Hallå på er allvetande bukefalister! Hur viktig är frukosten för ett växande barn? Jag har alltid blivit itutad att man måste äta frukost för att orka med dagen och att hålla humöret på en jämn nivå. Jag har dessutom alltid idrottat, och då känner jag ju själv att regelbundna måltider är jätteviktigt. Men nu är det så att sambons son på 11 år tycks inte vara av samma åsikt. Nån/några dagar i veckan är jag hemma när han ska till skolan och då kan han ta en macka. Men jag får ALLTID påminna honom om att åtminstone ta ett glas mjölk till. Efter en liten suck så masar han sig till kylen och häller upp ett glas. Jag är fullkomligt övertygad om att han inte ens äter frukost när han är ensam hemma. För mig är det helt obegripligt! Jag förstår inte hur han orkar med skola och idrott. Fröken säger att han brukar bli hungrig tidigt på dagarna. Ja, det är ju inte så konstigt! Han äter heller ingen frukt eller grönsaker "för det är äckligt". När vi äter middag så äter han ytte-pytte portioner, för oftast så gillar han inte maten vi lagar. Alltid är det nåt fel.... Vad tusan ska vi göra?? Han är livrädd för att smaka nåt nytt. Han gillar inte ens sån mat som alla andra barn älskar (ex. spagetti & köttfärssås). Han är dessutom rätt liten för sin ålder. Han går gärna och tjuväter godis/kakor el. dyl. Vi har gjort klart för honom att det inte blir nåt godis om han inte äter mat först. Han blir arg och gapar och skriker om att vi är "ego" och taskiga och elaka....
Hur ska vi få honom att förstå hur viktigt det är att äta mat?? Det gör mig alldeles olycklig att se att han tycker det är så jobbigt att äta...
Tips, idéer, förslag någon?
// Destiny
Hur ska vi få honom att förstå hur viktigt det är att äta mat?? Det gör mig alldeles olycklig att se att han tycker det är så jobbigt att äta...
Tips, idéer, förslag någon?
// Destiny