Fruktansvärt dåligt verkad...

I

IsabelleN

Hämtade nya hästen i torsdags. Alldeles felfodrad- mager o omusklad. Men det blir nog bra eftersom.
Tappade en sko fram i måndags- blev så blockhalt att han knappt kunde gå. Som tur var kom min underbara hovslagare i morse (onsdag) o kunde inte göra annat än slå på tappskon igen. Visade sig att hästen är så dåligt verkad, hade enbart max 2 milimeter kvar av hovväggen. Alltså någon har filat bort en hel del för mkt...
Några fina tips här? Ja hästen är så öm att han får stå mjukt tills hovväggen vuxit ut igen. Köpt biotin och selen. Skall avvakta över helgen annars får hästen sulor nästa vecka.
Alla tips av värde!

Denna "hovslagare" som gjort detta kanske skulle byta yrke... :mad:

Sv: Fruktansvärt dåligt verkad...

Tänk på att öka fodret försiktigt så han inte får en chock.

Foder o sånt har jag koll på. Tack ändå.

varför talar inte din hovslagare om hur du ska göra,om han nu är så bra.då borde du få bättre tips än av läsarna här....

Pysen: Min hovslagare gjorde exakt det hon kunde o jag fick veta precis.
Efterlyste mer om nån kanske hade liknande problem o något husmorsknep som kanske fungerar superbra? Vem vet? Som sagt allt intressant av värde.

Du vill ha tips, här kommer ett. Föreslår att du låter din hovslagare gipsa dom
hovar som är i så här dåligt skick. Om några veckor/en månad så kan man sko
med sulor. Tills vidare så borde din häst stå inne, på mjukt underlag som du
själv skriver. Halm är bra för då har din häst något att göra också. Har haft en
inlånad ponny som vi gjorde så här med, den blev helt bra men måste alltid gå
med sulor. Hoppas att det löser sig!

Kan meddela att min grabb står inne i boxen med tjockt lager torv, fri tillgång till ordentligt hö och får tillägg av mat som är bra.

Att han har dålig hovkvalitet pga felfodring är solklart! Men det syns tydligt att någon filat bort nästan hela hovväggen på alla hovar, verkat enbart runtom o knappt tagit något undertill- vilket gör att han i princip går rätt på strålen..

Detta fullblod fick 1,5 liter hel havre o 1 liter betfor att äta förut per dag. Och dåligt ko-ensilage. Ganska sjukt tycker jag..
Tack för tipset om gips! Ska prata med min hovis.

det är inte säkert att hovis har tagit så våldsamt mkt på kantarna, många fullblod är väldigt plattfotade, och med stor stråle. så det ska ofta inte mkt till för att det ska bli problem. men det borde såklart en utb hovis vara medveten om..

så tror nog problemet kommer lösa sig när hoven får växa lite. får bara göra det så bekvämt som möjligt för honom medan ni väntar.:)

Centaur: Ja visst har du så rätt. Jo han är rätt plattfotad som många andra fullblod- ägarna påstod han var verkad för 2 veckor sen. Och regelbundet verkad innan det. Undertill o strålen är inte verkade alls ser man. Och nerfilat på hovväggen. Så det är mest sorgligt detta... Men det blir kanonbra när han blir bra igen. Han är kanonfin.

Jag hade ett liknade problem, men inte alls så som din hästs. Min häst tappade framskorna typ var 3dje dag och till slut så fanns de inget att fästa sömmarna i och då köpte jag old macs jumpaskor till honom och lät hovarna växa i ett par veckor och sen med tiden som han fick bättre mat, kärlek och så så blev hovarna mycket bättre =D Kan tillägga att han är fullblodskorsning.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 356
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA