fritidssysselsättning? intressen?

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som har lite större barn, vad har de för intressen och vilka aktiviteter har de på fritiden?

Alla våra barn rider till husbehov, men det är väl egentligen bara en av döttrarna som är riktigt intresserad av hästarna.
DSC03227a_zpscc2eb294.jpg

Andra dottern har snöat in på friidrott, där hon faktiskt är ganska duktig. Lillasyster tränar och tävlar ibland men är inte alls lika inspirerad.
selmahaumlck_zpsddab2659.jpg

äldsta sonen älskar sin ponny (som han tyvärr vuxit ur nu) men han rider inte särskilt ofta. Vi har inte hittat något som han tycker är riktigt kul att göra än.

Yngsta sonen har väl ingen direkt uppfattning än, han tycker det mesta är kul.

Sv: fritidssysselsättning? intressen?

Jag har två barn, två killar på 7,5 resp snart 5 år. Stora sonen spelar fotboll en gång i veckan och så har han gått på simskola. Lilla sonen har provat fotboll också, men tror inte att han varit mogen för en egen aktivitet än. Han trivs bra med att bara hänga med oss/storebror. Vid årsskiftet ska stora sonen börja på simning också.

Båda barnen är med mig i stallet ibland och rider också.

insåg nu att jag glömde tala om ålder på mina barn - de är 11, 9, 8 resp 4 år.

(och jag har en liten baktanke med tråden, nämligen att få hjälp att komma på någon aktivitet som äldsta sonen skulle kunna brinna för...)

Lite lustigt att du tar upp nästan samma fråga som jag tänkte på idag :p
Idag var nämligen andra tillfället som sonen (snart 7) var på Ju-Jutsu. Han var jätte-taggad på sensommaren och tjatade ofta om när det skulle börja. Första gången tyckte han det var både roligt och tråkigt, men idag så sa han att han inte ville gå något mer - det var inte så kul som han hade trott.
Jag respekterar naturligtvis att han inte vill fortsätta, men jag är förvånad för han var så taggad innan...
Förra året gick han på brottning, som han gillade jättemycket. Han gillade ledarna. Men i år så vill han inte gå på brottning alls... :crazy:
I våras ville han gå på fotbollsträning, men det förstod jag att det inte är hans grej än (trots att jag naturligtvis peppade, för om han vill prova något så ska inte jag lägga värderingar i det!), så det höll halva terminen...
Simning har han gått på, men nu vill han inte fortsätta för nu "kan" han simma :meh:
ÄR det så här med 5,6,7-åringar?
Är min son normal eller ovanligt kinkig?

Han gör massor av fritidsaktiviteter hemma, så det är ingen brist på motivation. Men när det är arrangerat, många barn och massa regler - då är det inte roligt längre...
Han vill så mycket, men vill inte nöta och träna - han vill kunna... NU...

Är det fler barn än min son som beter sig så här? Gör dina det?
Till vardags så rider han ibland på min ponny, är gärna med och borstar och visiterar. Han kör sin 4-hjuling så ofta han får och han har önskat sig en cross. Vi åker en del till en skatepark, för han gillar att åka skateboard...

Fridykning är skoj :) Det höll jag och brorsan på med när vi var små (främst brorsan). Tror att min bror började när han var fem (pappa har hållit på med fridykning, så det är så vi kom in på det).

Jag vet att brorsan körde cross ett tag också. Då var jag dock så liten att jag minns inte så mycket av det.

Något instrument, annars? Eller är du ute efter någon form av rörelse?

Dottern (som blir 11 år) är lite som din son.
Hon tror att hon absolut vill nu/för all framtid göra .....

*ridning, blev rädd efter några få ggr (vilket man FÅR bli) slutade.
*just nu valpkurs. Var där för 3:e ggn idag (av 6 ggr) Fy vad tråkigt!

Visserligen är det familjens hund hon går med nu, men hon tjatar om egen hund, tycker då att man (hon) får inse att en hund lägger man inte under sängen likt en avdankad docka och skiter i för att något annat var roligare :crazy:

Hon har gått på simskola och ville väl fortsatt lite med det men vid terminstartens början hade vi inte dom pengarna att lägga på en gång som det krävdes.

Hon vill helst bara leka med barn hon träffar just där hon befinner sig.
Blir kompis med de flesta barn på 2 röda, bra egenskap visserligen men hennes koncentration för "organiserad" verksamhet är väldigt bristfällig.

Vilket ljuvligt foto på barnen ridandes på ponnyerna!! Helt underbart! :)

Min son är 12 år och har inte något intresse han direkt brinner för, tyvärr.

Om han älskar sin ponny, hur är det med ponnytrav? Då gör det inget att han växt ur den? :)

Min äldsta är 11 år och har i år verkligen börjat brinna för fotbollen, tidigare har hon mest spelat för att de har behövt spelare. Nu vill hon prova på innebandy oxå men där är det lagkompisarna som drar och jag tycker att det är bra att hon provar på. Men hennes absoluta favoritsport är luftgevärsskytte, hon är riktigt duktig och det går före allt annat i hennes värld. Nu i höst har hon även provat på skytte med .22 kaliber, liggande och tycker att även det är roligt.

Min yngsta är 8 år, han älskar fotboll, och nu drar innebandyn igång som han oxå har gått och längtat efter. Helst skulle han även vilja prova på hockey men där bromsar vi föräldrar, dyrt, kallt och stor skaderisk... Men mest väldigt kallt... ;)
Han gillar även längdskidåkning men den har krockat med innebandyn och då har han valt innebandy, jag hoppas att det blir andra träningstider i år så han kan vara med på båda. Han skjuter även en del men där har vi problemet att han jämför sig med stora syster och tycker att han är jättedålig, och även om vi visar honom resultat från hans åldersgrupp där han skulle ligga i toppen så vägrar han att skjuta på tävling. Men det kanske kommer, det vore ju bra om båda kunde hålla på med samma sak eftersom de på skytte kan tävla samtidigt även om det är olika klasser.
Min yngsta skulle även vilja hålla på med handboll, men det finns inget lag här i närheten och så tycker vi att det kan räcka med innebandy och skidåkningen om det tar fart.

Lite lustigt att du tar upp nästan samma fråga som jag tänkte på idag :p
Idag var nämligen andra tillfället som sonen (snart 7) var på Ju-Jutsu. Han var jätte-taggad på sensommaren och tjatade ofta om när det skulle börja. Första gången tyckte han det var både roligt och tråkigt, men idag så sa han att han inte ville gå något mer - det var inte så kul som han hade trott.
Jag respekterar naturligtvis att han inte vill fortsätta, men jag är förvånad för han var så taggad innan...
Förra året gick han på brottning, som han gillade jättemycket. Han gillade ledarna. Men i år så vill han inte gå på brottning alls... :crazy:
I våras ville han gå på fotbollsträning, men det förstod jag att det inte är hans grej än (trots att jag naturligtvis peppade, för om han vill prova något så ska inte jag lägga värderingar i det!), så det höll halva terminen...
Simning har han gått på, men nu vill han inte fortsätta för nu "kan" han simma :meh:
ÄR det så här med 5,6,7-åringar?
Är min son normal eller ovanligt kinkig?

Han gör massor av fritidsaktiviteter hemma, så det är ingen brist på motivation. Men när det är arrangerat, många barn och massa regler - då är det inte roligt längre...
Han vill så mycket, men vill inte nöta och träna - han vill kunna... NU...

Är det fler barn än min son som beter sig så här? Gör dina det?
Till vardags så rider han ibland på min ponny, är gärna med och borstar och visiterar. Han kör sin 4-hjuling så ofta han får och han har önskat sig en cross. Vi åker en del till en skatepark, för han gillar att åka skateboard...

Ja det är vanligt att de i den åldern inte förstår att man måste träna för att bli bra. Jag brukar dock köra med att har man börjat en aktivitet så provar man i alla fall tre träningar innan man lägger ner. Om det nu inte är uppenbart att det verkligen inte fungerar, men som tex dottern ville backa ur fotbollen efter första träningen eftersom det var andra som var duktigare. Jag "tvingade" dit henne två gånger till, hon hittade kompisar och nu brinner hon för fotbollen istället och trots att hennes lag upplöstes så har hon istället börjat träna i ett annat lag där hon bara kände en och tycker att det är superroligt.

Om han älskar sin ponny, hur är det med ponnytrav? Då gör det inget att han växt ur den? :)
Ponnyn ifråga är 25 år och får alltså inte tävla på travet heller. Han har sin ljusglimtar (och en stor räv bakom varje öra...), men har också en förmåga att se ut som att han står med minst tre hovar på slaktbilen.
Jag försöker då och då att få upp honom på en av våra större shettisar (favoriten är typ 92 cm), som han skulle kunna både rida och köra i flera år framöver. Men hittills har jag inte lyckats.

Äldsta dottern har i och med ny häst verkligen gått in för ridningen och rider regelbundet, sen tränar hon karate:)

Yngsta dottern rider ganska mycket men inte lika ofta som storasyster, även hon tränar karate:)

Min son fyller 10 om en månad och han spelar både fotboll och hockey med större fokus på hockeyn. Det är träning minst 1 gång i veckan men ofta 2-3 + matcher nu och då. Jag är en riktigt inbiten hockeymamma och älskar att titta på när han spelar :)
Han har tidigare även spelat tennis men slutade för han tyckte inte det var så kul.
Häromåret ville han börja på innebandy och karate också men vi sa att två sporter får räcka - det finns inte tid till mer tyvärr.

Dottern, nyss fyllda 7, är precis som Scatas son. Hon har både gått på balett, vanlig dans samt fotboll innan (allt sådant hon själv velat och tjatat om) men har efter typ tre gånger tyckt att det är tråkigt och velat sluta.
Nu rider hon på ridskola och är inne på sin tredje termin. Verkar dock ha tappat intresset totalt så jag har sagt upp hennes ridplats.
Hon är också sådan som vill kunna allt NU och går det inte så är det trist och hon hittar på något svepskäl till varför hon inte ska gå på träningarna och som förälder ska man ju inte behöva tvinga barnen så då får hon sluta istället.

Mina barn är sju och åtta. Jag medger gärna att jag väl hade hoppats att de skulle bli hästintresserade. Jag har tagit med dem på ponnyridning, låtit dem gå hästlekis o.s.v. sedan de var pyttesmå. Men nej, de är båda rätt tydliga med att det inte är något för dem. Sedan jag skaffade häst för ett år sedan har de följt med till stallet då och då, men det är inte direkt så att de tjatar.

I stället spelar åttaåringen fotboll, och sjuåringen tränar karate. Båda är mycket nöjda med sina aktiviteter och det passar deras respektive personligheter fint.

Utöver dessa organiserade aktiviteter är åttaåringen Minecraftnörd medan sjuåringen pysslar för glatta livet.

KL på mig själv. En snabb grej bara, ser att flera här ovan nämnt just karate. Kan verkligen rekommendera att testa det för barn som inte fastnat för något annat! Min sjuåring hade testat flera olika saker men tröttnat innan hon gick på några provträningar. Det fina med karaten är att den ju både är individuell och i grupp på samma gång; lagsport passar inte alla. Sen är det lite häftigt med vita dräkten och bältet (och knog- och benskydden som de fått börja med nu, termin två) ...

Mina "jobb-barn" (är barnvakt två dagar i veckan), två tjejer, är 5 respektive 7 år gamla. Femåringen går på balett en dag i veckan samt håller till på en 4H gård. Sjuåringen går på gymnastik. Föräldrarna ser gärna att tjejerna provar på så mycket som möjligt men att det räcker med en eller två aktiviteter åt gången. Båda tjejerna träffar dessutom kompisar efter skola/dagis tre-fyra dagar i veckan så det blir en hel del aktiviteter i slutändan.

Sonen 13 år spelar handboll, hans lag satsar stenhårt och tränar 1,5 h 4 ggr i veckan.

Denna vecka har dom dessutom spelat tre matcher i lördags. Det är med andra ord handboll hela tiden numera.

Han provade handboll när han var runt 7 år och fastnade för det, men många ggr i början har jag nästan fått tvinga honom att åka och träna.

Dottern på 11 år tränar Taekwondo. Hon är antagen till en sportskola och får träna Taekwondo 2 gånger i veckan på skoltid. Ridning gör hon sällan, jag håller en låg profil trots hennes stora talang för ridning. Finns inte intresset så är det ju bara så. Tyvärr. Vi har en hund också och ibland blir det lite agilityträning där.
Hade hon varit större så hade även friidrott varit något för henne, men efetrsom hon är så liten så kan hon inte hävda sig mot de större barnen. I Taekwondon är det vikt och åldersklasser så där är hennes litenhet inte lika stort hinder.

Hemma på gården är det waveboard, inlines, skateboard och enhjuling som gäller. Allt som innebär rörelse.

Hon tränar 6 gånger i veckan. 1,5 timme varje gång.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar