Frysande häst ?

MonikaH

Trådstartare
Min lilla frökens täcke läckte häromdagen när det regnade och när jag tog in henne för lunch så skakade hela hon. Hon hade varit ute ca 4-5 timmar. Det var ca 10 c ute
Jag har sett det en gång förut att hon skakade och sköt upp ryggen.

I vårt stall säger några att hästar som skakar inte fryser....i min värld låter det inte troligt.

Usch nu har jag jättedåligt samvete men har impregnerat täcket ordentligt nu. Hagarnas höstskick gör ju heller inte att dom rör sig och dom får ingen mat i hagen.

Vad har ni andra för synpunkter på frysande blöta hästar.
 
Sv: Frysande häst ?

Det är just kombinationen regn o blåst som gör att dom fryser, även om det är tio grade varmt.

Visst fryser dom om dom är blöta och står o skakar.

Min erfarenhet har lärt mig att frusna hästar bör ALLTID ha täcke ute, speciellt om det är regn o rusk.:rofl:
 
Sv: Frysande häst ?

Jag har en häst som absolut inte får gå ut med risk för att börja frysa för det kan bli det samma som döden för henne pga. risk för kolik. Hon betedde sig precis likadant som din så om det blåser och regnar får hon stå inne och glutta ut på ovädret genom dörren med en bom för dörrhålet så hon inte kommer ut. Är det inte direkt busväder så är det täcke som gäller och sitt varma vintertäcke med hel hals bara älskar hon. Skulle hon kunna ta på det själv så skulle hon göra det.:p
 
Sv: Frysande häst ?

Den bästa medicinen mot frysande häst är att se till att den får mat. Maten värmer så ett tips är att börja ge grovfoder i hagen också. Hästen äter 16 -18 timmar per dygn om den får välja. Dej är helt enkelt gjord för det.
 
Sv: Frysande häst ?

Det där med maten är en sanning med modifikation, min äter inget ute utan hon ska äta inne och trots att stalldörren står öppen för henne hela dagen så ska hon in i skymningen, äta, lyssna på radion och sen sova med stängd dörr. Hon har aldrig ätit ute i hagen om det inte är gräs som växer av sig själv och, ja, hon är väldigt speciell. Jag har haft flera som inte ätit hö ute i hagen utan valt att äta i stallet. det finns lika många hästpersonligheter som det finns mänskliga personligheter och alla gillar inte att äta på restaurang.
 
Sv: Frysande häst ?

Självklart fryser hästen om den skakar! Däremot är det inte farligt att frysa, bara obehagligt, och skakandet är kroppens sätt att skapa värme så att kroppen inte blir nerkyld. Jag hade absolut börjat med täcke / bytt till tjockare/tätare täcke om hästen skakade när den togs in. Däremot tycker jag inte det finns anledning att ha dåligt samvete.....
 
Sv: Frysande häst ?

Det är just kombinationen regn o blåst som gör att dom fryser, även om det är tio grade varmt.

Visst fryser dom om dom är blöta och står o skakar.

Min erfarenhet har lärt mig att frusna hästar bör ALLTID ha täcke ute, speciellt om det är regn o rusk.:rofl:

:bow: :bow: min arab måste vara ordentligt täckad annars fryser han så,,,,,
 
Sv: Frysande häst ?

Det handlar inte om att äta "på resaturang". Det är inte heller en sanning med modifikation. Hästar behöver MAT för att hålla värmen. Hästar äter 16-18 timmar per dygn. Det är naturligt för hästen att äta ofta och lite - de är liksom skapta för det. Att då stå utan mat 4-5 timmar mår inte magen/hästen bra av.

Det är klart konstaterat att mat förhindrar att hästen fryser. OBS - grovfodret i första hand.

Skakningar är hästens sätt att höja temperaturen. Det brukar diskuteras om det egentligen handlar om att den fryser utan att det skulle vara tecken på att den inte har tillräckligt med energi (mat) för att hålla värmen.

Att sedan DIN häst vill in osv har ju egentligen inte med den frågan att göra. Det handlar mer om vilka vanor vi gett vanedjuret hästen. Hästen är ingen människa.
 
Sv: Frysande häst ?

Jag har en häst som absolut inte får gå ut med risk för att börja frysa för det kan bli det samma som döden för henne pga. risk för kolik. :p

Är det risk för kolik när de fryser? Det har jag aldrig hört talas om, men det du säger får mig att tänka till om ett kolikanfall en av mina hästar hade i våras.

Det kom snöblandat regn under dagen och den här hästen gick utan täcke. När jag kom hem från jobbet såg jag att han stod i hagen, men när jag skulle hämta in hästarna en timme senare låg han ned och vred sig. Det var svårt att jaga upp honom, han hade så ont att han hade svårt att resa sig. Han var ju då nedkyld pga regnet och att han blivit liggande i snösörjan. Koliken löste sig och veterinären kom, men jag har aldrig tänkt tanken att det var snön/regnet som orsakade koliken. Berätta mer, om du vet.

Kan tillägga att jag nu köpt ett regntäcke åt den här hästen, då han också har patellaupphakning, men blir mycket bättre när han inte blir blöt. Värmen har han inga problem att hålla så länge han är torr.
 
Sv: Frysande häst ?

Fryser de så de skakar ska de såklart täckas. Men jag håller med om att grovfoder i hagen är viktigt också .. men mitt frusendjur äter inte om hon tycker det är kallt, hon står med svansen mellan benen och skakar som en chiuaua. Men ett ofodrat regntäcke funkar för henne - hon fryser om hon blir blöt och det blåser.

Och min andra häst är lite kolikhäst och hon får koliksymptom om det är för kallt eller om hon får kall/frusen mat.
 
Sv: Frysande häst ?

Min lilla frökens täcke läckte häromdagen när det regnade och när jag tog in henne för lunch så skakade hela hon. Hon hade varit ute ca 4-5 timmar. Det var ca 10 c ute
Jag har sett det en gång förut att hon skakade och sköt upp ryggen.

I vårt stall säger några att hästar som skakar inte fryser....i min värld låter det inte troligt.

Usch nu har jag jättedåligt samvete men har impregnerat täcket ordentligt nu. Hagarnas höstskick gör ju heller inte att dom rör sig och dom får ingen mat i hagen.

Vad har ni andra för synpunkter på frysande blöta hästar.


Många tack för era vettiga svar och synpunkter. Jag önskar jag kunde lägga ut grovfoder i hagen, men det får vi inte i vårt stall så jag åker hem varje dag och lunchar henne inne istället. Hon får grovfoder 4-5 gånger med max 5 timmars mellanrum. Jag blir förtvivlad jag läser att hästmagar inte mår bra av att vara utan i 4-5 timmar. Jo jag vet att hästar är betsesdjur och helst äter mer eller mindre konstant, men hur gör ni andra som inte får fodra i hagen ?
 
Sv: Frysande häst ?

VArför får ni inte fordra i hagen?

Bra att du lunchar henne. Men hur gör du då eftersom det ju tar tid att tugga i sig fodret. Du säger att hon får grovfoder 4-5 gånger per dag. Varje portion tar ju en stund att få i sig. 1-2 timmar gånger 4-5 tillfällen. Det blir ju att hon är inne en stor del av dagen.

Just nu kan du kanske inte göra så mycket mer men jag är nyfiken på varför ni inte får fordra ute.
 
Sv: Frysande häst ?

Det handlar inte om att äta "på resaturang". Det är inte heller en sanning med modifikation. Hästar behöver MAT för att hålla värmen. Hästar äter 16-18 timmar per dygn. Det är naturligt för hästen att äta ofta och lite - de är liksom skapta för det. Att då stå utan mat 4-5 timmar mår inte magen/hästen bra av.

Det är klart konstaterat att mat förhindrar att hästen fryser. OBS - grovfodret i första hand.

Skakningar är hästens sätt att höja temperaturen. Det brukar diskuteras om det egentligen handlar om att den fryser utan att det skulle vara tecken på att den inte har tillräckligt med energi (mat) för att hålla värmen.

Att sedan DIN häst vill in osv har ju egentligen inte med den frågan att göra. Det handlar mer om vilka vanor vi gett vanedjuret hästen. Hästen är ingen människa.

Är du veterinär eller professor på området om frysande hästar??

Pigan: Hästen är mer ömtåligt djur än du tror, finns hästar som får allvarliga blodtrycks fall för att dom stått ute och fryst för länge i detta landet, helt i onödan, pågrund av själv utnämnda experter.
 
Sv: Frysande häst ?

"Min lilla frökens täcke läckte häromdagen när det regnade och när jag tog in henne för lunch så skakade hela hon. Hon hade varit ute ca 4-5 timmar. Det var ca 10 c ute
Jag har sett det en gång förut att hon skakade och sköt upp ryggen.

I vårt stall säger några att hästar som skakar inte fryser....i min värld låter det inte troligt.

Usch nu har jag jättedåligt samvete men har impregnerat täcket ordentligt nu. Hagarnas höstskick gör ju heller inte att dom rör sig och dom får ingen mat i hagen.

Vad har ni andra för synpunkter på frysande blöta hästar."

Hur i hela friden kan man INTE ge hästen mat i hagen? Det var det värsta jag har hört. En häst ska tugga minst 16- 18 timmar/ dygn, därigenom håller dom också värmen. Sen till det här med täcken.. Dom flesta skämmer bort sina hästar alldeles för mycket, var sån jag också förut men har insett efter många år som hästägare att en häst ska vara en häst! Det vill säga väldigt mycket utevistelse minst 12 tim/dygn, fri tillgång till grovfoder, en stor hage med hästkompisar, och vara utan täcken så mycket som det går.. Dom överlever bara dom får sätta lite päls nångång. Jag tycker dom ska få leva så naturligt som möjligt och inte agera porslinsdocka.
 
Sv: Frysande häst ?

Hade du haft min häst med den inställningen så hade du haft en häst som sätt ut som skin och ben trötts 16- 18 timmars tuggande av hö eller hösilage.

Hann måste ha täcke han fryser kopiöst medan mitt sto kan gå ute året om utan täcke och mår skitbra av det.

När ska somliga lära sig att hästar är individer och inte nåt man kan gömma i en hage i ur och skur för att dom råkar vara häst?

Nej alla hästar är individer och ska ha anpassning efter vad som är bäst för den hästen.

Har fått ordonerat av vetrinär att ha täcke på honom, om HA´N ska vara ute när det regnar, blåser eller snöar och varför jo för annars mår hästen så jäkla dåligt att det är på snudd djurplågeri, han fryser så han får blodtrycksfall, vilket liknar koliksymtom ganska mycket.

Lägg ner generaliserandet av hästar så blir det bra tillsist.
 
Sv: Frysande häst ?

Räcker det att ha annan utbildning inom området - speicifikt utfodring och hästbeteende på univeristet? Det är från den kunskapen jag svarar.
 
Sv: Frysande häst ?

"Min lilla frökens täcke läckte häromdagen när det regnade och när jag tog in henne för lunch så skakade hela hon. Hon hade varit ute ca 4-5 timmar. Det var ca 10 c ute
Jag har sett det en gång förut att hon skakade och sköt upp ryggen.

I vårt stall säger några att hästar som skakar inte fryser....i min värld låter det inte troligt.

Usch nu har jag jättedåligt samvete men har impregnerat täcket ordentligt nu. Hagarnas höstskick gör ju heller inte att dom rör sig och dom får ingen mat i hagen.

Vad har ni andra för synpunkter på frysande blöta hästar."

Hur i hela friden kan man INTE ge hästen mat i hagen? Det var det värsta jag har hört. En häst ska tugga minst 16- 18 timmar/ dygn, därigenom håller dom också värmen. Sen till det här med täcken.. Dom flesta skämmer bort sina hästar alldeles för mycket, var sån jag också förut men har insett efter många år som hästägare att en häst ska vara en häst! Det vill säga väldigt mycket utevistelse minst 12 tim/dygn, fri tillgång till grovfoder, en stor hage med hästkompisar, och vara utan täcken så mycket som det går.. Dom överlever bara dom får sätta lite päls nångång. Jag tycker dom ska få leva så naturligt som möjligt och inte agera porslinsdocka.

Instämmer - men det är andra som kommer att hacka på oss...vi självutnämnda experter:angel:
 
Sv: Frysande häst ?

Hade du haft min häst med den inställningen så hade du haft en häst som sätt ut som skin och ben trötts 16- 18 timmars tuggande av hö eller hösilage.

Hann måste ha täcke han fryser kopiöst medan mitt sto kan gå ute året om utan täcke och mår skitbra av det.

När ska somliga lära sig att hästar är individer och inte nåt man kan gömma i en hage i ur och skur för att dom råkar vara häst?

Nej alla hästar är individer och ska ha anpassning efter vad som är bäst för den hästen.

Har fått ordonerat av vetrinär att ha täcke på honom, om HA´N ska vara ute när det regnar, blåser eller snöar och varför jo för annars mår hästen så jäkla dåligt att det är på snudd djurplågeri, han fryser så han får blodtrycksfall, vilket liknar koliksymtom ganska mycket.

Lägg ner generaliserandet av hästar så blir det bra tillsist.

Så länge en häst är frisk så klarar dom av att gå utan täcken, bara som jag skrev tidigare, att dom får chansen att sätta lite päls. Det är jag 100% säker på. En av mina hästar var otroligt känslig för kyla tidigare.. Hon kunde inte ens vara utan täcke vid noll grader. Men jag har sakta vänt henne att vara utan täcke och därigenom sätta lite vinterpäls. Detta gjorde jag genom att låta henne gå utan täcke lite längre varje höst. Och se nu så har jag en häst som kan gå utan täcke och fortfarande må riktigt bra i vilket väder som helst.

Det går bara man ger det lite tid! Jag menar definitivt inte att man ska ställa ut en häst som har haft täcke på sig hela livet utan att ha vänt dom.
 
Sv: Frysande häst ?

Instämmer - men det är andra som kommer att hacka på oss...vi självutnämnda experter:angel:

Beror på vilken utbildning:D , då jag råkat ut för folk med hög utbildning inom häst som har noll koll och tror att alla hästar funkar lika;) ...
 
Sv: Frysande häst ?

Räcker det att ha annan utbildning inom området - speicifikt utfodring och hästbeteende på univeristet? Det är från den kunskapen jag svarar.
Nej det räcker inte. Utbildning utan erfarenhet är värdelös och för att få ordentlig erfarenhet av ett så komplext område som ett levande väsen så måste man troligen leva i 2-300 år, minst. Du måste ju fatta att det finns individuella olikheter, som det finns flera som skrivit och kan man inte ta till sig det som sägs och skrivs, OCH samla erfarenheterna man gjort själv och dessutom tänka logiskt och ifrågasätta så är utbildning värdelös.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Senast: MayGrace
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 089
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp