Fritog avlivningsdömd hund...

Humelibumlan

Trådstartare
Hur tänker man här som ägare?

länk

VARA. Efter att rottweilern Hector bet en femårig pojke i våras har polisen beslutat att han ska avlivas.
Men ägaren bröt upp låset till buren på polisens hundstall i Tidaholm och håller nu hunden gömd.
- Han har det bra medan jag gör allt för att få prövningstillstånd för att ompröva beslutet ända upp i regeringsrätten, säger Gunilla Söderberg.

Sv: Fritog avlivningsdömd hund...

Man gör allting i sin makt för att få tillbaka sin älskade hund. Nöden har ingen lag, tror jag att ägaren tänker.

Man gör allting i sin makt för att få tillbaka sin älskade hund. Nöden har ingen lag, tror jag att ägaren tänker.

JO, men någonstans borde det ju finnas en gräns?

Barnet ramlar på hunden och den huggar i halsen, l-test gjordes och hunden anses farlig och bör avlivas.
Jag tycker man ska mentaltesta ägaren!

Man tänker inte, utan är desperat att inte bli av med hunden man älskar. Känslor kan driva en människa mycket långt, åt vilket håll som helst.

Man tänker inte, utan är desperat att inte bli av med hunden man älskar. Känslor kan driva en människa mycket långt, åt vilket håll som helst.

Precis vad jag också tänkte.

Hade någon beslagtagit min gammelhund och sagt att hon skulle avlivas - och jag tyckte att det inte fanns en bra anledning till det, så nog fan hade jag gjort allt jag kunde komma på att göra för att rädda henne. (Sedan hade jag absolut avlivat en hund som bitit en människa så illa, det hade inte någon polis behövt fatta beslut om...)

Jag är med andra ord inte förvånad över ägarens agerande för att rädda hunden, däremot har jag svårt att förstå hur man tänker när man vill ha kvar hundar som inte är säkra att ha kvar.

Sedan reagerade jag på det här i artikeln:
"Inför en hundkurs släpptes flera hundar lösa bland barnen på gården."

VARFÖR släpper man lös flera hundar bland barn? Om det var i samband med en hundkurs lär det knappast varit ett sådant läge att alla hundar kände varandra, att alla ägare visste hur alla barn var med hundar och barnen kan inte ha vetat hur de skulle hantera alla hundar där om hundarna kom nära.
Inser man inte att det är en otroligt onödig situation att skapa? Olyckor sker så lätt. Varför inte ta det säkra före det osäkra i så många situationer det bara är möjligt?

Jag håller med du.

Och kan tillägga att ett av dom s.k L-testen som utfördes på en beslagtagen hund (Som morrade och varnade en människa i stor trängsel, tänk typ parad/marknad) var långt mycket tuffare än dom som utförs på blivande tjänstehundar... Vilket jag anser är grovt fel! Man kan, och ska inte, begära att en vanlig svenssonhund ska tåla lika mycket belastning, bland annat, som en av tjänstehundsmaterial.

Efter detta framkom litar jag tyvärr inte särdeles mycket på alla tester som numera utförs på hundar, som dessutom tas omhand på riktigt kassa grunder ofta.

Jag håller med du.

Och kan tillägga att ett av dom s.k L-testen som utfördes på en beslagtagen hund (Som morrade och varnade en människa i stor trängsel, tänk typ parad/marknad) var långt mycket tuffare än dom som utförs på blivande tjänstehundar... Vilket jag anser är grovt fel! Man kan, och ska inte, begära att en vanlig svenssonhund ska tåla lika mycket belastning, bland annat, som en av tjänstehundsmaterial.

Efter detta framkom litar jag tyvärr inte särdeles mycket på alla tester som numera utförs på hundar, som dessutom tas omhand på riktigt kassa grunder ofta.

Jag har all respekt för dina och era åsikter, men det faktum att ägaren besvriver det som att barnet föll på hunden och gjorde den illa i ryggen så är fortfarande detta inte en frisk hunds reaktion:
Det var då som Hector bet den femårige pojken i hals och huvud - så hårt att två personer fick hjälpas åt att ta loss honom

Markera och naffsa, ja.... men att hugga så hårt att 2 personer behövs för att ta bort hunden, NEJ!

Överlag har jag tröttnat helt på snuttifierade hobbyrottisar som säljs som sällskapshundar åt folk som inte inser vad det är i hundarna. Vi har flera liknande här. En fick springa lös under sitt första levnadsår, och husses ursäkt var alltid "Han är ju bara tolv månader!!!" Då vägde hunden 40 kg, och kunde sticka en halvkilometer från sin ägare för att stå och gurgla och morra framför en på morgonpromenaden.

Överlag har jag tröttnat helt på snuttifierade hobbyrottisar som säljs som sällskapshundar åt folk som inte inser vad det är i hundarna. Vi har flera liknande här. En fick springa lös under sitt första levnadsår, och husses ursäkt var alltid "Han är ju bara tolv månader!!!" Då vägde hunden 40 kg, och kunde sticka en halvkilometer från sin ägare för att stå och gurgla och morra framför en på morgonpromenaden.

:bow: (min fetstil)

Lite halvt OT

Det skär i hjärtat på mig att se arbetande bruks/jaktraser förstöras genom att folk köper dem för utseendets skull :(. Jag kan inte förstå VARFÖR man väljer att köpa en hund som vars egenskaper inte alls stämmer överrens med det man vill ha?! VARFÖR köper man t.ex en rottweiler när man bara vill ha en promenadkompis som sen får ligga på soffan? Inte konstigt att det finns så mycket problemhundar där ute...

Senast ändrad:

Jag kan inte förstå VARFÖR man väljer att köpa en hund som vars egenskaper inte alls stämmer överrens med det man vill ha?! VARFÖR köper man t.ex en rottweiler när man bara vill ha en promenadkompis som sen får ligga på soffan?
Okunskap! Eller helt enkelt för att man vill ha en "tuffare" typ av hund.

Jag tror inte att man inser exakt hur mycket jobb en sådan hund behöver. Jag tror att många tror att det räcker med att gå ett par promenader varje dag och leka lite för att hunden ska vara nöjd. Men vet inte bättre helt enkelt.

Okunskap! Eller helt enkelt för att man vill ha en "tuffare" typ av hund.

Jag tror inte att man inser exakt hur mycket jobb en sådan hund behöver. Jag tror att många tror att det räcker med att gå ett par promenader varje dag och leka lite för att hunden ska vara nöjd. Men vet inte bättre helt enkelt.

Jo du har ju så rätt så :laugh:. Men jag kan ändå inte förstå (känslomässigt, även om jag förstår det intelligensmässigt) hur det kan finna sådana människor som införskaffar ett levande djur utan att verkligen sätta sig in i vad det är för något de köper. Det kommer ju bara skapa tråkigheter för både ägaren och djuret.

I den bästa av världar så skulle man ju vara tvingad att gå igenom någon utbildning innan man köpte hund (eller djur överhuvudtaget) så man verkligen var insatt i vad det innebar och fick chansen att verkligen hitta rasen som passar för det man vill. Men det är ju tyvärr en omöjlighet...

Jag håller med du.

.

Utan att ha fördjupat mej i hur dessa tester går till så:

Jo det tycker jag nog att man kan begära. OM dom visar att det finns aggresivitet i dom. Då är dom inte säkra för allmänheten.

En aggresiv hund är farligare än ett vapen.

Om det inte va för att hunden efter testet anses som labil så skulle jag helt vara på ägarens sida. Om ungen ramlat hårt på hunden så tycker inte jag det är lustigt att en hund hugger i ren reflex eller rädsla men det är inte ok att bita igen och igen sen hålla fast. Har svårt för detta resonemanget att djur ska tåla vad som helst och barn ska få leva djävul utan att hunden eller vilket djur det än må vara ska få reagera på det sätt som är naturligt för dom. Men i övrigt så har det nog med känslor att göra, man kämpar nog in i det sista och har svårt att ta sig till fakta utan följer hjärtat.

Heja dig:bow:

Vi har en som granne i huset bredvid, väger närmare 60 kilo, och gör precis som han vill. Husse brukar gå efter och ropa att han är snäll, vilket han i och för sig är, men samtidigt helt ouppfostrad. Hans specialitet är att sno andra hundars och människors saker och gå iväg, medan husse säger "ursäkta, men jag kan inte ta det förrän han vill släppa själv".

Heja dig:bow:

Vi har en som granne i huset bredvid, väger närmare 60 kilo, och gör precis som han vill. Husse brukar gå efter och ropa att han är snäll, vilket han i och för sig är, men samtidigt helt ouppfostrad. Hans specialitet är att sno andra hundars och människors saker och gå iväg, medan husse säger "ursäkta, men jag kan inte ta det förrän han vill släppa själv".

:rofl: :rofl:

I den bästa av världar så skulle man ju vara tvingad att gå igenom någon utbildning innan man köpte hund (eller djur överhuvudtaget) så man verkligen var insatt i vad det innebar och fick chansen att verkligen hitta rasen som passar för det man vill. Men det är ju tyvärr en omöjlighet...
Nej, usch! Sådana inskränkningar i människors liv skall inte någon typ av myndighet eller stat få göra!

Hade det varit på tal hade jag protesterat så mycket jag kunnat. Vi vill leva i ett fritt land där människor är fria. Inte någon typ av kontrollerat samhälle där alla måste gå kurser för att få ha hund.

tror det var SKKs lokalavdelning i Skåne som haft "köpa valp" kurser, som har vista sig väldigt bra, de flesta insåg att de tittat på helt fel ras, medans andra insåg att det nog inte riktigt var dags att skaffa valp just då.

Där tycker vi verkligen helt olika :D! Jag är alltid för att folk ska behöva sätta sig in i vad de är de ger sig in på, särskilt när det involverar andra levande varelser. Så länge ingen annan än en själv kan komma till skada så tycker jag också att man ska få göra vad man vill, men när det kan bli illa för andra människor/djur så....

En liten parallell, jag skulle t.ex aldrig vilja se att krav för körutbildning för att få körkort skulle försvinna, bara för att man ska ha friheten att välja själv om man vill köra bil eller inte.

Men men, det är väl tur att inte alla tycker samma :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund alltså jag vet ärligt talat inte hur vissa poliser tänker ibland.. en länk till aftonbladet där det står om 2 rottweilers som tuggat...
Svar
5
· Visningar
978
Senast: barajag...
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka