Frysande häst ?

Sv: Frysande häst ?

Om du skulle få en vetenskaplig sådan kan du väl skicka en kopia till mig :rofl: :rofl:

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Frysande häst ?

Rider inte du din häst? eller varför vill du att den ska ha tjock vinterpäls?

mitt 9 åriga halvblodsto får jag raka ca 3 ggr från september-december å då täckar jag upp henne redigt och hon får mat i hagen. jag måste raka henne för att hon blir så otroligt svettig, annars kan jag inte släppa ut henne efter jag ridit å jag vill inte ha henne inne utan de ska vara ute så mycket som möjligt. min unghäst går nu ute med vintertäcke trots ca 8c, iom det här eviga regnandet fryser hon om hon endast har regntäcke.


Nej, min ena häst rids inte. Därför tycker jag att hon gärna kan få behålla sin tjocka lurviga päls. Min andra rider jag.. Men han är under inridning och rids bara lugnt och anser att han gärna kan få sätta lite päls han med. Men han är ju som sagt var importerad och har inte riktigt begripit hur man sätter så mycket päls ännu verkar det som :)
 
Sv: Frysande häst ?

Min häst har fri tillgång på grovfoder och fryser rejält om han blir blöt fastän jag inte täckar (correction: eftersom jag har varit med om detta så många gånger nu väljer jag att sätta på ett tunnt, ofodrat regntäcke när det regnar eller är risk för regn en kallare dag, så att han ska slippa frysa igen!)

Jag är inte vidare pjåkig med täcken, vill ha det så naturligt som möjligt, men det finns gränser, och min häst har sagt åt mig att jag bör tänja på mina. Att säga att de inte fryser när de skakar, är så introverta att de inte ens äter längre, bara står vid grinden och vill komma in (fastän det är den typ av häst som vanligtvis överväger både en och två gånger om matte ska få tag på en idag eller om vi ska leka istället), vad tänker folk då med? Naturligt = ok att vara djurplågare? Min häst klarar kalla vinterdagar utan problem, men inte just regn som sagt. Han klarar barfotagång bättre än regn, om man säger som så.

Självklart ska din häst ha ett regntäcke på ryggen om han är känslig för regn och rusk. Min häst var otroligt känslig förut, men idag kan hon stå ute utan täcke under vilka omständigheter som helst. Naturligt= Absolut inte ok att vara djurplågare. Man ska vara mån om hästen men inte skämma bort den alltför mycket. Det finns ju faktiskt en gräns också. Det låter bra att du kämpar för att han ska få ha det så naturligt som möjligt, men som sagt var det finns gränser och det är inte förbjudet att he på ett täcke.. Ville mest bara få folk att förstå att våra kära vänner inte är så känsliga som många tror, självklart finns det undantag. Men dom flesta KAN gå utan täcke om dom får chansen och man ger dom rätt förutsättningar.

MVH Malin
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Senast: MayGrace
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 089
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp