Fryser inte hästar om fötterna?

Sv: Fryser inte hästar om fötterna?

Hornet på hoven är nästan fullständigt keratiniserat ( keratin = hornämne) och det saknar blodkärl och nerver. Därför kan man skära i det utan att hästen känner något.

KL

Nej - hästar fryser inte om fötterna..... :cool:

Värmeregleringen i ben och hovar sköts så att hästen har förmåga att "släppa på" blodtillförseln med jämna mellanrum, för att cirkulationen skall fungera. Detta känner man mycket tydligt, då vissa stunder på dygnet, hästen är varmare i ben och ända ut i hovarna, än det större delarna av dygnet. Det är tillochmed så att den inte ens släpper på denna blodgenomströmning i alla fyra på en och samma gång, utan detta sker efter behov under dygnet.

Nästa steg bland dagens hästägare är väl att det börjar tillverkas benvärmare och tofflor till hästarna som de ska ha på vintern. Gärna med olika gramfyllnad för värme, som ska bytas ut beroende på ute temperaturen, om den ändrar sig fem grader hit eller dit. :angel: Jämför nu med täckes hysterin.

Jag har sett bilder fotograferade med värmekamera, där har de visat att en skodd hästs hovar är kallare än en oskodd hästs. Men jag vill minnas att det berodde på den hämmande funktion järnskor har på blodcirkulationen o inte på hur kallt det var ute. Jag vet inte om ni har tillgång till både skott o oskott, men pröva själva jämföra värmen över hoven på oskodd och skodd häst så känner ni skillnad, det gör jag iaf på mina hästar här hemma. Likaså är oftare barfotahästen torr om hovarna medan de skodda är blöta, vilket min slutsats då blir at barfotahästens hovar är varmare.

Skall se om jag hittar värmekamerabilder...

Oskodda bakhovar
http://www.equinethermography.co.uk/images/ria_backs1.JPG

Skodda framhovar
http://www.equinethermography.co.uk/images/ria_fronts_fine.JPG

Bilderna plockade från http://www.equinethermography.co.uk
Där finns oxå mer att läsa.

KL

Nästa steg bland dagens hästägare är väl att det börjar tillverkas benvärmare och tofflor till hästarna som de ska ha på vintern. .

Finns det inte folk som redan lindar hästens ben för att det är kallt ute?

Jag skulle inte vilja påstå att man visat på det, allt hänger ju på när det sker.

Jag har varit med om en likadan mätning här i Svedala, man vill visa att en oskodd häst hade bättre cirkulation än den skodda genom värmekamera. Just när bilderna togs, visade det sig att den skodda hästen hade bättre cirkulation i sina hovar än den oskodda. Detta ville man då förklara med att den skodda hästen hade mer irritation i sina hovar och därför hade ökad cirkulation.

Då frågar jag, vad kallas den cirkulation då för den oskodda hästen? Är inte det en ökad irritation även det?????:confused:

Nästa steg bland dagens hästägare är väl att det börjar tillverkas benvärmare och tofflor till hästarna som de ska ha på vintern. Gärna med olika gramfyllnad för värme, som ska bytas ut beroende på ute temperaturen, om den ändrar sig fem grader hit eller dit. :angel: Jämför nu med täckes hysterin.

Lägg till att dessa personer också helrakar benen på kusen för att det ska vara "snyggt".

/Lizzie

hornet växer långsammare på vinterhalvåret

OT: Enligt min hovis har hovarnas tillväxt även med fodret att göra. Sämre foder = sämre tillväxt. Och de flesta skiftar ju foder mellan sommar och vinter så om vissa inte märker så stor skillnad och andra märker stor skillnad kan det bero på stora skillnader i foderkvalitén/mindre stora skillnader.

Vidare så har inte hästarna muskler i vare sig fötter eller smalben(? hittar inget fackord nu) så därför kan de även stå i flera dm snö utan att frysa. Återigen hovisens uppgift - har ingen egen anatomibok.

DIT hoppas jag verkligen att vi aldrig kommer:eek: Min fråga var ingen fråga om benvärmare utan bara en fundering på hur hästarna påverkas med eller utan skor i kylan...

Skulle vara intressant om en forskargrupp hade lust att ta sig an frågan o verkligen undersöka saken o se OM det blir skillnad o vad den skillnaden sen betyder o innebär...:)

OT: Enligt min hovis har hovarnas tillväxt även med fodret att göra. Sämre foder = sämre tillväxt. Och de flesta skiftar ju foder mellan sommar och vinter så om vissa inte märker så stor skillnad och andra märker stor skillnad kan det bero på stora skillnader i foderkvalitén/mindre stora skillnader.

Precis, fodret måste väl ha en hel del med saken att göra också?
På sommaren får de (många) fri tillgång på gräs och på vintern bantas de och får minimal giva foder istället..

Nu fungerar väl inte hovarna exakt likadant som naglarna men jag märker att mina naglar påverkas utav vad jag har ätit/druckit..

KL och allmänt svar i tråden

Djuren är mycket bättre rustade än vi till att klara av olika temperaturer. Hur hästar reglerar värmen finns redan mycket bra beskrivet i både den här tråden och den om frysande hästar.

INGA djur (förutom möjligen en o annan chihuahua) har skor. Om vi själva skulle gå ut barfota i snön en timme skulle vi troligen få permanenta köldskador, men varken katten som kom in nyss, eller hundarna - som just nu är ute på promenad med sin husse- verkar få några men... Och då har de dessutom trampdynor - alltså hud med känsel i under fötterna.

Så, jag tror ingen behöver vara orolig att pållen ska frysa om sina tassar.

Precis, fodret måste väl ha en hel del med saken att göra också?
På sommaren får de (många) fri tillgång på gräs och på vintern bantas de och får minimal giva foder istället..

Nu fungerar väl inte hovarna exakt likadant som naglarna men jag märker att mina naglar påverkas utav vad jag har ätit/druckit..

Fast att hästar i allmänhet får MINIMALT med foder och BANTAR på vintern är väl ändå en ganska grov generalisering ;)?

Man har även gjort försök där man efter fångprovokation låtit hästar stå med underben o hovar i isvatten 48 timmar, de visade inget obehag. Om man av medicinska skäl vill kyla en kroppsdel påen människa på motsvarande sättmåste patienten sövas pga smärtan.
PL

*knapplån*

Jag tror inte att hästarna fryser om fossingarna med skor på eftersom dom förmodligen skulle försöka visa det isåfall på nått sätt, antingen via att kanske halta, vägra gå eller skaka? Så om hästarna frös om hovisarna skulle vi nog märka det på dom.. :angel:

*knapplån*

Jag tror inte att hästarna fryser om fossingarna med skor på eftersom dom förmodligen skulle försöka visa det isåfall på nått sätt, antingen via att kanske halta, vägra gå eller skaka? Så om hästarna frös om hovisarna skulle vi nog märka det på dom.. :angel:

Det skulle hovslagarna oxå märka när dom skos om vintertid och kommer in stallet strax innan skoning. Skon e svinkall och ger snabbt frostskador på fingrarna men när den väl är avtagen så ger hoven en behaglig värme för fingrarna.

Värmekamera ska inte anses som tillförlitlig,, den kan man lura vem som helst med för den visar bara den ökade cirkulationen för stunden i ett visst område.

Många gånger så är en ökad cirkulation inte ett tecken på välbefinnande utan en pågående inflamation. (Tänker främst på Strasserverkade och AANCHP verkade hovar med sulläderinflamation) :angel:

hornet växer långsammare på vinterhalvåret

Jag tror att solljuset styr mer än bara hur solbrända vi blir.

Solljuset styr en massa hormoner, vitaminer (D?) skapas av solljus.

Jag har för mig att jag hört att det är samma ska på människor, att hår och naglar växer långsammare på vintern.

En fundering är om all den extra päls som måste produceras gör att det finns mindre kraft till att producera horn, dvs att hovarna växer mindre.

Jag tror att solljuset styr mer än bara hur solbrända vi blir.

Solljuset styr en massa hormoner, vitaminer (D?) skapas av solljus.

Päls som måste produceras gör att det finns mindre kraft till att producera horn, dvs att hovarna växer mindre.

Jag tror också att det kan ha ngt med solljuset att göra. Antingen så att det direkt är kopplat till ljuset genom produktion av vissa ämnen i kroppen eller för att det är ljust under en längre tid(?) vilket kanske påverkar tillväxten. Hur nu det skulle gå till! :confused:
Eller också genom att hästen äter massor av gräs som innehåller massor av näringsämnen. Det senare tror jag nog mest på.

Om pälssättandet på ngt sätt skulle begränsa hovtillväxten borde det vara ngt ämne som ingår i både hovar och päls och som i så fall går åt till pälsen först. jag undrar om det är så, ingen aning egentligen. Men hovarna verkar vara ngt av hästens viktigaste delar så jag undrar om inte de först och främst får det som behövs till dem.

O strasser vet jag ju är anti skor... så där är det väl nej nej nej mot skor antar jag?

Men hur bör skillnaden vara med o utan sula mellan skon o hoven? Lite kyla bör sulan ju bromsa? Jag kan inte låta bli att fundera på saken nu när det är sååååå kallt ute:crazy:

Ok, hästar tål helt andra temperaturer om benen o hovarna det vet jag men just bara tanken på hur o hur mycket kallt järn faktiskt påverkar intresserar mig:angel:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 357
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka