Sv: Fritog avlivningsdömd hund...
Jag kanske uttryckte mig fel, eftersom flera verkar missförstå mig.
Jag anser att en vanlig, sund hund ska klara MYCKET. Mina helt normala familjehundar kräver jag ska klara av stora folkmassor, höga ljud, konstiga miljöer och mycket annat - genom hela livet.
Men, att under ett "L-test" lägga på mer fysisk belastning än vad en tjänstehund ska tåla exempelvis, är inte något jag kan anse som lämpligt faktiskt.
Sen får andra gärna tycka annorlunda, så är det ju inom allt.
Detta är väl heller inget som, förhoppningsvis, sker ofta utan allt går korrekt till. Och det tycker jag är riktigt bra, hundar ska testas om dom visat tendenser till eller har allvarliga brister inom olika områden.
(Sen kan jag tänka litegrann, att under alla år som jag fick följa tjänstehundar och se dom in action och vad dom skulle klara av.. Dom flesta svenssonhundar kommer inte att stöta på den typen av påfrestningar faktiskt, och dom flesta skulle heller inte klara av det, utan föredra att exempelvis fly eller bita av rädsla/ångest. Mina hundar som verkligen är stabila hade inte kunnat hantera en sådan situation helt korrekt förmodligen, kanske ett skränigt fyllo som sparkar till denne, en mycket stressad person som bara vill fly och då kastar glasflaskor, pinnar/andra föremål, skriker osv osv.. Detta har inget med L-test att göra, bara en reflektion över att svenssonhundar ska kunna klara av MER än en exempelvis väktarhund/polishund..)