Fryser inte hästar om fötterna?

S

Svanhild

Ja... jag kom att tänka på det där med hovar o skor på vintern... järn är ju svinkallt i snö o is o hoven är ju bara en liten del som inte är levande material. Det räcker ju att hovslagaren verkar för hårt så blöder det = liv...

Hur mår egentligen hästar med skor? Finns det nån som forskat i hovens temp med o utan skor o hur det påverkar hästen o hovhälsan?

Sv: Fryser inte hästar om fötterna?

Jag kan inte tillföra någon fakta i tråden, men tycker det var en väldigt intressant tanke!

Hoppas någon kan komma med vettiga svar!

Våra naglar lever ju oxå, men inte fryser vi väl om dem?
Inte ens om vi skulle hålla en metallbit emot nageln?
Eller..........?

jag har oxå tänkt lite på det faktiskt.. men jag tror inte att dom fryser så mkt om fötterna, tänk dig själv man fryser ju inte så mkt om naglarna lixom.. fast jag har ingen aning egentligen bara svamlar nu:O

Hornet är en mycket dålig värmeledare. Därför klarar hästen vistast utomhus i mycket låga temperaturer utan att frysa om fötterna, den känner heller inte en het sko som trycks mot undersidan vid varmskoning.

Jag har också undrat över detta många gånger. Men inser naturligtvis att det måste vara som du skriver, tur det.
det är nog bara för att man fryser själv som man gärna oroar sig.

Vadå, har inte du raggsockor på din häst eller?
djurplågeri, tycker jag:cool:

Min raggsocka har egna raggsockor, det går inte att känna pulsen för all päls.

:rofl: Haha, nä raggsockor har jag inte på mina hästar... de har egna raggiga ben som nog värmer en del. :idea:

Nä, det jag funderar på lite med kylan i hoven som bör ledas in via skorna är hur blir det med blodcirkulationen o så? Stötdämpningen? Vintern är ju den tiden på året då många hästars hovar växer minst/sämst kan det bero på kylan?

Kallt = sämre blodcirkulation = sämre hovtillväxt?

Växer en barfotahästs fötter mer lika hela året om?

hornet är inte levande material. Eller menar du organiskt material när du säger levande?

Bättre hovar på vintern ja. På sommaren spricker de o har sig men jag har fått för mig att de växer mer långsamt på vintern...

hornet växer långsammare på vinterhalvåret

Jag märker ingen skillnad på tillväxt, hans hovar växer minst lika mkt på vintern som sommaren.

nu är inte jag så super på det här, men det man spikar fast skorna i motsvarar ju den delen på våra naglar som vi klipper bort, dvs det som växer "utanför" men klipper vi för långt in så börjar det ju blöda på oss oxå...

MEN, om man håller en isbit emot nageln på "ovansidan" så tränger ju kylan igenom och man känner den efter bara en kort stund.. nu är ju hornet mycket tjockare än en nagel, men ändå...
däremot kanske det är så att det "levande" i hoven inte har några nerver som känner av kyla? eller nåt... läste någon stans att hästar inte kan frysa om benen heller... vet inte vad jag svamlar om riktig i och för sig... trött..

Hornet är en mycket dålig värmeledare. Därför klarar hästen vistast utomhus i mycket låga temperaturer utan att frysa om fötterna, den känner heller inte en het sko som trycks mot undersidan vid varmskoning.

Tycker att detta var en bra jämförelse!
Kyla och värme ska inte spela någon roll vid känsel. Känner den inte värme, känner den inte kyla och vice versa.

Min tjejs hovar växer som ogräs på sommrarna. Måste verka med max 4 veckors mellanrum. På vintern klarar hon av att gå med framskorna i 5-6 veckor. Bakfötterna kan man låta bli i ca 8 veckor innan de behöver trimmas.:grin: så jag antar att det, som mycket annat i hästvärlden, är individuellt.

Tycker att detta var en bra jämförelse!
Kyla och värme ska inte spela någon roll vid känsel. Känner den inte värme, känner den inte kyla och vice versa.

Nja det undrar jag förstås. Det finns både värmereceptorer och köldreceptorer.

Hovarna på våra hästar växer också mer på sommaren. Men jag tror inte att det har med ytterhovens temperatur att göra. Hoven växer ju ner från tillväxtzonen i kronranden. Det är där som celldelningen sker. Jag antar att den delen av hoven där detta sker har normal kroppstemperatur.

Men jag kan ha missuppfattat eller kommer ihåg fel.
(har visserligen ngt svagt minne av att det finns fler tillväxtzoner men undrar om de spelar så stor roll).

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 357
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka