Frontutlastning - vilket släp?

Prisklass? Ny el beg (årsmodell?)? Fönster? Säkerhetsbommar? :)

Något mer som känns viktigt? Sadelkammare, storlek på utrymmet framför häst, skötardörr?
Prisklassen har typ redan framgått nytt ume b50 för dyrt i dagsläget, men ca 80 000 funkar.
Sadelkammare är inte viktigt och inte utrymmet framför hästen, mer viktigt att spiltan som hästen står i är lång och helst ska gå att ha som en-häst släp.
Skötardörr känns heller inte så viktigt, men kanske kan va praktiskt om det är fronturlastning? Slipper man fälla den bara för att gå in i transporten?

Prisklassen har typ redan framgått nytt ume b50 för dyrt i dagsläget, men ca 80 000 funkar.
Sadelkammare är inte viktigt och inte utrymmet framför hästen, mer viktigt att spiltan som hästen står i är lång och helst ska gå att ha som en-häst släp.
Skötardörr känns heller inte så viktigt, men kanske kan va praktiskt om det är fronturlastning? Slipper man fälla den bara för att gå in i transporten?
Jag har inte en aning om vad ett nytt b50 kostar.

Jag har inte en aning om vad ett nytt b50 kostar.
Skrev det tidigare i tråden, men kan ta det igen ca 180 000kr. Hade jag inte behövt köpa ny bil också hade jag lätt köpt ett, enbart för att jag helst vill att hästen åker baklänges. Känner dock inte till några andra släp med den "funktionen" till bättre pris.

Ifor williams är :love:
506 modellen tror jag är i rätt prisklass och kan fås med kombiramp, frontutlastning och sadelskåp på skötardörren :). Gott om plats framför bommarna också.

511 är ännu större :), har en 510 som är gamla modellen, ordentligt med plats framför bommarna och får plats med tävlings skåp framför och ändå ha plats att tränsa 2 hästar, ljust och luftigt och helt perfekt :).

Mitt stolpen är också lätt att ta ner om du skulle ha till en bredåkare, krävs dock hel långa bommar i så fall både fram och bak.

Skrev det tidigare i tråden, men kan ta det igen ca 180 000kr. Hade jag inte behövt köpa ny bil också hade jag lätt köpt ett, enbart för att jag helst vill att hästen åker baklänges. Känner dock inte till några andra släp med den "funktionen" till bättre pris.
Equi trec finns ju också som baklänges släp. Ingen koll på priserna även om de har några "budget" varianter. Kan hända att de också är på + 100'000

Equi trec? Har de några kända släp som man kanske känner igen, kan inte påminna mig om att jag vet vilka de är, men låter helt klart intressant.
Är dom med sido inlastning som b korts lastbilarna fast i släp :p. Verkar vara väldigt smidiga släp om man kör mycket, riktigt bra sadelkammare också.

Jag är faktiskt väldigt nöjd med mitt Cheval aluline med fronturlastning. Vet att en del här inte gillar Cheval och jag hade ett Boj innan som jag fick sälja då min häst krävde fronturlastning, men jag är faktiskt jättenöjd med det. Väldigt rymligt.

Sorry, missade det :o

Kan verkligen rekommendera Fautras JMS (1,5-hästarsvarianten). Superkvalitet, stabil och praktisk på alla sätt. Otroligt smidigt att slippa ramp bak. Har hittills aldrig stött på en häst som inte gillat att kliva rätt in istället för att gå på en ramp. (Inte ens shettisarna har haft problem med det.) Borde rymmas inom din budget, lite beroende på vilken utrustning du vill ha med. Har haft min i 10 år nu och är hur nöjd som helst. Hade det inte varit för att jag nu behöver byta till en 2-hästars så hade jag nog haft kvar den i 10 år till... :D

Är Fautras verkligen så billiga?

Fautras ligger runt 100 000 +- beroende på utrustning o modell. Mitt sen 2008 är som nytt. Beg Fautras står högt i pris. Har stått några fina beg på annons.
Enda vi gjort sen 2008 är tvätta, vaxa, smörja o ljusterat bromsarna en ggr. Urlastning fram i framdörren som även är skötar dörr. Vi lastar bara i stort sett bara ur fram. Vi har bara shettisar nu och det funkar utmärkt med i och ur lastning. Andra hästarna som bott här har bara klivit på transporten.
Bra kvalité på transporten. Inga golvskivor eller vägar som ruttnar. Underbart med dörrar ingen tung ramp som behöver lyftas upp eller ner. Nya har öppningsbar bakbom framm i från mm.
Går att beställa med två framdörrar mm.

Kan verkligen rekommendera Fautras JMS (1,5-hästarsvarianten). Superkvalitet, stabil och praktisk på alla sätt. Otroligt smidigt att slippa ramp bak. Har hittills aldrig stött på en häst som inte gillat att kliva rätt in istället för att gå på en ramp. (Inte ens shettisarna har haft problem med det.) Borde rymmas inom din budget, lite beroende på vilken utrustning du vill ha med. Har haft min i 10 år nu och är hur nöjd som helst. Hade det inte varit för att jag nu behöver byta till en 2-hästars så hade jag nog haft kvar den i 10 år till... :D
Oh, det låter helt klart intressant. :)

Oh, det låter helt klart intressant. :)
ifor är ju dock ngt billigare även om man vill skippa rampen (frontutlastningens ramp blir iofs kvar). de nya släpens skötardörr är också ganska stor :).
men hade man haft ifors kombi ramp baktill och fautras stora dörrar fram så hade det varit ett super släp :), spec om man hade haft framdörrarna så att man kunde välja att ha halva dörren öppen bara vid t ex tävling.

ifor är ju dock ngt billigare även om man vill skippa rampen (frontutlastningens ramp blir iofs kvar). de nya släpens skötardörr är också ganska stor :).
men hade man haft ifors kombi ramp baktill och fautras stora dörrar fram så hade det varit ett super släp :), spec om man hade haft framdörrarna så att man kunde välja att ha halva dörren öppen bara vid t ex tävling.
Vi får se vad det blir, såg att det kommit ut några beg ume b50 med rätt årsmodell, men ska avvakta ett tag till så ekonomin stabiliserar sig först, men skadar inte att börja fundera i alla fall. :)

Vi får se vad det blir, såg att det kommit ut några beg ume b50 med rätt årsmodell, men ska avvakta ett tag till så ekonomin stabiliserar sig först, men skadar inte att börja fundera i alla fall. :)
ja du får åka runt och kolla på släp också :) är ju själva lösningarna och detaljerna som gör om man tycker om ett släp eller inte. jag t ex tycker att alla släp är lagom :yuck: tills man sätter in thules bakbommar :angel:, vilket jag gjort i iforn också ^_^. alla andra bakbommar är hemska :o.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
731
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21