Frontutlastning - vilket släp?

ja du får åka runt och kolla på släp också :) är ju själva lösningarna och detaljerna som gör om man tycker om ett släp eller inte. jag t ex tycker att alla släp är lagom :yuck: tills man sätter in thules bakbommar :angel:, vilket jag gjort i iforn också ^_^. alla andra bakbommar är hemska :o.
Precis, hade det inte varit att jag måste byta bilen också hade jag redan bestämt mig men men, titta kan man alltid göra om de inte står för långt bort vill säga. :p

ifor är ju dock ngt billigare även om man vill skippa rampen (frontutlastningens ramp blir iofs kvar). de nya släpens skötardörr är också ganska stor :).
men hade man haft ifors kombi ramp baktill och fautras stora dörrar fram så hade det varit ett super släp :), spec om man hade haft framdörrarna så att man kunde välja att ha halva dörren öppen bara vid t ex tävling.

Vi har Öppningsbara fönster i dörrarna o mycket bra lätt använda luckor i bakdörrar för ventilationen. Det är bra luft i släpet. Vi har ett ljust släp o det blir inte så varmt innuti. Jag är helnöjd. Går dessutom att lasta med in gods truck det är toppen.
Kollade på cheval den gick bort direkt. Ume har vi hyrt o det var inget för oss, orkar inte lyfta rampen. Ifor tittade vi på men der var inte helt vad vi ville ha. Har kollat på Equie trec's släp o de hade varit intressanta om jag skulle köpt i dag.

Vi har Öppningsbara fönster i dörrarna o mycket bra lätt använda luckor i bakdörrar för ventilationen. Det är bra luft i släpet. Vi har ett ljust släp o det blir inte så varmt innuti. Jag är helnöjd. Går dessutom att lasta med in gods truck det är toppen.
Kollade på cheval den gick bort direkt. Ume har vi hyrt o det var inget för oss, orkar inte lyfta rampen. Ifor tittade vi på men der var inte helt vad vi ville ha. Har kollat på Equie trec's släp o de hade varit intressanta om jag skulle köpt i dag.
Ja men hästarna kan inte stå och hänga ut genom dörren då ;), min fux älskade att stå med huvudet genom övre luckan på frontutlastningen och glo på allt runtomkring med en stor hö tuss i munnen :). Sen känns det tryggare att ha öppetfram och bak utan att ha hela ramperna nere.

Ja men hästarna kan inte stå och hänga ut genom dörren då ;), min fux älskade att stå med huvudet genom övre luckan på frontutlastningen och glo på allt runtomkring med en stor hö tuss i munnen

:). Sen känns det tryggare att ha öppetfram och bak utan att ha hela ramperna nere.
Precis. På min Cheval går det öppna både fram- och bakrampen som dörrar och det går ha överluckorna öppna när man står stilla för ventilationens skull.

Jag har en Startrailer diamant, boggie med både fronturlastning och sadelkammare. Är supernöjd med den! Dock har den några år på nacken och om du letar nyare så är den modellen kanske inte aktuell för dig :)

Ja men hästarna kan inte stå och hänga ut genom dörren då ;), min fux älskade att stå med huvudet genom övre luckan på frontutlastningen och glo på allt runtomkring med en stor hö tuss i munnen :). Sen känns det tryggare att ha öppetfram och bak utan att ha hela ramperna nere.

De kan inte hänga ut i halv dörrar utan här är hela dörren öppen eller stängd. Har stora öppningsbara fönster på båda sidorna fram. Över luckorna öppnas inviduellt o dörrarna bak är stängda fast man öppnar över luckorna . Så det är ingen ramp alls bak utan två dörrar med inviduellt öppningsbara skjutluckor. De går att reglera skjutluckorna som man vill o de kan vara öppnade i de läge man vill vid körning.

De kan inte hänga ut i halv dörrar utan här är hela dörren öppen eller stängd. Har stora öppningsbara fönster på båda sidorna fram. Över luckorna öppnas inviduellt o dörrarna bak är stängda fast man öppnar över luckorna . Så det är ingen ramp alls bak utan två dörrar med inviduellt öppningsbara skjutluckor. De går att reglera skjutluckorna som man vill o de kan vara öppnade i de läge man vill vid körning.
Ja jag vet att det är hela dörrar i fautras, anledningen till att jag föredrar ifor ;).
För här kan man ha öppet såhär;

Ja jag vet att det är hela dörrar i fautras, anledningen till att jag föredrar ifor ;).
För här kan man ha öppet såhär;

Nu går inte de på Fautras. O ingen ramp att fälla ner. Lik förbaskat bra ventilation fast den står still eller körs Mina shettisar skulle inte linna se ut i alla fall...

Henra Cayenne. Dubbel fronturlastning med step up/ramp bak, o sadelskåp på dörren går att få, liknande Fautras i funktioner.
Alla från 08- har alugolv som standard o hellimnad matta. Stort, luftigt även till bjässar, och just att man kan öppna dubbla fronturlastningen hela vägen upp underlättar så mycket vid in/utpackning av allt. Inga trösklar att snubbla över som när man ska ta sig in genom en liten skötardörr...

Kanske inte det du söker efter, och ligger runt 90' nypris, men finns ibland enstaka ex beg.

Henra Cayenne. Dubbel fronturlastning med step up/ramp bak, o sadelskåp på dörren går att få, liknande Fautras i funktioner.
Alla från 08- har alugolv som standard o hellimnad matta. Stort, luftigt även till bjässar, och just att man kan öppna dubbla fronturlastningen hela vägen upp underlättar så mycket vid in/utpackning av allt. Inga trösklar att snubbla över som när man ska ta sig in genom en liten skötardörr...

Och de där framdörrarna går att få delade så att hästen kan kika ut, precis som Ifors variant som Buck visar här ovan.

Kanske inte det du söker efter, och ligger runt 90' nypris, men finns ibland enstaka ex beg. Värt att kolla om du råkar snubbla över ett.

Jag har kommit fram till att jag behöver köpa ett släp med frontutlastning, drömmen hade varit ett ume b50, men för att vara realistisk finns de knappt i den årsmodellen jag behöver på begagnatmarknaden och nya kostar en slant.

Därför funderar jag på andra märken och vilka som är bra?
Vad har ni för erfarenheter?

Tack på förhand. :)
Fautras alla gånger. Smidiga stora dörrar som hästen lätt kan gå ut genom. Stabilt, rejält och hästarna åker bra i dom. Finns ju även de diagonallastade. Även de mest svårlastade hästarna brukar gå att lasta i en Fautras. Eller Ifor Williams möjligtvis. Jag skulle inte valt en Star Trailer. Tycker de går dåligt bakom bilen och min häst trivdes verkligen inte i den. Blev orolig och vägrade gå på. Sedan tillbaka i mitt Boj....inga problem att lasta och står väldigt stilla.

Jag har mitt andra släp med fronturlastning, det första var ett Kyllinge Apollo ville ha mer lastvikt , det var smalare än mitt Ifor Williams 511 med all extrautrustning det väger tomt 990 kg lastvikt 1700 kg stort framför bommen bred lastramp fram, lätt att ta ut inredning och lasta med traktor när jag har kombiramp. Släpet har bladfjädring och går extremt bra på dåliga grusvägar. , Tror mitt släp kostade runt 100 000 för två år sedan

Jag har mitt andra släp med fronturlastning, det första var ett Kyllinge Apollo ville ha mer lastvikt , det var smalare än mitt Ifor Williams 511 med all extrautrustning det väger tomt 990 kg lastvikt 1700 kg stort framför bommen bred lastramp fram, lätt att ta ut inredning och lasta med traktor när jag har kombiramp. Släpet har bladfjädring och går extremt bra på dåliga grusvägar. , Tror mitt släp kostade runt 100 000 för två år sedan
Hade också en kylinge innan, men en ht 1300, dvs ännu smalare :o. Första gången hästen gick in i 510 släpet så såg hon ut som en liten loppa ^_^ och man hade otroligt mycket mer plats framför bommen att dansa runt på :rofl:. Väldigt mycket större på alla håll och kanter :). Mycket tyngre dock men också stabilare och med bättre åk komfort :).

Jag har kommit fram till att jag behöver köpa ett släp med frontutlastning, drömmen hade varit ett ume b50, men för att vara realistisk finns de knappt i den årsmodellen jag behöver på begagnatmarknaden och nya kostar en slant.

Därför funderar jag på andra märken och vilka som är bra?
Vad har ni för erfarenheter?

Tack på förhand. :)

Har det blivit något släp?

Vi kikade på mässan som var nu och det känns ju som många billiga märken har blivit mycket bättre i lösningar och materialval. Vi har precis beställt ett nytt Cheval Touring One. Mycket aluminium, smart bakramp/dörr och servicevänlig modern individuell fjädring. Vi är supernöjda med vårt nuvarande B50 men ska bygga hästlastbil och det känns tråkigt att ha så mycket pengar i något som sällan kommer användas. Annars tycker jag de är värda varenda krona.
Återkommer när vi fått det nya släpet, har redan planerat lite åtgärder såsom att omsorgsfullt täta med kit/silikon på ställen som fabriken verkar ha slutat där det blir jobbigt, montera ett 3:e bromsljus exempelvis.

Mvh Thomas

Jag röstar också på Fautras. Mitt släp är nästan 15 år gammalt och har aldrig behövt åtgärdas förutom ett par lampor och justering av bromsar. Alla mekaniker som sett det har sagt vilket fantastiskt välbyggt och bra släp det är.

Har det blivit något släp?

Vi kikade på mässan som var nu och det känns ju som många billiga märken har blivit mycket bättre i lösningar och materialval. Vi har precis beställt ett nytt Cheval Touring One. Mycket aluminium, smart bakramp/dörr och servicevänlig modern individuell fjädring. Vi är supernöjda med vårt nuvarande B50 men ska bygga hästlastbil och det känns tråkigt att ha så mycket pengar i något som sällan kommer användas. Annars tycker jag de är värda varenda krona.
Återkommer när vi fått det nya släpet, har redan planerat lite åtgärder såsom att omsorgsfullt täta med kit/silikon på ställen som fabriken verkar ha slutat där det blir jobbigt, montera ett 3:e bromsljus exempelvis.

Mvh Thomas
Nej, jag velar lite fram å tillbaka, känner att jag behöver köpa nya bil också (nuvarande bil låter lite oroväckande i motorn...) och vill hellre lägga pengar på det och sen vet ja inte hur länge till jag har kvar hästen och om det blir någon ny efter. Många parametrar som ska stämma, men ska ändå sälja min nuvarande transport och köpa en ny, men avvaktar lite då jag gärna vill sälja den innan jag köper ny, men behöver en transport för att ta mig till kliniken

Nej, jag velar lite fram å tillbaka, känner att jag behöver köpa nya bil också (nuvarande bil låter lite oroväckande i motorn...) och vill hellre lägga pengar på det och sen vet ja inte hur länge till jag har kvar hästen och om det blir någon ny efter. Många parametrar som ska stämma, men ska ändå sälja min nuvarande transport och köpa en ny, men avvaktar lite då jag gärna vill sälja den innan jag köper ny, men behöver en transport för att ta mig till kliniken
Avvakta tills rätt släp eller bil dyker upp då :). Dyker rätt upp så är det nuvarande väll ganska nytt och enkelt att sälja vidare?

Avvakta tills rätt släp eller bil dyker upp då :). Dyker rätt upp så är det nuvarande väll ganska nytt och enkelt att sälja vidare?
Nuvarande är inte så nytt, har några år på nacken, men är helrenoverat, har jag tur kanske jag får mellan 30-40 tusen för det, ett nytt går på det dubbla. Har nog gett upp drömmen om ett b50, kostar för mycket att köpa nytt och existerar knappt på begagnatmarknaden..
Bilen är prio ett, och till den får jag förmånslån eller va de heter i och med att jag är med i facket, så lånet på bilen blir billigare än lånet på släpet.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
731
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21