Frukt och sockerintag (utbruten från Boosta immunförsvaret)

Livsmedelsverkets rekommendationer tar inte hänsyn till accelererande viktproblematik. Jag vet heller inte vad som ingår i titeln "ledande forskare och experter".

Nu pratar vi ju inte ens om personer med accelererande viktproblematik (även om jag som sagt inte förstår varför diskussionen skulle vara relevant där heller) utan du började raljera om frukt i en tråd om bra mat för immunförsvaret. Om du inte ens vet vad som menas med ledande forskare och experter, men tycker att din kunskap i ämnet är bättre än dessa som du trots det kallar för nickedockor så känner jag lite att.. I rest my hade.
 
Är du en sådan som är självutnämnd statsepidemiolog nu i coronatider också :idea:
? Vad menar du?
Du låter som någon lchf-fanatiker som har hittat den enda rätta vägen till hälsa och bara måste få in alla andra på samma bana som du.
Jaförfan!
Hade någon NRRfalang varit före sin tid och pitchat in kolloidalt silver, bikarbonat eller kaffegök med ister hade han vart game direkt.
Blev diskussionen för avancerad för er? Är det personangrepp och härskartekniker som gäller i tråden nu?
Tycker det är väldigt tråkig stil att referera till folk som "nickedocka" bara för att de har ett yrke och en åsikt som du inte tycks kunna respektera.
Eller vad tycker moderator? Kommentarerna som citeras dom är inte tråkiga? De bidrar till en nyanserad diskussion :up:
 
? Vad menar du?


Blev diskussionen för avancerad för er? Är det personangrepp och härskartekniker som gäller i tråden nu?

Eller vad tycker moderator? Kommentarerna som citeras dom är inte tråkiga? De bidrar till en nyanserad diskussion :up:

Som man ropar får man svar.

Kan du visa någon forskning eller studier som visar på att tre frukter om dagen är orsaken till den ökande övervikten hos befolkningen?
 
Eller vad tycker moderator? Kommentarerna som citeras dom är inte tråkiga? De bidrar till en nyanserad diskussion :up:
Jag har som moderator raderat ett inlägg som jag fick in en rapport om och där jag håller med om att det var onödigt. I övrigt kan jag inte se något som meriterar moderering, men tycker du olika så är du naturligtvis välkommen att rapportera det alt. skicka mig ett PM!

Sen är det kanske inte jätteproduktivt att förolämpa en hel hop användare genom att säga "blir diskussionen för avancerad för er nu?" för att i nästa andetag klaga på personpåhopp och härskartekniker, men det är bara min åsikt.
 
Jag tycker det är rätt trevligt att ge min kropp exempelvis fiber, folat/folsyra, vitamin C, vitamin K, kalium, vitamin B6 och olika antioxidanter på naturligt vis, jämfört med att tillsätta det i pillerform.

Alltså äter jag normal mängd av allehanda frukt/bär/grönsaker. Precis som jag äter allehanda olika kött/fisk/spannmål/rotfrukter och diverse annat från växtriket för att få en varierad och hälsosam kost.

Icke att förglömma så finns det gott om studier som visar på att frukt/grönt/rotsaker bidrar till att ge kroppen byggstenar som kan användas för att stå emot mindre bra saker som högt kolesterol, hjärt/kärlsjukdom/diabetes2 osv.

Men visst.. Vill man snöa in på det "livsfarliga" naturliga fruktsocker och helt bortse från alla de bra saker som frukt/bär/grönt osv innehåller, så får man väl göra det bäst man vill, men man får nog inget större gehör för det hos den breda massan.
 
Den här tråden gör mig matt. Dumt att gå in i den kanske.

Nu fixar jag inte riktigt att läsa torra forskningsrapporter men det som är populärvetenskapligt skrivet kan jag ta till mig. Av det jag minns att jag läst så verkar det absolut inte finnas något konsensus om vilka livsmedel som är bra för kroppen. Förutom när det gäller raffinerat socker.

Jag tror inte nödvändigtvis på livsmedelsverkets kostråd (jag tror inte att det är så himla bra att dricka mjölk t.ex.) men jag kanske inte misstror allt. Det som är smart med råden är att man i alla fall inte utesluter något om man går efter dem.

Jag åt ett halvt kilo frukt varje dag i flera år och utöver det en del grönsaker (där ingick avokado, majs och tomat = frukt & säd?) och det skulle jag säkert må bra av att göra nu med. Men för en annan person vore det kanske katastrof.

För mig skulle det istället sannolikt gå åt skogen om jag valde lågkolhydratkost. Inte för att det behöver vara något fel på kosten i sig men förr eller senare skulle det bli hetsätning av kolhydraterna man utesluter, med allt vad det innebär av skuld och skam och påfrestning på kroppen.

D-vitamin ska ju vara så himla bra också, men jag kommer aldrig våga ta D-vitamintillskott igen, då jag aldrig mått så kasst som i samband med att jag började med dem. Någon annan däremot kanske blir piggare och gladare av extra vitamin D?

Vi är människor, biologin kanske är likadan, men vi är ändå olika. Både biologi och kultur är väl sådant som påverkar vad vi mår bra av att äta.
 
Nu pratar vi ju inte ens om personer med accelererande viktproblematik (även om jag som sagt inte förstår varför diskussionen skulle vara relevant där heller) utan du började raljera om frukt i en tråd om bra mat för immunförsvaret. Om du inte ens vet vad som menas med ledande forskare och experter, men tycker att din kunskap i ämnet är bättre än dessa som du trots det kallar för nickedockor så känner jag lite att.. I rest my hade.
Du får känna vad du vill och lita på vanliga människor som har relevant utbildning inom något, som fått jobb på ett statligt verk och per automatik får "ledande expertis" titel. Jag tar del av annan "expertis" som säkerligen gått samma utbildning som de som fick jobb på statliga verket men som har annan idé kring exempelvis frukt eftersom det är det som diskussionen är om. Rekommendation om 3-4 frukter per dag tar inte hänsyn till väldigt många personer i alla åldersgrupper som dras med sötsugsproblem, övervikt och överkonsumtion av socker över lag. Det är precis lika nyttigt (för många till och med ett väldigt mycket bättre val dessutom) att välja grönsaker istället för frukt. Vad är det som är så provocerande med det?
 
Sen är det kanske inte jätteproduktivt att förolämpa en hel hop användare genom att säga "blir diskussionen för avancerad för er nu?" för att i nästa andetag klaga på personpåhopp och härskartekniker, men det är bara min åsikt.
Åhh sorry för förolämpningen hela hopen människor i denna tråd. Moderatorer är snabba på att styra upp trådar och lägger dem spinn of, men ofta sämre på att harkla till när personangreppen börjar dyka och ochså "trasar" sönder intressanta diskussioner. Varför är det så?
 
Jag väger typ 50-53 kg till mina 170 cm och äter säkert 3-4 bananer och 500 g mango om dagen. Uppenbarligen är det inte farligt. Tränar typ ingenting heller.

Förstår dock inte sambandet här. Vad du väger/hur lång du är säger vadå om huruvida det är bra att äta en viss mängd frukt om dagen? 500g mango och 3,5 bananer är enbart ca 700 kcal totalt.
 
Men visst.. Vill man snöa in på det "livsfarliga" naturliga fruktsocker och helt bortse från alla de bra saker som frukt/bär/grönt osv innehåller, så får man väl göra det bäst man vill, men man får nog inget större gehör för det hos den breda massan.
Jag tror det beror på att frukt alltid framställs som ovärderligt nyttiga. Grönsaker är lika nyttiga om än inte lika söta. Socker för rätt många människor ÄR idag faktiskt livsfarliga. Fruktsocker är ochså socker.
 
Inget - sittande generaldirektör valde att stödja kampanjen.
Folket däremot var emot den - det var ett yttrande från det "gråa DDR-Sverige", tycktes det. Kolhydratskräcken hade inte kommit än, det var tveksamma statsmakter folk fruktade på den tiden.

Ursäkta trådkapet!

Var folket "emot" kampanjen? Vilket folk då? Har du källor?

Det minns jag inte.

Däremot så skämtades det en hel del om den. Det var extremt tacksamt att göra det.

Dock var det absolut ingen som fick det till att det handlade om någon DDR-liknande grej.

Betänk att det här var långt innan reklam-tv eller internet, så att annonser i tidningar, bioreklam, och stora annonstavlor fick ett mycket stort genomslag.
Sedan så spelade det mindre roll vad det var, blev det lite klatschigt, eller lite snack, så var det det man pratade om.

Var du med på den tiden?

Det var jag
 
Jag tycker det är rätt trevligt att ge min kropp exempelvis fiber, folat/folsyra, vitamin C, vitamin K, kalium, vitamin B6 och olika antioxidanter på naturligt vis, jämfört med att tillsätta det i pillerform.

Alltså äter jag normal mängd av allehanda frukt/bär/grönsaker. Precis som jag äter allehanda olika kött/fisk/spannmål/rotfrukter och diverse annat från växtriket för att få en varierad och hälsosam kost.

Icke att förglömma så finns det gott om studier som visar på att frukt/grönt/rotsaker bidrar till att ge kroppen byggstenar som kan användas för att stå emot mindre bra saker som högt kolesterol, hjärt/kärlsjukdom/diabetes2 osv.

Men visst.. Vill man snöa in på det "livsfarliga" naturliga fruktsocker och helt bortse från alla de bra saker som frukt/bär/grönt osv innehåller, så får man väl göra det bäst man vill, men man får nog inget större gehör för det hos den breda massan.
Bästa inlägget i tråden!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp