Frivilligt barnlös/fri

Det konstigaste var när en kille runt 22 år skulle tala om för mig att det var naturligt och sunt för kvinnor att skaffa barn. Kvinnor behöver det för att mogna.
Och om kvinnan som inte vill ha barn skulle få känna hur det känns att känna sparkar i magen från en graviditet skulle hon tänka annorlunda och mogna i sitt tänkande om barn.

Verkligen, gränser körs över rätt friskt när det gäller det här ämnet. Glömmer aldrig när jag satt på en middag och en bekants pojkvän kastar ur sig att jag tydligen inte är en riktig kvinna (vad det nu är) och att det måste vara någon psykisk störning. Jag blev så paff att jag inte kom på någon lämplig comeback. :meh:

Jag har också fått höra exakt samma visa som er andra. Nedlåtande, du kommer ändra dig lille vän. Vissa blir arga och rent elaka, som om det skulle vara en direkt attack mot dem och deras barn att jag inte också drömmer om barn. Den där med "ingen riktig kvinna" är en klassiker, den har jag hört mer än en gång.
Även jag har hört att man inte blir en riktigt kvinna förrän man fått barn. Det var dessutom från en som jag var ihop med för tillfället och som var färdig med att yngla av sig. :confused: :wtf:

Det konstigaste var när en kille runt 22 år skulle tala om för mig att det var naturligt och sunt för kvinnor att skaffa barn. Kvinnor behöver det för att mogna.
Och om kvinnan som inte vill ha barn skulle få känna hur det känns att känna sparkar i magen från en graviditet skulle hon tänka annorlunda och mogna i sitt tänkande om barn.

Ungefär som de som säger att man inte är en riktig kvinna om man inte fött barn.

Det är mer egoistisk att skaffa barn än att inte göra det. Folk skaffar inte barn pga något altruistisk motiv, att skaffa barn är ett egoistisk val som de gör för att de vill ha barn. Folk vill ha barn av många orsaker men allt handlar om dem själva och deras behov. De vill ha barn för att det är kul, spännande, för att inte känna sig ensamma, för att något fattas i deras förhållande, för att barn är gulliga, för att någon ska ta hand om dem när de blir gamla, för att föra sin släkt vidare, för att alla andra har det, för att vara en del i gemenskapen osv.

Många av de som väljer att inte få barn gör det däremot delvis för att världen och framtiden känns otrygg, de känner att de inte kan ge barnet den tid det behöver etc. Det är inte egoistisk, tvärtom. Tyvärr så innebär inte "jag vill ha barn" automatisk att man är lämplig som förälder. För barnens bästa borde alla ta sig en rejäl funderare på om de kommer bli goda föräldrar innan de ger efter för viljan att skaffa barn.

Jag tror det hade varit bättre för alla om barn inte var en självklarhet men istället ett väl genomtänkt val. Ser alldeles för många exempel på att människor som knappt kan ta hand om sig själva på ett bra sätt som får barn. :(

Fast så länge det inte är så att de som väljer att inte skaffa barn egentligen skulle vilja ha barn, men avstår eftersom världen är otrygg, de inte kan ge barnet tid osv, då är det beslutet precis lika egoistiskt och efter egen vilja som beslutet att skaffa barn. Inte mer rätt eller fel. Men din bild av att många som väljer att inte skaffa barn avstår som någon sorts uppoffring mot världen och samhället vet jag inte om jag håller med om.

Fast så länge det inte är så att de som väljer att inte skaffa barn egentligen skulle vilja ha barn, men avstår eftersom världen är otrygg, de inte kan ge barnet tid osv, då är det beslutet precis lika egoistiskt och efter egen vilja som beslutet att skaffa barn. Inte mer rätt eller fel. Men din bild av att många som väljer att inte skaffa barn avstår som någon sorts uppoffring mot världen och samhället vet jag inte om jag håller med om.

Jag skrev att det till viss del är en orsak. Kan inte svara för alla såklart, men de jag känner som valt bort barn har gett det som en av orsakerna.

Det är självklart många orsaker till varför man avstår barn, men ytterst sällan att personen hatar barn. Du kan välja att se det som egoistiskt, är helt okej för mig att se på barn eller ej som lika egoistiska val. Jag svarade på ett inlägg där de som inte ville ha barn blev beskylla för att vara egoister.

Men den stora skillnaden är att när du tar ett egoistisk val och säger nej till barn, kommer aldrig ett barn att fara illa pga det valet du tog.

Inte min grej. Verkar tråkigt, inrutat och dyrt.
Men förstår de som vill ha det och folk gör ju som de vill med sina liv.

ångrade mig.
Men håller inte med dig i ditt resonemang kring att man inte kan "klumpa ihop" barn.

Utifrån att jag tänker på en grupp små barn (från födsel och upp till ett par-tre års ålder). Och där finns det vissa beteenden som är ganska "ålders-typiska".

Visst gör det. Jag satte gränsen vid runt 2 år i mitt resonemang ovan, när det finns ganska stora homogeniteter i gruppen - där det skulle kunna vara relevant att gruppera. Samtidigt finns det även stora individuella skillnader, till exempel med gråt/skrik/allmän högljuddhet - till exempel.

Barn är dock en annan grupp för mig än bara medmänniskor under 3 års ålder.

Visst gör det. Jag satte gränsen vid runt 2 år i mitt resonemang ovan, när det finns ganska stora homogeniteter i gruppen - där det skulle kunna vara relevant att gruppera. Samtidigt finns det även stora individuella skillnader, till exempel med gråt/skrik/allmän högljuddhet - till exempel.

Barn är dock en annan grupp för mig än bara medmänniskor under 3 års ålder.
Men om barn är likadana som vuxna och det bara handlar om individen - varför skaffa barn då? Då kan man ju lika gärna bjuda in någon vuxen som man gillar. Det skulle ju vara samma sak då om det är likadant att umgås med barn som med vuxna?

Men om barn är likadana som vuxna och det bara handlar om individen - varför skaffa barn då? Då kan man ju lika gärna bjuda in någon vuxen som man gillar. Det skulle ju vara samma sak då om det är likadant att umgås med barn som med vuxna?

Ja, varför inte? Om motivet är att umgås med en annan människa så är det väl bra att hitta en som redan finns än att behöva starta ett nytt liv för det. Det senare är liksom en massa ansvar att ta på sig utöver att man kan umgås på olika sätt.

Men jag förstår inte relevansen alls av din fundering i frågan.

Jag har överhuvudtaget inte diskuterat "skaffa barn", utan bara synen på barn som en homogen grupp som beter sig på ett visst sätt, och tycker det är märkligt att man ska behöva motivera ett sådant livsval för någon alls. Särskilt med att man ogillar eller hatar medmänniskor av en viss ålder.

Ja, varför inte? Om motivet är att umgås med en annan människa så är det väl bra att hitta en som redan finns än att behöva starta ett nytt liv för det. Det senare är liksom en massa ansvar att ta på sig utöver att man kan umgås på olika sätt.

Men jag förstår inte relevansen alls av din fundering i frågan.

Jag har överhuvudtaget inte diskuterat "skaffa barn", utan bara synen på barn som en homogen grupp som beter sig på ett visst sätt, och tycker det är märkligt att man ska behöva motivera ett sådant livsval för någon alls. Särskilt med att man ogillar eller hatar medmänniskor av en viss ålder.
Nu handlar ju den här tråden om att skaffa barn eller ej.
Du kanske kan ta ditt sidospår i en egen tråd?

Men jag förstår faktiskt inte. Hur är motiven för att skaffa barn eller ej skilt från skaffa barn eller ej? Är det inte just motiven för hur man beslutar sig vad tråden handlar om?
Motiv för att skaffa barn eller ej = vill inte, tycker inte om barn etc.
Sidospår som inte har något med tråden att göra = barn är faktiskt inte en homogen grupp!

För att ta ett exempel. Jag tycker det är respektlöst att argumentera emot folks anledningar till att avstå barn helt enkelt.

Motiv för att skaffa barn eller ej = vill inte, tycker inte om barn etc.
Sidospår som inte har något med tråden att göra - barn är faktiskt inte en homogen grupp!

För att ta ett exempel. Jag tycker det är respektlöst att argumentera emot folks snledningar till att avstå barn helt enkelt.
Aha, då fattar jag åtminstone hur du menar.

Fast jag tror att det är ofrånkomligt att de motiv som dyker upp i tråden också blir föremål för diskussion. Det blir ju rätt platt som diskussion betraktat med 37 inlägg på raken om För att jag inte vill.

Sedan kan man naturligtvis inte gå på en person och direkt såga just hennes motiv. Men jag tycker inte riktigt att det är vad som hänt i tråden.

Aha, då fattar jag åtminstone hur du menar.

Fast jag tror att det är ofrånkomligt att de motiv som dyker upp i tråden också blir föremål för diskussion. Det blir ju rätt platt som diskussion betraktat med 37 inlägg på raken om För att jag inte vill.

Sedan kan man naturligtvis inte gå på en person och direkt såga just hennes motiv. Men jag tycker inte riktigt att det är vad som hänt i tråden.
Jag håller inte med dig, ser inte alls det nödvändiga i att dissekera folks anledningar.

Tänk så olika det kan vara: jag kommer på max 3-4 personer som frågat om jag vill ha barn eller inte, någonsin.
Jag har haft flera långvariga relationer i vuxen ålder, och börjar komma i den åldern då de flesta redan skaffat både första och andra barnet.
Jag tror inte att det beror på umgänget, då jag umgås i mycket varierade kretsar.
Jag kanske glömmer att frågor faktiskt har ställts, för att frågan inte är laddad för mig? Eller ser jag så skräckinjagande ut att ingen vågar fråga? :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka