Fritog avlivningsdömd hund...

Sv: Fritog avlivningsdömd hund...

tror det var SKKs lokalavdelning i Skåne som haft "köpa valp" kurser, som har vista sig väldigt bra, de flesta insåg att de tittat på helt fel ras, medans andra insåg att det nog inte riktigt var dags att skaffa valp just då.

Precis så ska det ju vara :laugh:! Då har det ju verkligen HJÄLPT personerna (och hundarna som inte blev köpta av fel personer).

Fast de som väljer att gå en "köpa valp"-kurs kommer det att gå rätt så bra för i alla fall, eftersom det är människor som tänker till. De kommer med rätt träning och bra omgivning att klara av en normalfuntad hund, även om det var lite fel från början.

Det är många av oss som har fel hundar ifall vi fick tänka till ett par gånger till.

Ska man ändra någonting så är det de människorna som inte tänker till innan de köper. De som inte har en aning om vad hundägandet innebär, men som tror att det ordnar sig i alla fall. De människorna köper dock inte ens hund inom SKK-organisationen eller annan klubb. De köper lika gärna en bordercollie/schäfer eller en papillon/stövare. De har liksom ingen aning om vad som är vad eller vad raserna innebär.

Senast ändrad:

Precis så ska det ju vara :laugh:! Då har det ju verkligen HJÄLPT personerna (och hundarna som inte blev köpta av fel personer).

Vad jag mins av reportaget (HS för flera år sedan), så var alla kursdeltagare mycket nöjda med kursen o skaffade sig sedermera raser som passade dem, o inte raser som de vill ha, utifrån orealistiska förväntningar/krav.

tror det var SKKs lokalavdelning i Skåne som haft "köpa valp" kurser, som har vista sig väldigt bra, de flesta insåg att de tittat på helt fel ras, medans andra insåg att det nog inte riktigt var dags att skaffa valp just då.

Ja det är SydSkånska KennelKlubben som har dem. Jag gick på en sådan när jag bestämde mig för att skaffa hund. Är visserligen uppvuxen med hundar omkring mig och hade egen för många år sedan men det var nyttigt att få perspektiv på tillvaron, veta lite om regelverk mm. :bump:

Ursprungligen postat av Bebben
Man kan, och ska inte, begära att en vanlig svenssonhund ska tåla lika mycket belastning, bland annat, som en av tjänstehundsmaterial.

Jo det tycker jag nog att man kan begära. OM dom visar att det finns aggresivitet i dom. Då är dom inte säkra för allmänheten.

En aggresiv hund är farligare än ett vapen.

Jag är faktiskt beredd att hålla med här. En polishund har olika tjänstbarhetsnivåer och L-test är bara ett grundläggande krav för att ens kunna börja sitt liv som tjänstehund. Långt ifrån alla polishundar kan exempelvis delta i kravaller. Det kräver att hunden är på rätt tjänstbarhetsnivå och uppfyller alla den nivåns krav och att både den och föraren har rätt utbildningar. Man försöker träna för alla omöjliga och möjliga situationer. Eftersom hundarna vet vad som gäller och deras förare vet vad som gäller så är det betydligt lugnare och tryggare.

En svenssonhund släpar vi med överallt. Den utsätts nog oftare för påhopp och situationer som den inte tränats för, inte har en susning om hur den ska bete sig och dessutom har en förare som inger noll stöd och förtroende för denne inte vet eller bryr sig. Det gör att hunden mångt och mycket får högre krav på sig.

Att testa hur en svenssonhund beter sig i folksamling ser jag inget fel i, hur många hundägare släpar inte med sig sina jyckar på marknader mm och de bryr sig inte en sekund på om hunden går där och morrar och har sig.

Hur tänker man här som ägare?

länk

Rent spontant, när jag läste artikeln, kände jag att det var ett praktexempel på ytterligare en hundägare som lever i sin egen värld och vägrar inse att den där snuttiga valpen som hon har myst med och förmänskligat, den är nu något annat.

Hon vill rädda sin hund till varje pris och ser inte längre än så eftersom hunden i hennes ögon är snäll. Undrar om hon har ägnat en sekunds tanke åt att fundera på hur andra uppfattar hunden och kommer bete sig runt den om den skulle få vara kvar.

Om det inte va för att hunden efter testet anses som labil så skulle jag helt vara på ägarens sida. Om ungen ramlat hårt på hunden så tycker inte jag det är lustigt att en hund hugger i ren reflex eller rädsla men det är inte ok att bita igen och igen sen hålla fast. Har svårt för detta resonemanget att djur ska tåla vad som helst och barn ska få leva djävul utan att hunden eller vilket djur det än må vara ska få reagera på det sätt som är naturligt för dom. Men i övrigt så har det nog med känslor att göra, man kämpar nog in i det sista och har svårt att ta sig till fakta utan följer hjärtat.

Nu förstår jag inte alls?
Hunden ifråga högg i halsen och det behövdes 2 personer för att få loss den, tycker du det är en ren reflex. Och hade varit på ägarens sida om de inte gjort L-test som visade att hundenvar labil?

Vem påstår att en hund ska tåla vad som helst?
Men tål den inte att bli ramlad på, så ska den ju naturligtvis inte vara lös bland barn.

Vem påstår att en hund ska tåla vad som helst?
Men tål den inte att bli ramlad på, så ska den ju naturligtvis inte vara lös bland barn.

Fast som jag förstog det var det ingen liten ramling. Hunden hade visat att den hade väldigt ont i ryggen.

Fast som jag förstog det var det ingen liten ramling. Hunden hade visat att den hade väldigt ont i ryggen.

Vart vill du komma??
Hunden klarade inte att bli ramlad på utan högg i halsen, så illa att 2 personer fick ta loss den och sen genomgick den ett L-test som visade att den var instabil och beslutet att avliva den togs.

Jag ser hur många fel som helst.
Vad gör man på en kurs med en hund som har ont i ryggen?
Varför springer hundar lösa bland barn på en kurs?
Varför skulle det vara okey att en hund hugger, inte naffsar eller markerar, ett barn överhuvudtaget?

Jag kanske uttryckte mig fel, eftersom flera verkar missförstå mig.

Jag anser att en vanlig, sund hund ska klara MYCKET. Mina helt normala familjehundar kräver jag ska klara av stora folkmassor, höga ljud, konstiga miljöer och mycket annat - genom hela livet.
Men, att under ett "L-test" lägga på mer fysisk belastning än vad en tjänstehund ska tåla exempelvis, är inte något jag kan anse som lämpligt faktiskt.
Sen får andra gärna tycka annorlunda, så är det ju inom allt.
Detta är väl heller inget som, förhoppningsvis, sker ofta utan allt går korrekt till. Och det tycker jag är riktigt bra, hundar ska testas om dom visat tendenser till eller har allvarliga brister inom olika områden.

(Sen kan jag tänka litegrann, att under alla år som jag fick följa tjänstehundar och se dom in action och vad dom skulle klara av.. Dom flesta svenssonhundar kommer inte att stöta på den typen av påfrestningar faktiskt, och dom flesta skulle heller inte klara av det, utan föredra att exempelvis fly eller bita av rädsla/ångest. Mina hundar som verkligen är stabila hade inte kunnat hantera en sådan situation helt korrekt förmodligen, kanske ett skränigt fyllo som sparkar till denne, en mycket stressad person som bara vill fly och då kastar glasflaskor, pinnar/andra föremål, skriker osv osv.. Detta har inget med L-test att göra, bara en reflektion över att svenssonhundar ska kunna klara av MER än en exempelvis väktarhund/polishund..)

Finns det förresten någon form av bevis över att 2 personer behövde slita loss hunden? Eller är det vad media skriver, alternativt vad beskyddande/rädda/förbannade föräldrar säger etc?

Jag är alltför medveten om hur saker och ting vrids på i pressen liksom, ofta är det väldigt mycket som är gravt missvisande.

Finns det förresten någon form av bevis över att 2 personer behövde slita loss hunden? Eller är det vad media skriver, alternativt vad beskyddande/rädda/förbannade föräldrar säger etc?

Jag är alltför medveten om hur saker och ting vrids på i pressen liksom, ofta är det väldigt mycket som är gravt missvisande.

Länk till Hectors historia

Artikel ägaren själv länkar till
så jag antar hon tycker det stämmer med vad som skedde...

Inget om ryggont eller ramla över, utan hunden blev slagen av en instruktör för den hoppade efter ett barn när den var lös, sen kopplades hunden och barnet kom fram, då högg Hector i huvudet och tryckte ner barnet, tills 2 stycken fick loss hunden.
Senare får de fram att hunden har ont i ögonen..

Här finns även motiveringen till varför hunden omhändertogs och reslutatet av mentaltestet.

Vi höll sådanna på vår brukshundklubb förut, men tyvärr var det inget större intresse från allmänheten så vi slutade med det.

Om du läser vad jag skriver så skrev jag att det INTE är okej som denna hunden gjorde. Men om den bara hade huggt till en gång om ungen ramlat på den och ägaren då blev tvungen till avlivning så hade jag reagerat annorlunda. Jag kom bara in på ungar och hundar i mitt inlägg för diskussionen kommer ofta upp att det aldrig är ungarnas fel utan hundar ska tåla vad som.

Om du läser vad jag skriver så skrev jag att det INTE är okej som denna hunden gjorde. Men om den bara hade huggt till en gång om ungen ramlat på den och ägaren då blev tvungen till avlivning så hade jag reagerat annorlunda. Jag kom bara in på ungar och hundar i mitt inlägg för diskussionen kommer ofta upp att det aldrig är ungarnas fel utan hundar ska tåla vad som.

Jag fick inte ihop din text, därför frågade jag hur du menade, :)

Hur som helst, så verkar ju barnet inte alls ha ramlat på hunden, hunden hade inte ont i ryggen, utan bara gått fram till den när den var kopplad?

Vad i L-testen är det du tycker är "mer fysisk belastning än vad en tjänstehund ska tåla"??

Och varför är det inte lika bra att testa tveksamma hundar jättehårt och sedan bedömma det man ser?
Istället för att göra en lite "mesigare" test och riskera missa hur hunden reagerar vid press/hot/överraskning osv?
(Det är ju i stort sett bara de möjligheterna som finns för att skapa en rättvis bild av hunden. Testa hårt-bedöm snällt! / Testa snällt-bedöm hårt!)

Jag har L-testat flera av mina hundar och aldrig ansett att testen på något vis varit extrem eller "felaktig"! (Och vissa av mina hundar har absolut INTE varit några hjältar!)

Poängen med en L-test - till skillnad mot Mh eller Mt - är ju att testledaren kan öka en retning så långt det behövs för att få en reaktion.
Ett Mh/Mt har sina ramar både vad gäller utförande och tid!

/Swat

Jag är ingen hundpsykolog eller så insatt i vad som krävs av en hund efter tester, men i mitt menade så har Hector under test visat ganska normala reaktioner.
Han blir lätt rädd - ja, ock? Han visar att han vill undkomma, söka sig bort. Han söker alltså inte strid. Inte förrän han inte ser någon annan utväg tar han till aggressivitet. Är inte detta ett normalt beteende vilken art vi än talar om, även människor? Han uppfattar situationen som livshotande när han inte kan komma undan och livet är för de flesta av oss kärt.

Jag har kanske helt fel men för mig är det människans anvar att inte sätta en hund (eller annan varelse) i denna situation oavsett temperament.

Men på vilket sätt skall man acceptera att hunden tar till aggressivitet mot ett barn????
Knappast på det sätt som hände här, har avlivat en egen hund för mycket mindre än så.
Den hundägare som till varje pris skall ha kvar en hund som svårt angripit ett barn är inte seriös.
PL

Vi höll sådanna på vår brukshundklubb förut, men tyvärr var det inget större intresse från allmänheten så vi slutade med det.

Jag tror att det är svårt för den lokala BKen att få till dem medan en centralare organisation kan lyckas. SSKK har den ett par gånger per år och har haft i flera år nu. Kommer inte ihåg hur många vi var men det var rätt många i den lilla föreläsningssalen.

Problemet i sig är inte att hunden är rädd och söker sig bort. Problemet är att den inte kan avreagera och släppa det som har hänt den utan förblir i det tillståndet och vänder det utåt i aggressivitet.

Och ja det är människans ansvar att se till att det inte händer något.
Därför tar nu andra ansvar åt ägaren och beslutar om avlivning, eftersom ägaren inte ser det som mer än en olycka och skyller ansvaret på instruktörerna.

Liknande trådar

Övr. Hund alltså jag vet ärligt talat inte hur vissa poliser tänker ibland.. en länk till aftonbladet där det står om 2 rottweilers som tuggat...
Svar
5
· Visningar
978
Senast: barajag...
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka