efter en omställning till fungerande barfotahäst har slutat frysa i hagen.

Hur ser du på din häst om den fryser om fötterna?:grin:

du bör nog läsa på lite, alternativt presentera gärna källorna till ditt påstående.

anledningen att skodda hästar får is i sulan, är att järnskon ej leder värme. Men sulan innanför järnskon släpper på värme växelvis, precis som alla häst hovar gör. därför blir det is i sulan på en häst med skor. svårare än så är det inte.
Läs på innan du kommer med påståenden ang. din påstådda barfota expertis.

Ja, skon gör att hoven håller en lägre temperatur än om hoven är oskodd. Jag återkommer ikväll med källor på det, för det finns en del studier, bla med värmekamera kan man se många graders skillnad.
Mina barfotahästar har inte snö på hovarna- den tinar. I deras fotavtryck är det upptinat.
Grannens skodda hästar ser ut som om de har fastnat i snögubbar med fötterna.

Det är klart att järnspikar in i hornet leder in kylan!

/Migo

Jag har en med skor ...och snösulor (....som jag för övrigt tror isolerar lite mot kylan.) och så har jag en som är barfota eftersom hon bara är 1 år.
De har både snö på hovarna och styltor när det är som kallast, ingen skillnad på dem.

// M

Jag har varit med om detta resultat vid en mätning med värmekamera.

Jag skulle inte vilja påstå att man visat på det, allt hänger ju på när det sker.

Jag har varit med om en likadan mätning här i Svedala, man vill visa att en oskodd häst hade bättre cirkulation än den skodda genom värmekamera. Just när bilderna togs, visade det sig att den skodda hästen hade bättre cirkulation i sina hovar än den oskodda. Detta ville man då förklara med att den skodda hästen hade mer irritation i sina hovar och därför hade ökad cirkulation.

Då frågar jag, vad kallas den cirkulation då för den oskodda hästen? Är inte det en ökad irritation även det?????:confused:

Nu måste jag lägga mig i lite här .. ;)

Hornet i hästens hovar leder värme mycket dåligt. En häst kan bokstavligt talat gå på glödande kol utan att känna smärta, som ni även vet så hållerman en upphettad sko mot hoven en kort stund under varmskoning ..

Dålig värmeledning ger god isolering. Det innebär alltså att hästens kötthov inte kyls ner vintertid, den blir isolerad.

Iom att sömmet sitter i hornet och förhoppningsvis inte i kötthoven ( ;):eek: ) så tvivlar jag på att sömmet skulle leda någon kyla, så att hästen frös om hovarna .. iom att hornet leder kylan dåligt ..

KL I samband med fångforskning har man kylt underbenen på hästar med isvatten i 48 timmar utan att hästarna visat smärta.
Nedkylning av denna typ används tydligen vid vissa skador på människa men då måste patienten sövas ner.
PL

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 357
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka