Frukost......

Destiny_D

Trådstartare
Hallå på er allvetande bukefalister! Hur viktig är frukosten för ett växande barn? Jag har alltid blivit itutad att man måste äta frukost för att orka med dagen och att hålla humöret på en jämn nivå. Jag har dessutom alltid idrottat, och då känner jag ju själv att regelbundna måltider är jätteviktigt. Men nu är det så att sambons son på 11 år tycks inte vara av samma åsikt. Nån/några dagar i veckan är jag hemma när han ska till skolan och då kan han ta en macka. Men jag får ALLTID påminna honom om att åtminstone ta ett glas mjölk till. Efter en liten suck så masar han sig till kylen och häller upp ett glas. Jag är fullkomligt övertygad om att han inte ens äter frukost när han är ensam hemma. För mig är det helt obegripligt! Jag förstår inte hur han orkar med skola och idrott. Fröken säger att han brukar bli hungrig tidigt på dagarna. Ja, det är ju inte så konstigt! Han äter heller ingen frukt eller grönsaker "för det är äckligt". När vi äter middag så äter han ytte-pytte portioner, för oftast så gillar han inte maten vi lagar. Alltid är det nåt fel.... Vad tusan ska vi göra??:confused: Han är livrädd för att smaka nåt nytt. Han gillar inte ens sån mat som alla andra barn älskar (ex. spagetti & köttfärssås). Han är dessutom rätt liten för sin ålder. Han går gärna och tjuväter godis/kakor el. dyl. Vi har gjort klart för honom att det inte blir nåt godis om han inte äter mat först. Han blir arg och gapar och skriker om att vi är "ego" och taskiga och elaka....

Hur ska vi få honom att förstå hur viktigt det är att äta mat?? Det gör mig alldeles olycklig att se att han tycker det är så jobbigt att äta...

Tips, idéer, förslag någon?

// Destiny
 
Sv: Frukost......

Ta bort åtkomsten till kakor och godis, så han inte kan smygäta. Klart han inte är hungrig sen!

Frukost är viktigt för alla. Varför inte packa ner nån smörgås och frukt han kan ta med och äta på första rasten, så blir det en extra frukost och han slipper gå hungrig ända till lunch.
 
Sv: Frukost......

Tack för svar!
Ja, vi försöker att inte ha godsaker hemma. Men han köper lördagsgodis själv, och sen sparar han så han har hela veckan. Det enda rätta är väl kanske att gömma påsen när lördagen är slut?

Om vi gör iordning macka som han kan ta med sig så kanske han äter den. Eller så glömmer han den hemma... *suck*. Frukt är inte att tänka på, för det vägrar han att äta ö.h.t.

Mera tips?

// Destiny
 
Sv: Frukost......

Nån som har några idéer om vad vi kan göra vid middagstid?

Det enda jag ser är:
Alt 1: "Ät det som bjuds eller gå hungrig"
Alt 2: Ska man behöva laga 2 rätter varje kväll?

// Destiny
 
Sv: Frukost......

Lördagsgodis äter man på lördagar. Har han kvar får han spara det till nästa lördag. Kakor och annat äter man inte mellan målen. Basta.

Alla kan inte äta frukost och jag hade nog respekterat det. Han kan dock bre sig en smörgås och ta med, alternativt ta med en banan eller två. Undvik "god" frukost eller mellanmål med socker i såsom drickyoghurtar osv.

Laga inte två rätter. Hatar han levergryta så låt honom slippa den men det är inte särskilt troligt att man ogillar i stort sett allt man ställler fram. Vill han ha ngt annat kan han nog laga det själv.

Han är elva år och han börjar kunna ta in konsekvenser av sitt handlande. Låter man bli att ta med sig banan till skolan får man gå hungrig. Tom min femåring kan ta in det.

Tänk att detta är ett I-lands problem! ´Det kan knappast vara medfött... om det inte är glutenallergi som tex kan ge olust för mat etc.

Själv har jag väldigt svårt att ställa upp när det gäller lathet och kräsenhet och fixa ideér.

Lycka till!
 
Sv: Frukost......

KL

Jag känner igen grejen litegrann med min egen unge.

Han äter ett-två glas o'boy och en macka till frukost - alldeles för lite tycker jag. Skulle han göra morgonbestyr ensam så skulle det nog inte bli ngn frukost alls.

Det jag har upptäckt är att han äter bättre om han får rätt lång tid på sig att vakna till och liksom hinna bli lite hungrig. Vilket också är lättare sagt än gjort...

Min grabb äter dock frukt, minst ett äpple har han med sig till skolan, ibland flera och en gång hade han en 8-kilos melon i ryggan...
 
Sv: Frukost......

Det är ju det som är kruxet... Hade han ätit frukt så hade han ju kunnat käka en banan åtminstone. Men han vägrar!

Nu är det ju tyvärr så att han oftast måste sköta sina morgonbestyr själv. Och även om han säger att han ätit frukost så behöver det ju inte vara så. Men man kanske ska prata med fröken i skolan..? Om vi gör iordning en macka som han ska ta med sig så kanske hon kan påminna honom att äta den på rasten? Det vore ju en idé.

Och det med godiset ska vi verkligen ta tag i. På lördagen äter man godis. Det som blir kvar får man helt enkelt spara till lördagen därpå.

Är det nån idé att "hota" vid middagsbordet? Att om man inte äter maten i veckan så får man heller inget lördagsgodis? Eller ska man hota med datorförbud eller vad?

Otroligt men sant så är det så att han hittar fel på nästan all mat... Det kan vara för stora tomatbitar (klassiker vid servering av köttfärssås...) eller också hittar han på nåt annat. Oftast så säger han bara att han inte tycker om. Han säger inte vad det är han inte tycker om, utan bara sådär i största allmänhet. Det är en pina att sätta sig vid bordet och veta att det kommer att uppstå en diskussion som slutar med att han tjurar/gråter och/eller svär och lever rövare.

Tack för era svar!

// Destiny
 
Sv: Frukost......

Personligen skulle jag undvika att ta diskussionerna vid matbordet.
När man äter ska man ha trevligt, och att gräla vid maten ger knappast mer aptit.

Själv tar jag med mig frukost till jobbet, jag kan inte heller äta för tidigt. Jag fixar dem kvällen innan om jag kommer ihåg.
 
Sv: Frukost......

Men hur ska vi kunna undvika att ta diskussioner vid matbordet? Han sätter sig och gnäller och tjurar och vägrar äta. Ska man ignorera det och bara plocka undan maten när vi övriga ätit klart, så får han vara utan? Eller hur tusan ska vi göra? :confused:

Jag vill inget hellre än att ha en trevlig stund vid matbordet!

// Destiny
 
Sv: Frukost......

Det där med att vara petig i maten och klaga på för stora tomatbitar i köttfärssåsen t.ex. Det kan faktiskt vara ett "legitimt" problem. Jag minns fortfarande tydligt hur jag fick kväljningar av just det, samt synliga bitar av lök, champinjoner och en hel rad andra saker. Men min mamma envisades med att fortsätta laga maten på samma sätt vilket fick följden att jag satt och petade i maten, inte fick gå från bordet förrän jag ätit upp vilket skapade panik hos mig för jag KUNDE verkligen inte äta det där "äckliga".... Det skapade ångest runt mat för mig för en lång tid framöver.

Om jag varit du så hade jag t.ex. lagat köttfärssås helt utan "bitiga" tomater.
 
Sv: Frukost......

Tack för svar!

Ja, jag vet också hur det är att vara petig i maten. Men i det specifika fallet med köttfärssåsen så använder vi finkrossade tomater. Det alternativet vi har är ju att utesluta tomater helt, och då är det väl inte ens köttfärssås...?

Vi försöker verkligen laga barnvänlig mat. Tvingar honom knappast att äta räkor, avocado eller andra "konstiga vuxensaker".

Om han inte hittar nåt fel på köttbullarna så är det makaronerna som vi har kokat på nåt konstigt sätt osv...

Ska vi låta honom gå hungrig eller ska vi verkligen laga en maträtt speciellt åt honom varje dag?

Nånstans har jag hört en liten fågel viska att hans mamma har problem med att äta också. Hon är väldigt tunn och ser inte riktigt frisk ut, så jag är inte förvånad om så är fallet. Kan det vara så att han ser det och att det är därför han inte vill äta? Jag undrar ju i mitt stilla sinne vad dom äter till middag när han är hos henne.... Han är också väldigt snabb på att påpeka om det är nån person som han tycker är tjock.

Vill bara att han ska äta, växa och busa som alla andra 11-åringar!!

// Destiny
 
Sv: Frukost......

Jo, jag ska faktiskt börja med det. Om vi gör iordning dom åt honom så kanske han faktiskt tar med dom. Men eftersom han är så slarvig så ska jag kolla med skolan om dom kanske kan påminna honom att äta dom också... :smirk:
Då har man ju löst problemet med frukosten! Då återstår bara middagsproblemet... suck....

Tack för svar!

// Destiny
 
Sv: Frukost......

Men hur ska vi kunna undvika att ta diskussioner vid matbordet? Han sätter sig och gnäller och tjurar och vägrar äta. Ska man ignorera det och bara plocka undan maten när vi övriga ätit klart, så får han vara utan? Eller hur tusan ska vi göra? :confused:

Jag vill inget hellre än att ha en trevlig stund vid matbordet!

// Destiny

Förklara att du vill att han äter mat för så som det är nu kan det inte fortsätta. Berätta att kakor och godis serveras på lördagar och att sånt itne sparas för att ätas på vardagar utan i så fall till lördagen därpå.

Fråga sedan vad det är han itne gillar i de olika rätterna och försök få honom att själv säga vad han gillar- och gör så som ni kommit fram till. Petar han trots det i maten så ignorera och plocka undan och låt honom gå hungrig. Han är 11 år och svälter inte sig med flit. När ni har tagit bort möjligheten för kakor och godis så är han hungrig och är man hungrig så äter man det som bjuds.

När jag var liten hette det att man äter det som serveras eller så är man utan. I dag kan jag inte säga att något är äckligt så att jag itne kan äta, det utan det finns bara mindre god mat som jag väljer bort om jag har den möjligheten.
 
Sv: Frukost......

Har ni inte testat att faktiskt ge honom "konstig vuxenmat" (idotiskt ord enligt min mening)
Han kanske faktiskt gillar räksmörgåsar och sådant. Bjud på grönsaker med oliak dipp till fredagsfilmen.
Om det nu är så att ni serverar "barnmat" (vad nu det är) så sätt ner foten och säg "vill du ändå inte äta vad som serveras så kommer vi att laga den mat vi vill äta."

Att hota eller tvinga honom att äta är nog ingen ide, men om han inte vill iallfall testa och äta så dör han inte av att missa middagen då och då.Du kanske kan lära honom hur man gör pannkakor eller omelett som han kan laga själv ifall han inte äter det som bjuds
 
Senast ändrad:
Sv: Frukost......

Jo, vi har testat att ge honom allt möjligt. Jag vet att "konstig vuxenmat" är ett dumt uttryck, men jag visste inte vad jag skulle hitta på för ord. Ni vet väl vad jag menar ändå?
Gurka och morot med dip kan han äta. Men han äter det inte annars. Han äter inte grönsaker till maten.
Med "barnmat" menas makaroner och köttbullar, spagetti och köttfärssås, pasta med ostsås osv... Kyckling gillar han så vi kanske ska börja laga det till honom varje dag? Nångång måste han ju tröttna!

Hmmm... Mer tips mottages tacksamt!

// Destiny
 
Sv: Frukost......

Varför bara inte servera det ni skulle äta om han inte är där. ALLT kan ju inte vara äckligt.
Jag tappar matlusten jag med när jag bara äter samma rätter jämt.
Erbjud honom att äta, och vill han inte äta så får han vara hungrig eller laga maten själv. Sån mat borde han kunna laga själv. Skulle gisssa att lathen skulle vinna rätt snabtt *s*
 
Sv: Frukost......

Men hur ska vi kunna undvika att ta diskussioner vid matbordet? Han sätter sig och gnäller och tjurar och vägrar äta. Ska man ignorera det och bara plocka undan maten när vi övriga ätit klart, så får han vara utan? Eller hur tusan ska vi göra? :confused:

Jag vill inget hellre än att ha en trevlig stund vid matbordet!

// Destiny


Ta upp det innan. Eller efter. Försök få honom att vara med och laga mat, det kan hjälpa. Men jag tycker ni ska sätta er ner i lugn och ro och diskutera igenom det med honom.
Jag skulle nog ignorera han beteende vid matbordet, däremot kan man ta upp det efteråt. Mat blir så lätt laddat, särskilt om man vet att det blir bråk varje gång mer eller mindre.

Kanske låta honom vara med och bestämma vad ni äter lite mer?

Jag är inget fan av: Här under mitt tak äter man det som står på bordet, och passar det inte kan man flytta-mentaliteten:D
 
Sv: Frukost......

Ja jag är 34 och jag äter inte köttfärs med finkrossade tomater ;) Passerade ska det vara!! Annars är det svårt att svälja... Men om han hittar fel på ALL mat så ligger det nog på ett annat plan...

Jag får i mig frukost först 1 h efter att jag stigit upp och både duschat och rastat hund i 30-45 minuter. Så olika kan det vara! Jag hoppas att han kan tugga i sig en smörgås i skolan när han vaknat till. Men det kanske kan kännas svårt när kompisarna inte gör det? På min gamla skola så hade barnen en lästund vid 9.30 ungefär och då fick de ta upp frukt, smörgås och yoghurt. Bra system.

Framför allt: Lycka till!
 
Sv: Frukost......

Ni kanske kan sätta er ner hela familjen och göra ett vecko-matschema? Då har han möjlighet att påverka :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 418
Senast: Exile
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 231
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 967
Senast: Bison
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 910
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp