Fritog avlivningsdömd hund...

Sv: Fritog avlivningsdömd hund...

Inte helt osannolikt. :) Det var synd att vi inte fick mera "gehör" för våra kvällskurser. Hur fick "Sydskånskan" till dessa träffar i SKKs regi? (Tror jag missade något tidigare...)

Hugger min egen knapp för lite funderingar.

Jag har läst Humelibumlans senaste länkar (Facebook loggen och någon artikel) och det är ett par punkter som gör mig lite.. förbryllad.

Ägaren insisterar på (och skriver gång på gång) att det var instruktörens (eg. blivande instruktörens) "fel" att Hector bet eftersom denne hade slagit honom en gång i närheten av barnet. Nu vet vi inte hur hårt och var hunden blev slagen, men ska den inte tåla mer än så? Är det fog för att bita ett barn och inte släppa?

Var var ägaren för att förhindra att hunden hoppade på barnet (alltså när instruktören sedan slog) eller för att förhindra att barnet var nära när hunden senare var kopplad?

Det skrivs att barnet var styggt, men de skriver inte vad barnet gjorde. På något ställe ser jag att barnet ramlade över hunden, om det var så undrar jag vad som är styggt med att ramla?

Jag tycker att det hela tiden känns som att ägaren och co försöker försvara hundens dåliga beteenden/mentalitet genom att säga att det var andras fel, samtidigt som att de försöker understryka att de inte tycker det.

En sidofråga.. kan ägaren dömas för sitt agerande att frita hunden och hålla den gömd?

Så här skriver ägaren på djurens juristers logg för 23 timmar sen:
Idag har regeringsrätten gett avslag på prövningstillstånd!! Mitt tilltag räddade Hectors liv i alla fall. Han blir nu tvungen att stanna kvar hos familjen som tagit sig an honom. Min stora tröst är att de älskar honom och att de är utbildade instruktörer. Alla ni som kämpat för honom på Hectors historia har varit jätt......eduktiga. Tack snälla ni. Denna grupp har även blivit ett slags forum för att kunna hjälpa andra stackare, Plexus har t ex fått en egen matte. Information och kunskap har spridits. Jag och Hector hoppas innerligt att sidan ska leva vidare och vara till hjälp för många vovvar och ägare framöver.

Länk

Jag fattar inte riktigt innebörden av det hon skriver? :confused:

Var var ägaren när instruktören slog hunden undrar jag också?

Hunden har rymt 3 ggr. Hur ska den under dessa rymningar låta bli att bita barn om något skulle hända? Ägaren anser inte att hunden är agressiv.

:cool: de är väldigt tråkigt när sånt här händer! Och som vanligt när de är stora hundar blir de stora diskutioner. Rottis är en jätte bra ras men tyvärr har människor inte kunskapen idag till att förstå hundens språk! En hund reagerar i en trängd situation med: fly,freez,fight! Och om du inte kan fly vad händer då? Jo FIGHT! Alltså hunden hugger. Hunden ser saken på två sätt: antingen är du ledare! eller också är jag de! De är flock djur och finns de ingen "alfa" tar hunden sig an den rollen. En roll som den inte vill ha och inte klarar av! Och allt detta händer pga av att kommunication från människa till hund brister! Människan tror den tänker som hunden. Men hunden tänker inte som människan! Pga bristande kunskap har vi mkt "problem" hundar idag. Jag har en omplacering som har ett bagage pga dålig information i sitt förra hem! Med rätt signaler idag hos mig har jag fått en guld vovve! De är inte svårt att jobba med hundarna de är svårare att lära människan. Mvh en trygg flock
Ps( jag hjälper folk med problem hundar så jag pratar av egen erfarenhet):banana:

Inte helt osannolikt. :) Det var synd att vi inte fick mera "gehör" för våra kvällskurser. Hur fick "Sydskånskan" till dessa träffar i SKKs regi? (Tror jag missade något tidigare...)

SSKK är ju en lokal representant för SKK, jag vet inte riktigt hur de har gjort reklam. Men de gör mycket reklam för den på alla möjliga arrangemang och på sin hemsida. Plus att de kör den ett par gånger per termin så man har valmöjlighet.

När jag bestämde mig för att jag skulle aktivera mig i mina hundköparplaner så var det hundens dag i Malmö, åkte dit och en supertrevlig dam från SSKKs monter såg att jag inte hade hund med mig, frågade om jag skulle köpa och så fick jag ett informationsblad som var väldigt välskrivet.

Jag tror att det är att SSKK jobbar över ett större geografiskt område som gör det möjligt att fylla "kurserna" plus att damerna som håller i det inte är inbitna bruksnördar. Jag tror att håller en lokal BK en såda kurs så blir det nog en väldigt stor fokus på kurser och träning av valpen osv. Det är inte fel men det kan lätt bli övermäktigt för någon som står i begrepp att köpa en hund. Det blir för abstrakt. Bara en spekulation från min sida.

Så här skriver ägaren på djurens juristers logg för 23 timmar sen:

Länk

Jag fattar inte riktigt innebörden av det hon skriver? :confused:

När jag läser tolkar jag det som att hunden får leva, men att hon inte får ha den.
Utan att den får bo kvar med dom som hon gömde den hos som är hundintruktörer.

Fast det är konstigt skrivet så jag kan absolut ha tolkat det fel.

Någon annan som vet något?

När jag läser tolkar jag det som att hunden får leva, men att hon inte får ha den.
Utan att den får bo kvar med dom som hon gömde den hos som är hundintruktörer.

Fast det är konstigt skrivet så jag kan absolut ha tolkat det fel.

Någon annan som vet något?

Så tolkade jag det oxå först, men sen tänkte jag att hon håller honom gömd hos några och där kommer han få stanna?
Alltså för hon fritog honom, inte för att beslutet är ändrat?

Så tolkade jag det oxå först, men sen tänkte jag att hon håller honom gömd hos några och där kommer han få stanna?
Alltså för hon fritog honom, inte för att beslutet är ändrat?

Så är det nog :idea:
Min tolkning blir lite långsökt och konstig.

Ju mer jag läser det, desto mer säker blir jag på din tolkning.
Ja, vad säger man.

Kan man inte få något straff för att hålla en hund gömd på det viset? Ren nyfikenhet, jag har ingen aning om vad jag tycker i frågan, har inte satt mig in alls.

Senast ändrad:

Jag vet inte om du missade det, men just det "L-testet" jag refererar till gick inte riktigt rätt till, och ja - dom tog det hela långt mycket längre än vad jag någonsin sett innan. Och jag har faktiskt sett några stycken ändå, då jag växte upp med tjänstehundar i familjen och hade en pappa som utbildade sådana som sitt yrke också.

DET anser jag är fel. Att så totalt pusha en hund, hårdare och längre än vad jag då sett innan under riktiga L-test som våra tjänstehundar gått, för att den morrat i en folkmassa. Jag anser att det helt enkelt missbrukas en del, makten som polisen fått.

Och det betyder inte att jag vill minska deras numera större befogenheter att ta hundar, utan att det måste gå RÄTT till i alla lägen! Som det är nu så har dom varken guidelinjer, klara mål, kunniga ansvariga eller något annat och då blir det bara så fel.

Rottisen i sig uttalar jag mig inte om specifikt, då jag inte var där och såg vad som hände. Väljer då ingens sida.

Jag har inte sett det aktuella testet och vet därför inte var testledaren valde att pressa hunden?

Men poängen med en L-test är ju lite just att se när hunden "faller igenom" och VAD den gör då.

Om du sett några L-tester så vet du säkert att man ibland får gå på vissa hundar rätt ordentligt innan de tex. tar till sitt allvarspaket vid hot.
Detta av många orsaker, men en av dessa är ju att våra hundar i vardagen inte är "vana vid" att plocka fram de allvarliga sidorna - de är uppväxta i en "snäll värd".

Om man då hypotetiskt har en rottis som bitit ett barn illa i en lite "märklig" situation så skulle även jag - om jag var testledare - vilja pressa den hunden tills jag fick se det beteendet igen!
Att testa hunden utan att se VAD som utlöser att väldigt farligt beteende känns - för mej - ofullständigt.

Sedan är ju poängen med att polisens hundansvariga testar "tvivelaktiga" hundar att de skall testa "allt som krävs". Dvs testerna SKALL inte se lika ut för alla hundar, utan skall anpassas så att varje enskild hundindivid utvärderas på bästa möjliga vis.

Om vi som "samhälle" inte anser att de ansvariga på dessa områden är kapabla att göra den bedömningen - dvs hur "hårt" de olika hundarna skall testas - så kanske vi borde se över hela tjänstehunds-Sverige?
Eller i alla fall förändra vem/vilka som skall utföra liknande tester?

/Swat

Vadå förmänskliga hunden?
"Jag och Hector hoppas innerligt att sidan ska leva vidare och vara till hjälp för många vovvar och ägare framöver."

Jag håller med dig i stora drag, absolut!

Det är som sagt bara ett enda som jag vet om, och är missnöjd med. Hunden bestämdes att avlivas då den enligt polisen hade för mycket kamp i sig. Den klarade alltså det improviserade testet bra i form av långt gående retningar innan minsta lilla allvar kom fram etc, och dom kom fram till att den förmodligen morrade i folkmassan av ren överraskning i kombination med typ att någon kanske trampade på den eller liknande.
Men kampen var tydligen alldeles för hög, enligt dom.

(Vilket jag absolut inte håller med om, en av kamphundsras ska liksom ha kamplust ;) Några av mina besitter betydligt högre kamplust, men är inte ett dugg farliga i samhället för det..)

Problemet med "för mycket kamp" handlar kanske snarare om att "myndigheten" inser att hundens resurser i kombination med övrig "mental status" + den aktuella ägaren = Högrisk kombination!

Just kamplusten är ju annars sällan ett problem ;) utan en TILLGÅNG för alla som vill träna/tävla/arbeta.

Men det måste ju finnas en balans mellan hundens övriga egenskaper OCH ägarens förmåga att hantera hundens "lustar" för att ekipaget skall kunna klassas som "säkert".
(Innan en hund utvärderas av polismyndigehetn så har ju något hänt som gjort att "samhället" ifrågasätter hundens lämplighet som "medborgare".)

/Swat

Var var ägaren när instruktören slog hunden undrar jag också?

Hunden har rymt 3 ggr. Hur ska den under dessa rymningar låta bli att bita barn om något skulle hända? Ägaren anser inte att hunden är agressiv.

Ungefär min tanke också. :cool:

SSKK är ju en lokal representant för SKK, jag vet inte riktigt hur de har gjort reklam. Men de gör mycket reklam för den på alla möjliga arrangemang och på sin hemsida. Plus att de kör den ett par gånger per termin så man har valmöjlighet.

När jag bestämde mig för att jag skulle aktivera mig i mina hundköparplaner så var det hundens dag i Malmö, åkte dit och en supertrevlig dam från SSKKs monter såg att jag inte hade hund med mig, frågade om jag skulle köpa och så fick jag ett informationsblad som var väldigt välskrivet.

Jag tror att det är att SSKK jobbar över ett större geografiskt område som gör det möjligt att fylla "kurserna" plus att damerna som håller i det inte är inbitna bruksnördar. Jag tror att håller en lokal BK en såda kurs så blir det nog en väldigt stor fokus på kurser och träning av valpen osv. Det är inte fel men det kan lätt bli övermäktigt för någon som står i begrepp att köpa en hund. Det blir för abstrakt. Bara en spekulation från min sida.

Mycket intressant! Jag hoppas att detta sprider sig. :)

KL
Det största förmänskligandet tycker jag är "och då slog instruktören hunden i ansiktet nära barnet, och sen när barnet kom nära igen..."
Och? Varför bet inte hunden instruktören om den var kapabel att bilda så avancerade tankekedjor?
Ibland går en del människor långt för att hitta en anledning för att kunna bortförklara ett visst beteende. Det är i stil med "den har nog blivit misshandlad mellan att den var 8 och 9 veckor, för när jag tog den som 9 veckors var den rädd för karlar."

det där är ju hemskt förenklat. en del hundar tar inte till aggression oavsett hur hårt trängda de blir. för andra hundar är det det första de tar till. kedjan fly-frys-aggression är inget som gäller för alla. när det gäller att "vara ledare" så tror jag inte att det är så många hundar som tar den rollen, även om de blir erbjudna. de har inget behov av att bestämma över andra. däremot kan de ju vilja bestämma över sig själva, men det har inget med alfa att göra.

Liknande trådar

Övr. Hund alltså jag vet ärligt talat inte hur vissa poliser tänker ibland.. en länk till aftonbladet där det står om 2 rottweilers som tuggat...
Svar
5
· Visningar
978
Senast: barajag...
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka