Jag kan ibland känna ett visst utanförskap, speciellt nu när jag är i den åldern när "alla" skaffar barn samt att man hela tiden via sociala medier matas med en bild om hur livet ska vara.
Lite grann handlar det ju om hur man tolkar "matandet".
Jag kan känna lite detsamma: det skaffas barn och jag som inte har barn blir lite utanför.
Men jag tänker snarare att det beror på att man som småbarnsförälder får lite andra intressen - det vill säga barnet - än om man inte har barn.
Den som inte har barn, har svårt att förstå intresset för blöjor, hudutslag, matning.
Självklart vill föräldrarna dela med sig av sitt liv via sociala medier precis som jag. Fast vi har olika liv att dela med oss av.
Jag tolkar det inte som att någon visar hur "livet ska vara" utan att de visar hur deras liv är.
Men jag är inte så känslig för det där med "samhällstryck" och "normer".
Jag ser att olika människor gör olika val som ger olika resultat.
Och är synnerligen tacksam över att jag haft förmånen att kunna göra mina val själv.
Och haft förutsättningar runt mig som gjort att jag kunnat välja som jag gjort.
Att vissa personer liksom inte kan låta bli att ha synpunkter är en annan sak - senast igår var det en arbetskamrat som kommenterade att "han kanske är något för Kryddelydd" när en nyseparerad person kom på tal. Jag tycker det är fascinerande, men inser att det snarast är av omtanke eftersom man själv är nöjd med att leva i en familjekonstellation så önskar man även mig samma glädje.
Visserligen innebär det att man nog inte förstått att man kan vara jättenöjd utan familj, men jag ser det som sagt inte som kritik utan som omtanke.
Det är ett trevligare sätt att tolka människors frågor.
Omtanke hellre än kritik.