Frustrerande ogravid

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frustrerande ogravid

Det är verkligen inte troligt att oro över barnlöshet påverkar fertiliteten så att det låser sig på det sättet. Tänk på barn som blir till trots att föräldrarna är i extrema och livshotande stressituationer (krig, våldtäkt, etc).

Men jag har full förståelse för att det är stressigt och att man blir smått besatt av att det ska bli ett barn. Jag tror att det bästa man kan göra är att dra in läkare så att man vet så mycket som möjligt. Jag har en bekant som i samband med en utredning fick höra att de vanliga ägglossningstesterna som man kan köpa i affären inte är så exakta, de visar något senare än de ska. Hon fick i stället tester via sin läkare och därefter blev hon gravid. Jag har väldigt svårt för dem som ser barn som nån sorts mystisk gåva från naturen som man ska förtjäna. I många fall finns det medicinska samband och det enda vettiga är att ta reda på vilka de är och inte förlita sig på "naturens gång" eller nåt annat flummigt. Eller, ännu värre, ta på sig skulden för att man har oroat sig. (Kan meddela att jag är en nojjig person och har vissa extremt nojjiga kompisar som ändå har blivit gravida snabbt, så belasta inte dig själv med att oroa dig för din oro spelar någon roll!)
 
Sv: Frustrerande ogravid

Läkarhjälp kan ju vara rätt svår att få om det inte gått så lång tid. Vi började försöka Dec-03, fick Mf Jan-05 och när vi var inne för missfallet på Danderyds gynakut så sa läkaren att om vi inte lyckats bli gravida i typ maj så skulle vi kontakta dem då (vilket alltså hade varit ett och ett halvt år efter att vi började försöka). Men å andra sidan tror jag att om vi hade stått på oss så hade vi nog fått hjälp omedelbart - däremot tror jag att det är väldigt svårt att få hjälp innan ett år har gått. Tur för oss så slapp vi allt det där, eftersom jag blev gravid i slutet av jan-05 igen...
 
Sv: Frustrerande ogravid

Hjälp och hjälp, precis som att man kan göra en gynundersökning som "rutin" kan man ju lämna ett spermaprov.

Det är inte DET man behöver köa för, utan kön är sedan till hjälp i form av tex IVF eller om man behöver mer avancerade utredningar.

Det kan vara bra att veta läget.

Med min första gjorde vi nästan direkt när vi skulle försöka gynundersökning inkl progesteronblodprov och spermaprov. Det gjorde vi hos en privat gynekolog som var ansluten till FK. Då var det ingen idé att vänta eftersom spermaprovet var så dåligt utan vi sattes direkt upp på väntelista för ICSI. I vårt landsting finns knappt väntetider heller så det gick som på räls.
 
Sv: Frustrerande ogravid

Vi gjorde spermaprov hemma. Inhandlades i samma kit som ÄL-testen. Visade bara finfin rosa färg precis som det skulle. :D
 
Sv: Frustrerande ogravid

Ja, vi kommer att göra även spermaprovet (har fått remiss, men eftersom vi är aktiva i tillverkningsfasen just nu så får det vänta till januari, eller förhoppningsvis inte alls :) ). Som flera har skrivit här så beror det ju på killen i var tredje par att det inte fungerar så bra!

Jag både håller med Ulda och dig Silverkedjan vad gäller hur lätt det är att få hjälp. Ni har nog rätt båda två! Sophiahemmet har jag med lite "tjat" fått tid hos lagom till 13:e försöket (sköterskan som svarade var väldigt tjurig, men gick tillslut med på en tid). Jag testade dock att ringa en vanlig gyn (privat som är ansluten till FK) istället och där var det inga problem! (så nu kan jag avboka tiden hos SH). Faktum var att när jag ringde den vanliga gyn:en så var det självklart att jag skulle få komma och läkaren sa att han inte alls tyckte jag sökte hjälp för tidigt! Kändes jätteskönt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 927
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp