Fritog avlivningsdömd hund...

Sv: Fritog avlivningsdömd hund...

Hur vet vi att det inte gick rätt till?
För att det står på diverse internetsidor att hunden reagerade kajko för att föraren inte var med, den stackars hunden har ju tydligen aldrig varit sklid från sin "familj" tidigare, o behöver nu psykologhjälp för att kunna rehabiliteras efter de psykiska traumat som testet innebar för hunden (läs mattes bebis)
Eller är testet felaktigt utfört för att hunden gick till attack mot släden efter utfört moment?

Välkommen till Buke, bessewissarnas paradis och trevliga motagande:angel:. Här gäller det att inte antyda sig veta eller komma med egna åsikter för då blir man idiotförklarad. Bara ett litet tips:cool:

Jag kan svara rakt av att människor utan kunskap de *tror* att en hund är en hund är en hund... att för alla hundar räcker med att få en promenad typ och inte vara ensamma för länge på dagen. Det är liksom basics, sen finns det hundar som *kan* lära sig en massa mer eller vara en arbetande hund, men det är i deras ögon inte något måste för att hunden ska må bra.

MIn kompis dotter har just nu en rottweiler på prov och jag avrådde STARKT. Hon har aldrig haft hud, hon har knappt om tid som det är, ja listan kan göras hur lång som helst.

Men nog fan var det en rottis (alt weimaraner) som hon ville ha, för att de är ju så fina. Jag tycker det är så sorgligt att de inte förstår att det är skillnad på hund och hund.

Välkommen till Buke, bessewissarnas paradis och trevliga motagande:angel:. Här gäller det att inte antyda sig veta eller komma med egna åsikter för då blir man idiotförklarad. Bara ett litet tips:cool:

Egna åsikter får man ha i nog så god utsträckning, och jag tycker vi har en hel rad kunniga och åsiktsstarka människor på det här forumet. Att däremot som hyfsat ny användare komma in och lutad mot enstaka fraser från Ceasar Millan och dyl skriva samtliga andra på näsan med teorier som rent av anses förlegade, har aldrig fungerat särskilt bra.

MIn kompis dotter har just nu en rottweiler på prov och jag avrådde STARKT. Hon har aldrig haft hud, hon har knappt om tid som det är, ja listan kan göras hur lång som helst.

Men nog fan var det en rottis (alt weimaraner) som hon ville ha, för att de är ju så fina. Jag tycker det är så sorgligt att de inte förstår att det är skillnad på hund och hund.

Tja "fördelen" med en weimaraner är att de vänder upp och ned på huset efter en vecka av inaktivitet så jag skulle tro att de som köper för utseendets skull tröttnar rätt snabbt. De är houdinisar och klurar snabbt ut hur man tar sig ut ur saker samt hur man tömmer ut saker ur skåp och lådor. De gör det med en glatt viftande svans och de skäms inte det minsta :devil:

Rottisar ser ut som om de kan demolera rätt bra de med :angel:

Utifrån vad jag har hört, och själv upplevt om om personen(personerna) i fråga så tror jag har brist på tankeverksamhet är den främsta orsaken..

Och hundklubben i fråga är lattjolajbansklubben som har möte, typ. Vissa gånger har jag sett valpar som släpps lösa i en rasthage medan ägarna går in och dricker kaffe och inte ser hundarna. Japp?

Ingetdera. Mig veterligen är inte detta "känt" inom världen du tänker på, då media och annat skit inte alls blev inblandade, skönt nog för ägaren.

Jag har alltså varit med om det personligen, inte läst om det på internet. Jag fick även se film på testet ifråga, och har träffat hunden på riktigt ett antal gånger innan händelsen i större folkmängd skedde.
Hunden kunde vara ifrån sin ägare utan problem (Ägaren jobbar, som dom flesta behöver göra ju ;)) och attackerade inte släden..

Min poäng var bara att dessa tester inte alltid visar exakt vad som framstår i media eller annat, liksom. Mest troligen är dom korrekta oftast, men inte alltid och det är rätt surt att få sin hund avlivad av en kass anledning.

Min poäng var bara att dessa tester inte alltid visar exakt vad som framstår i media eller annat, liksom. Mest troligen är dom korrekta oftast, men inte alltid och det är rätt surt att få sin hund avlivad av en kass anledning.

Så du tycker inte kombinationen av denna typ av attack mot barn plus utslaget på testet ger tillräcklig anledning, även om testet kan utföras olika bra av olika personer? Särskilt i kombination av infon att hunden rymt flera gånger o att ägaren uppenbarligen inte inser vad det är för hund hon har?

--------------------------------------

Hade det varit min hund hade den rykt direkt efter anfallet, jag hade inte inväntat test. Om det gått till i närheten som det som beskrivs, eller om hunden helt enkelt bitit någon illa. Visst de får varna o kanske tom nafsa- men hugga ska de inte göra utom i extremsituationer möjligtvis kanske det finns undantag. Detta har hänt med familjehund som togs bort så jag vet att det kan vara svårt. Men inte f-n skulle jag ge mig på att frita en hund från polisen. Människan verkar ju helt klart lida av nån störning i hur man ser på djur. Jag funderar ju lite på hur hunden mår, som verkar ganska lättstressad?

Och det jag undrar mest är, kan hon inte få nåt straff för detta? Hon har ju tom erkänt i skrift?? Förhindrande av rättvisa eller egenmäktigt förfarande eller vad som kan tänkas komma ifråga (svamlar vilt)?

Men på vilket sätt skall man acceptera att hunden tar till aggressivitet mot ett barn????
Knappast på det sätt som hände här, har avlivat en egen hund för mycket mindre än så.
Den hundägare som till varje pris skall ha kvar en hund som svårt angripit ett barn är inte seriös.
PL

(min fetstil) Kunde inte hålla med mer. :bow:

Om det nu var en någorlunda normal hund, varför går då ägaren ut med sina snyftsnuttifieringar om den, för det är väl ägaren själv som skrivit om den på FB?

Jag har ingen aning om varför, eller vilken hund som åsyftas nu? Har inte läst massa snyft om Rottisen ifråga, då jag inte bryr mig om detta fall direkt.
Jag anser att denna Rottis absolut skulle testas, och bedömningen är med största sannolikhet helt korrekt.

Jag är bara less på övertron som folk har ibland, och att verktyget för att få bort farliga hundar kan missbrukas så lätt.

Jag menar generellt, jag brukar inte gå in och snoka vad andra deltagit i för trådar. Såg bara att medlemmen hade 5 inlägg, skrev ett i denna tråd och blev idiotföklarad och hänvisad till några länkar för att "förbättra sin hunddkunskap". den attityden är så dryg och det är inte första gången, om man nu inte håller med så har jag personligen svårt att förstå varför man ens ska bry sig eller för dens skull vara spydig i sin betoning. Det imponerar inte på mig iaf. Vad är det som säger att jag har rätt och du har fel tex? Träffas två hundmänniskor som tro sig kunna sitt så tycker inte den tredje samma sak, var och en har sin tro och då anser jag att , man inte behöver "våldta" andras synsätt med sina egna för att dom är de som ska anses rätta. Sen vilken metod eller förebilder man har spelar väl ingen roll bara det fungerar och inte påverkar hunden negativt.

Om man som helt ny medlem stövlar in o påstår sig ha erfarenhet av att arbeta med problemhundar o uppvisar kunskap som hör förra århundradets första hälft till så får man vara beredd på mothugg.

Presonen i fråga som du försvarar nu gjorde just det i början av tråden jag länkade till. Det handlar inte om att leta upp och snoka, utan jag ville visa dig var personen står eftersom denne har skrivit om det förut. Det är säkert flera här som har läst där. Fö håller jag med vallhund i hennes senaste inlägg.

kl
Gammal tråd, jag vet. Men hittade en artikel och senare denna tråd..
Hunden i fråga har varit inblandad i "olyckor" tidigare och får inte vara okopplad och ska dessutom ha munkorg på sig. Jag vet inte hur många gånger den har bitit folk, detta är långt ifrån första gången, men nu tog det väl stopp. Jag har själv en rottis/schäfer och är inte ett dugg hundrädd, men den här är otäck.
Att ägarna dessutom ofta inte är vid alla sinnes bruk gör det inte bättre. Jag jobbar på tågen som dom åker med, och det har hänt fler än en gång att hundarna har kommit gåendes lösa på stationen i Lidköping..
Att hon dessutom varit och fritagit honom känns ännu värre, vem vet vart han är nu :crazy: Min man är uppvuxen i byn, hans mamma och småsyskon bor där och både den hunden, ägarna och deras andra hundar har satt skräck i byn länge. Nu har ägarna gått isär, men hon bor kvar ev med den där Hector, för vad jag vet så är han väl varken hittad eller avlivad än..

Vet du hur gammal den här Hector är?

Jag hade för ca 4-5 år sen hand om en rottiskille vid namn Hector som blev hämtad av polisen från sin 1a ägare, jag var jourhem, han fick sen ett hem neråt i landet.

*KL*

Den 7/4 i år (2010) åkte en mor, hennes 2 (5 samt 0 år gamla) barn samt deras hund till en hundklubb i närheten för att träna sin hund. De var där mer än en timma innan kursen skulle börja, tog en promenad i skogen och pratade med ett annat par som var där tidigt med sin hund. Ett annat ekipage kommer och deras hund får gå till bilen, i väntan på att kursen skall börja. Innehavarna av klubben har försäkrat att det är ok att barn följer med till klubben samt erbjudit klubbens hjälp med uppsikt då ägaren tränar sin hund och barn befinner sig utanför apellplanen.

Klubben anser att det är ok att släppa sin hund innan kurserna (under uppsikt), och det gör även ekipaget som kommer. Den hund som skall delta i kursen samt en valp. En stund senare kommer fler och även 3 barn till, valpen får då gå till bilen efter att den vuxna hanen blir något stressad. 5-åringen samt de andra barnen som kom gick längst bort på apellplanen i kanten av skogen och lekte.

Modern till 5 åringen gick in och hämtade kaffe i klubbstugan. När hon kom ut är den vuxna hunden kopplad och står med sin matte vid ett staket nära ingången till klubbstugan. Mamman ställer sig innanför staketet och pratar med hundägaren samt några till. Hennes son kommer över apellplanen och hon vänder sig bakåt, antagligen för att säga något. Därefter hörs ett högt skrik. När hon vänder sig om, ser hon en kopplad hund på 62 kg med käften om hennes 5-årings huvud.

Hon lämnar över det lilla barnet till en annan, någon bär in 5-åringen i klubbstugan. Hon kollar över skadorna på sin son och ber om en telefon. Hon ringer en ambulans och uppger att han har skador i hals nära halspulsåder, axel och huvud. Sonen lugnar sig och är fullt kontaktbar, men chockad.

Ambulans samt ambulans helikopter anländer till platsen samt barnens far och morfar.

Läkaren anser att såren sitter såpass bra till att barnet kan åka till sjukhuset med ambulansen. Modern och 5-åringen åker iväg. Hund, spädbarn samt fadern är kvar på platsen. Fadern vill ringa till polisen, men får ingen hjälp av innehavaren av klubben. De minns varken adress eller telefonnr eller är villiga att låna ut en telefon. Men efter mkt om och men kommer ändå polisen. De beslutar att omhänderta hunden. Samt tar vittnesuppgifter av ett antal personer.

I dessa framkom att hunden hoppat efter barnet innan,en instruktörsassistent (kan liknas vid lärling) ingrep och därefter kopplades den. Det måste varit när mamman var inne och hämtade kaffe. Men ingen hade upplyst henne om detta, då hade hon inte låtit barnet komma i närheten av hunden, samt bett att den skulle avlägsnats från ingången till klubbstugan. Det framkom också att barnet snubblade bredvid hunden på väg in i klubbstugan.

Hunden gick igenom ett metaltest följande dag, men klarade inte detta. Fallet hamnade hos beslutsfunktionen i Göteborg, avlivningsbeslut togs. Hundens ägare överklagade detta. Hon har överklagat ändå till hovrätten. Då hennes advokat den 9 juli lämnar beskedet att deras chans att få ärendet prövat i hovrätten är nästan obefintliga och att hunden troligen kommer att avlivas på måndagen eller tisdagen följande vecka, tar hon med sig några vänner som stöd för att säga farväl. Detta samt att vara med vid ev. avlivning har polisen sedan tidigare avslagit. Väl där tar sig ägaren in och hämtar ut hunden, och hinner försvinna innan polisen är på plats. Hunden är idag gömd och ägaren är polisanmäld och väntar på åtal.

Under hela denna tid har en 5-årig pojke mått mycket dåligt.

Han kom in till sjukhuset den 7 april omkring kl 20. Innan ambulanspersonalen avlägsnar sig frågar de mamman om hon vill ha hjälp att upprätta en polisanmälan, hon tackar ja. Så händelsen polisanmäls från 2 håll samtidigt.
Väl inne på akuten undersöks barnet och Bedöms av 4 olika läkare, samt 2 poliser dyker upp ställer en del frågor samt tar foton, så det är ganska stor uppståndelse kring den chockade 5-åringen. Det beslutats att barnet ska sövas för att rengöra såren ordentligt.

Han har 2 sår i huvudet, ca 2 cm långa ned till skalpen. ett i halsen 1-2 cm fr. halspulsåder det är djupare och har givit muskelskador i främre delen, samt ett sår i axeln som från början är ca 1 cm stort, men har en ganska stor ficka inunder och har gett mjukdelsskador. Dessa 2 sår skärs upp och görs rent och läggs om. Såren i huvudet tejpas ihop.

Barnet är kvar på sjukhuset till följande dag då de åker taxi till hundklubben och hämtar sin bil och åker därefter direkt hem.

Barnet läggs om dagligen i närmare en månads tid. Under denna tiden är 5-åringen hemma. Äter smärtstillande samt penicillin och har under de första 3 veckorna så ont att han varken kan eller vill träffa vänner eller leka. Föräldrarna träffar en barnpsykolog för att få reda på hur man möter sitt barn i hans trauma. Då barnet är så litet bedöms det bäst att barnet "rehabiliteras" av sina föräldrar och inte av främmande människor.

Barnet har idag svårt att lita på vuxna okända människor samt är rädd för okända hundar. Hans tidigare naturliga sätt att möta hundar och fostran i att bete sig kring hundar är spolierat. Denna 5-åring har levt hela sitt liv med stora hundar och har enligt människor i hans närhet ett mkt gott hundvett.

Denna sida är till för att stödja 5-åringen och hans familj, andra drabbade samt diskutera ämnet. En sida för att stödja hundägaren och hennes agerande finns redan.

Taget från Hundar ska inte bita barn, på Facebook.

Och kan tillägga att ett av dom s.k L-testen som utfördes på en beslagtagen hund (Som morrade och varnade en människa i stor trängsel, tänk typ parad/marknad) var långt mycket tuffare än dom som utförs på blivande tjänstehundar... Vilket jag anser är grovt fel! Man kan, och ska inte, begära att en vanlig svenssonhund ska tåla lika mycket belastning, bland annat, som en av tjänstehundsmaterial.

Efter detta framkom litar jag tyvärr inte särdeles mycket på alla tester som numera utförs på hundar, som dessutom tas omhand på riktigt kassa grunder ofta.

Ett exempel på det är väl amstaffen Storm som jag misstänker att du känner till. Hårresande hanterat av polisen, både vad gäller tester, bedömning, samt att hunden avlivades innan tiden för överklagan gått ut.

Vet du hur gammal den här Hector är?

Jag hade för ca 4-5 år sen hand om en rottiskille vid namn Hector som blev hämtad av polisen från sin 1a ägare, jag var jourhem, han fick sen ett hem neråt i landet.

Skulle tippa på att han är drygt 6-7 år, dom har fött upp honom själva och såvitt jag vet haft honom hela tiden, tror inte den blivit omhändertagen innan. Ägaren bor utanför Vara.

Liknande trådar

Övr. Hund alltså jag vet ärligt talat inte hur vissa poliser tänker ibland.. en länk till aftonbladet där det står om 2 rottweilers som tuggat...
Svar
5
· Visningar
978
Senast: barajag...
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka