Frukt och sockerintag (utbruten från Boosta immunförsvaret)

I övrigt innehåller en frukt ca 50-100 kcal vilket innebär att 3 frukter på en dag bli ca 150-300 kcal på en dag, där behovet ligger ungefär kring 2000 kcal per dag. För lite perspektiv, om man nu anser att frukt är boven i dramat för vikten.
Eftersom du tänker kalorier och jag tänker insulinpåslag så pratar vi olika. Det är förlegat att räkna kalorier om man inte är överviktig. Som överviktig är det Gi och viss mån kaloriräkning som gäller för hållbar viktnedgång. Eftersom insulinet är fettinlagrande hormon gäller det att få i sig livsmedel som inte får insulinet att rusa i topp. Fruktsocker funkar som en rejäl kickstarter för insulinet värre än vanligt socker faktiskt.
 
Eftersom du tänker kalorier och jag tänker insulinpåslag så pratar vi olika. Det är förlegat att räkna kalorier om man inte är överviktig. Som överviktig är det Gi och viss mån kaloriräkning som gäller för hållbar viktnedgång. Eftersom insulinet är fettinlagrande hormon gäller det att få i sig livsmedel som inte får insulinet att rusa i topp. Fruktsocker funkar som en rejäl kickstarter för insulinet värre än vanligt socker faktiskt.

Och om jag inte lagrar fett då, utan tvärtom gått ner i vikt sedan jag började äta mer frukt, mår bra, är pigg, inte har sötsug osv. Då är 2-3 frukter alltså ändå för mycket enligt dig?
 
I synnerhet för dem som levde på att producera och sälja bröd. ;)
Det var brödinstitutet (branschorganisation för bagare och konditorer) som finanserierade 6-8 skivor bröd-kampanjen, men med syfte att få det att se ut som Socialstyrelsens rekommendation.
Vad gjorde Socialstyrelsen för att hejda den otroligt lyckade marknadsföringen?
 
Och vilken bakgrund har du för att kunna döma ut deras experter?
Experter? Vad ingår i kriterierna för att få kalla sig "expert" Jag har mycket kunskap i min bakgrund och är en helt vanlig människa, precis som de som jobbar på ett statligt verk som nickedockor. Genom din undran om min bakgrund kan mäta sig med Livsmedelsverkets expertis förstår jag ochså att du nu tycker jag ska hålla klaffen. Härskarteknik:sneaky:
 
Vad gjorde Socialstyrelsen för att hejda den otroligt lyckade marknadsföringen?
Inget - sittande generaldirektör valde att stödja kampanjen.
Folket däremot var emot den - det var ett yttrande från det "gråa DDR-Sverige", tycktes det. Kolhydratskräcken hade inte kommit än, det var tveksamma statsmakter folk fruktade på den tiden.
 
Experter? Vad ingår i kriterierna för att få kalla sig "expert" Jag har mycket kunskap i min bakgrund och är en helt vanlig människa, precis som de som jobbar på ett statligt verk som nickedockor. Genom din undran om min bakgrund kan mäta sig med Livsmedelsverkets expertis förstår jag ochså att du nu tycker jag ska hålla klaffen. Härskarteknik:sneaky:

Det var bara en fråga eftersom du så tvärsäkert sågade Livsmedelsverket (det kan ju vara så att du forskar inom området, jag har ingen aning om vad du jobbar med eller är utbildad till). Att blir kallad expert innebär att man har en relevant utbildning för sitt jobb.

Plus att det är väldigt ofräscht att kalla statsanställda "nickedockor". Det i sig räcker för att jag ska avfärda dina argument.
 
Det var bara en fråga eftersom du så tvärsäkert sågade Livsmedelsverket (det kan ju vara så att du forskar inom området, jag har ingen aning om vad du jobbar med eller är utbildad till). Att blir kallad expert innebär att man har en relevant utbildning för sitt jobb.

Plus att det är väldigt ofräscht att kalla statsanställda "nickedockor". Det i sig räcker för att jag ska avfärda dina argument.


CF99CDD8-790B-4D44-94E1-BE7803872DE8.png


Över hundra ledande forskare och experter. Känns som tillräckligt tillförlitlig källa för mig.
 
Jo det är orimligt med 2-3 frukter om dagen.

Alltså om du inte vill äta frukt så behöver du inte. Men att påstå att det är orimligt är så himla skevt.

Låt folk äta vad de vill.
Jag äter massa frukt även kakor, godis och chips.
Jag är i princip aldrig sjuk och mår jättebra både fysiskt och psykiskt.

Du låter som någon lchf-fanatiker som har hittat den enda rätta vägen till hälsa och bara måste få in alla andra på samma bana som du.
 
Jag förstår inte hur tre frukter skulle innebära supermycket socker faktiskt, även om de såklart innehåller en hel del. Socker är väl inte skadligt i rimlig mängd? Det känns som att vinsterna med att äta frukt i form av vitaminer etc är större än de negativa effekterna av sockret i dem.

Idag tex har jag ätit en halv (ca 250 g) ananas, ett äpple (ca 75 g med skrutten, som jag inte åt) och en apelsin. Detta ger inte speciellt många kalorier om man ser till hela dagsintaget. Tycker inte det känns orimligt alls. Samtidigt har jag ätit en del grönsaker också, det ena utesluter ju inte det andra.
 
3 frukter om dagen är nog inget problem för de allra flesta rent sockermässigt eller kalorimässigt. Däremot kan jag tycka att frukt är ganska överskattat när det kommer till "nyttighet" eller vitaminer, det är inget man direkt behöver äta varje dag men det kan vara ett gott kompliment.

Vill man åt näring så är grönsaker oftast vettigare både kalorimässigt och prismässigt. Sen skadar det inte att gärna äta mycket sådana grönsaker som vi faktist kan odla själva eller någorlunda i närheten så sparar man lite på miljön också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp