Frysande häst ?

Sv: Frysande häst ?

Rider inte du din häst? eller varför vill du att den ska ha tjock vinterpäls?

mitt 9 åriga halvblodsto får jag raka ca 3 ggr från september-december å då täckar jag upp henne redigt och hon får mat i hagen. jag måste raka henne för att hon blir så otroligt svettig, annars kan jag inte släppa ut henne efter jag ridit å jag vill inte ha henne inne utan de ska vara ute så mycket som möjligt. min unghäst går nu ute med vintertäcke trots ca 8c, iom det här eviga regnandet fryser hon om hon endast har regntäcke.
 
Sv: Frysande häst ?

Det handlar inte om att äta "på resaturang". Det är inte heller en sanning med modifikation. Hästar behöver MAT för att hålla värmen. Hästar äter 16-18 timmar per dygn. Det är naturligt för hästen att äta ofta och lite - de är liksom skapta för det. Att då stå utan mat 4-5 timmar mår inte magen/hästen bra av.

Det är klart konstaterat att mat förhindrar att hästen fryser. OBS - grovfodret i första hand.

Skakningar är hästens sätt att höja temperaturen. Det brukar diskuteras om det egentligen handlar om att den fryser utan att det skulle vara tecken på att den inte har tillräckligt med energi (mat) för att hålla värmen.

Att sedan DIN häst vill in osv har ju egentligen inte med den frågan att göra. Det handlar mer om vilka vanor vi gett vanedjuret hästen. Hästen är ingen människa.


Vad har du för hästras?

ALLA hästar klarar INTE den svenska vintern trots fri tillgång på grovfoder :smirk: Island har ungefär samma klimat som vi har i västsverige...
 
Sv: Frysande häst ?

Du vet inget om mig eller min erfarenhet och utbildning. Du vet inget om hur många andra med erfarenhet som finns runt om mig. Jag vet inte heller något om dig.

Jag har vad jag vet inte generaliserat. Givetvis är alla individer - oavsett om det är häst, hund, människa...Något annat har jag inte påstått. Du kommer däremot aldrig att få mig att backa på att hästen behöver tillgång till grovfoder och att hästen äter 16-18 timmar per dygn om den får en chans. Jag backar inte heller på att det är ett bra sätt att hindra hästen frysa. OM det inte skulle räcka - ja då kan ett täcke hjälpa till men täcket är inte första alternativet.

(Sedan såväl maken som jag vuxit upp med djur, hästar, hundar m fl arter. Tillsammans har vi väl åtminstone 100 av de där åren du pratade om som erfarenhet. Talar vi om antal hästar så räcker det inte och vi pratar om olika raser, kön och ålder...).
 
Sv: Frysande häst ?

För närvarande fjord, islänning, welsh och travare samt delar stall med halvblod och araber (alla otäckade men med i princip fri tillgång till grovfoder).
 
Sv: Frysande häst ?

Jag slår vad om att utan att du förståt det så fryser nog ett par av dom fast du inte tror det..

Som minst 30 veterinärer har sagt till mig vid fråga, hästen är inte så tålig som människan tror men där emot kan man manipulera hästen till att klara detta.

Hästarna är inte gjorda för det vinterklimat vi har här i sverige.

Det fel många gör med tamhästen i dag är att jämför denne med sin vilda kusin, men det är helt fel.

Hästen ska gå ute sålänge som möjligt men inte i vilket väder som helst.
 
Sv: Frysande häst ?

Buke är en aldrig sinande ström av information. Den är iofs långt ifrån sann och vetenskaplig utan ofta personligt och enskilt tyckande från ett snävt perspektiv. Därför är det var och ens ansvar att ta reda på fakta innan man påstår något alldeles för tvärsäkert ;)
Ett sätt är att gå in på SLU eller SVA och beställa disputationer eller doktorsavhandlingar i ämnet. I ämnet hästar och täcken finns ett antal, har dem här hemma någonstans men kan inte hitta dem just nu.
Hästens klimatanläggning består av flera olika "system" som samverkar. Till att börja med har de en mycket större kroppsmassa i förhållande till yta än vi människor vilket gör att man håller värmen flera gånger lättare än oss. Nästa System är underhudsfettet, hästar lägger på extra fett, om de tillåts, inför vintern dels för att klara ett magrare bete samt stå emot kylan bättre. Huden är nästa del, blodkärlen kan öppna och stänga efter behov för att reglera temperaturen. Längst ut mot klimatet sitter pälsen som hästen kan resa och vinkla efter behov.
För att reglera detta behövs bränsle i form av grovfoder. När det blir kallt äter hästen mer för att öka värmen, vi kan se en skillnad på flera kilo om dagen vid kalla dagar på våra pållar.

Nåväl, sammanfattningen på de avhandlingar jag läst kommer fram till samma sak, inget kan ersätta grovfodret som värmekälla och täcke behövs oftast bara när man satt något/några av hästens system ur funktion, ex. klippning, undernäring, inte fått möjlighet att ställa om m.m.

Visst är hästar individer, främst då i huvudet men fysiskt är de väldigt lika, om inte vi ger dem andra förutsättningar :cool:

Men som sagt, alla ni som tycker att er erfarenhet är lite snäv, att emperin inte räcker till för ett godtagbart underlag för att bedömma hästen i stort kan som jag sa ta kontakt med SLU och SVA för att bredda sin kunskap och erfarenhet.

Till slut:

Lär av andras misstag, livet är inte tillräckligt långt för att göra alla själv.
O.W

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Frysande häst ?

Som minst 30 veterinärer har sagt till mig vid fråga, hästen är inte så tålig som människan tror men där emot kan man manipulera hästen till att klara detta.

Hästarna är inte gjorda för det vinterklimat vi har här i sverige.

Det fel många gör med tamhästen i dag är att jämför denne med sin vilda kusin, men det är helt fel.

Hästen ska gå ute sålänge som möjligt men inte i vilket väder som helst.

Jaa, du har rest världen runt för att få svar på den här frågan förstår jag. Det låter som så när du pratat med minst 30 veterinärer! Det beror ju helt enkelt på vad dom har för syn på hästar.. Naturligt liv eller onaturligt.

Du kanske ska börja förstå att grovfoder är värmekällan,
ingen mat- ingen värme! Om en häst inte klarar vintern med fri tillgång till mat så är det något som inte stämmer. Kanske för att nån människa satt det ur balans genom att raka hästen, inte ge hästen tillräckligt med mat därigenom undernärd. Så för sista gången försöker jag få in det här i din hjärna. SÅ LÄNGE EN HÄST ÄR FRISK OCH INGET HAR RUBBATS KLARAR DOM AV ATT GÅ UTAN TÄCKEN VID TILLGÅNG TILL GROVFODER.

Klart slut.
 
Sv: Frysande häst ?

Det är defentivit inte klart slut, jo om du har vildhästar möjligen:-).

Min häst är fullt frisk har mat i hagen och fryser ändå. Har åkt förbi hagar där man har sett hästar runt hösilagebalar tugandes som ändå stått och frusit.

Även islandshästar...
 
Sv: Frysande häst ?

Det är defentivit inte klart slut, jo om du har vildhästar möjligen:-).

Min häst är fullt frisk har mat i hagen och fryser ändå. Har åkt förbi hagar där man har sett hästar runt hösilagebalar tugandes som ändå stått och frusit.

Även islandshästar...

Man ska vara noga med att vänja hästen att vara utan täcken. Inte bara en dag när det är -20 grader tänka att nu ska jag låta Pelle vara utan täcke för det är mycket naturligare. Man måste ge dom tid att bli van kylan och sätta päls. Du kan tex låta hästen stå utan täcken några veckor längre varje höst, så vänjer dom sig succesivt utan att behöva frysa ihjäl på kuppen. Dom hästar du har sett runt ensilagebalarna kanske inte fått chansen att sätta päls och vänt sig.. Det är det ingen som vet, men jag skulle tro det.
 
Sv: Frysande häst ?

Min häst har fri tillgång på grovfoder och fryser rejält om han blir blöt fastän jag inte täckar (correction: eftersom jag har varit med om detta så många gånger nu väljer jag att sätta på ett tunnt, ofodrat regntäcke när det regnar eller är risk för regn en kallare dag, så att han ska slippa frysa igen!)

Jag är inte vidare pjåkig med täcken, vill ha det så naturligt som möjligt, men det finns gränser, och min häst har sagt åt mig att jag bör tänja på mina. Att säga att de inte fryser när de skakar, är så introverta att de inte ens äter längre, bara står vid grinden och vill komma in (fastän det är den typ av häst som vanligtvis överväger både en och två gånger om matte ska få tag på en idag eller om vi ska leka istället), vad tänker folk då med? Naturligt = ok att vara djurplågare? Min häst klarar kalla vinterdagar utan problem, men inte just regn som sagt. Han klarar barfotagång bättre än regn, om man säger som så.
 
Sv: Frysande häst ?

Jo jag vet du ser om en häst har vinterpäls eller inte. Jag är ingen nybörjare, även min shettis som är väldigt välpälsad klarar regnet och blåsten ordentligt.

Fast märren jag har är hårdare i skallen och klara det mest om man tvingar hene till det förstås.

Naturligt är bra, men med respekt för individen.
 
Sv: Frysande häst ?

Och vad gör man med hästar som aldrig sätter vinterpäls? Låter dom dö i en kolikattack i höbalen i hagen bara för "har dom rejält med grovfoder så klarar dom sig".:cool: Jag tänker iallafall inte vara djurplågare bara för att det finns vissa som ska veta bäst till varje pris.:smirk:
 
Sv: Frysande häst ?

VArför får ni inte fordra i hagen?

Bra att du lunchar henne. Men hur gör du då eftersom det ju tar tid att tugga i sig fodret. Du säger att hon får grovfoder 4-5 gånger per dag. Varje portion tar ju en stund att få i sig. 1-2 timmar gånger 4-5 tillfällen. Det blir ju att hon är inne en stor del av dagen.

Just nu kan du kanske inte göra så mycket mer men jag är nyfiken på varför ni inte får fordra ute.

Stallägaren säger att det blir kiv i hagen. Jo jag vet man kan lägga i många små högar men vi får helt enkelt inte.

Först får hon morgonfoder 3kg innan utsläpp på morgonen, lunch av mig 1 kg (tar ca 30-45 minuter) vid 1-tiden, insläppsmat vid 4-tiden, lite mer hö vid 6-tiden och slutligen när stallet släcks vid 7 halv åtta på kvällen. Hon är således ute mellan kl 8 kl 16 med undantag för lunchen. Ibland rids hon ju på dagen men det är ju oxå utetid :-) Hon har även alltid halm i nät att tugga på i boxen.
 
Senast ändrad:
Sv: Frysande häst ?

I vårt stall säger några att hästar som skakar inte fryser....i min värld låter det inte troligt.


Det är troligt. Hästen skakar för att värma upp kroppen (precis människans kropp reagerar på kyla genom att börja skaka för att få igång blodcirkulationen och bli varm) och inte för att "visa" att den fryser.

Min häst har kommit in ett par gånger och frysit rejält men då har hon fått ett nytt varmt täcke lite hö att mumsa på, när hästen äter så brukar den få upp värmen. Annars gäller det väl bara att komma på vilka täcken som ska på vid olika väderlekar, det kan vara en hel vetenskap som för mig och min pålla ;)
 
Sv: Frysande häst ?

Min häst ena häst är en riktig frysis, och de andra två klara lite tuffare väderlek.

Min hästar är inne vid skit väder då jag vet att hästar precis som vi faktiskt fryser oavsett grovfoder eller inte.
 
Sv: Frysande häst ?

Jag måste få ge mig in i diskussionen oxå och påpeka några saker! :bump:
Som ni sagt är det självklart väldigt viktigt med att hästarna får grovfoder för att lättare hålla värmen.Jag håller fullständigt med om det Rolle sa om hästens "klimatanläggning" med underhudsfettet och allt.
Men det ni alla verkar ha glömt lite, vad vet jag :confused: , är att foderkvalitén är A och O. Det spelar ingen roll hur mkt grovfoder hästen får om det inte har rätt värden. Då sett utifrån vad just DEN hästen behöver utifrån dens situation, och inte bara hästar i allmänhet. Och i vissa fall kan det då behövas tillskott i form av kraftfoder för att hästen verkligen ska få i sig det den behöver- för att kunna sätta päls och inte frysa.

Sen har vi människor förstört och rubbat så mkt i hästens naturliga balans. Fod God's sake, vi täcker hästarna som ett/tvååringar! Vad får de för förutsättningar att kunna sätta päls i framtiden?! Inte så stora! Låt unghästarna vara raggiga och fluffiga i pälsen, det varar i längden. Likväl som man i vissa fall kan vänja hästen vid kyla. Regn och blåst är det värre med.
Men alla hästar är individer och är olika, men de har samma förutsättningar om vi ger dem möjligheten. Och visst, vissa raser är mer frusna men då kanske man ska se över fodret till dessa? Det är skillnad på en nordis och ett varmblod/fullblod, ja.
Men i grund och botten är det vi, människan, som sabbat systemet.
 
Sv: Frysande häst ?

Sen har vi människor förstört och rubbat så mkt i hästens naturliga balans. Fod God's sake, vi täcker hästarna som ett/tvååringar! Vad får de för förutsättningar att kunna sätta päls i framtiden?! Inte så stora! Låt unghästarna vara raggiga och fluffiga i pälsen, det varar i längden. Likväl som man i vissa fall kan vänja hästen vid kyla. Regn och blåst är det värre med.
Men alla hästar är individer och är olika, men de har samma förutsättningar om vi ger dem möjligheten. Och visst, vissa raser är mer frusna men då kanske man ska se över fodret till dessa? Det är skillnad på en nordis och ett varmblod/fullblod, ja.
Men i grund och botten är det vi, människan, som sabbat systemet.

Vi är inne på samma bana du och jag. Bra skrivet och framförallt väldigt bra tänkt. Om man nångång får chansen att föda upp ett föl så håller jag med dig om att man ska låta dom vara raggiga och lurviga, för deras framtids skull. En häst som inte är van att ha täcke klarar sig att vara utan! Maten är självklart det viktigaste och om hästen inte är riktigt frisk klarar den inte heller kylan. Min äldre häst går utan täcke oavsett väder och fryser ALDRIG, trots att hon har mycket fullblod i sig. Hon var otroligt frusen förut men det var mitt eget fel eftersom att jag lät henne gå med täcke. Min nya häst som är importerad från ett betydligt varmare land, spenien, har täcke när det är kallare än -5, men jag håller så klart på tt vänja honom sakta men säkert. Läste för ett tag sedan, att om man lägger ett täcke på en häst som har gått utan en längre tid så trycker man ner pälsen och det tar ungefär två veckor för hästen att bygga upp det igen för att kunna värma sig som det är tänkt. Även om det regnar så blir hon aldrig blöt ända in mot huden, bara längts ute på hårtopparna. Värt att tänka på.
 
Sv: Frysande häst ?

Fullblod och andra varmblodiga varelser fryser i köld. Eller hästen är ett undantag från andra varmblodiga varelser? Skulle inte tro det..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Senast: MayGrace
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 089
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp