Friröntga 1½ åring - vad kan man eg se? Är det någon eg 'nytta?

Re: Friröntga 1½ åring - vad kan man eg se? Är det någon eg \'nytta?

Om du har en häst sen den är liten. Du vet om att den har lösa benbitar men du tänker att det kanske inte gör något. Hur känns det då när hästen är 3-4 år och har börjat ridas och får problem med benbitarna. Skulle inte du känna ånger och få skuldkänslor? Det skulle jag. Därför opererade jag min häst. Jag tänker även på hur hela hästen kan påverkas. De hästar jag har träffat med lösa benbitar har fått väldiga muskel- och ledproblem. Ena dan har de gått hur bra som helst och andra dan har de varit av på mitten. Nu efteråt så kan man se hur symtomen liknar varandra från häst till häst. Hästarna sprutades i leder, träningen las om osv. Så mycket jobb i onödan. Om man bara vetat orsaken på en gång.

Jo det har jag men som sagt man kan inte hålla på att gardera sig i all oändlighet. Och så har det ju tjatats om att ta bort valacken i tidigare trådar och nu börjas det med unghästen, att hon ska tas bort nu innan hon börjar kosta för mycket pengar.(om röntgen visar något) Att det kostar får man räkna med när man håller på med hästar, det är ett levande väsen ingen leksak som ska kastas bort när den är trasig.Då kanske man ska hitta på något annat att göra.
Ska man ta bort ett djur som man älskar innan skadan har gett symptom?Älskar man djuret då?

'Tjatata om att ta bort valacken'??? Nog har det tjatats om det, men inte jag. jag har mest tjatat om motsatsen jag?

Jag har, förutom vanliga kostnader för hästeriet lagt 40 000 kr på att mot alla odds få Vision frisk. Gick icke. Jag tänker inte ta bort honom, utan jag försöker se om jag kan hålla honom nöjd som pensionär. Han som pensionär med alla equiatrikerbesök, specialskoning, dyrt ledtillskott etc kostar mig nästan dubbelt så mycket/månad som en frisk häst som jag dessutom skulle kunna rida på skulle göra. Och du anser jag ser honom som en leksak man kan kasta bort när han går sönder? Inser du vad du sitter och skriver?

Om Vision röntgats när han var ung, och defekten upptäckts så hade man kunnat bespara både HONOM och mig en hel massa. För han är utdömd nu, och det är ju inte direkt för han är oberörd av defekten. En röntgen innan hade besparat honom en hel massa lidande.

Samma sak ser jag med Kele, om hon skulle ha en defekt som gör att hon inte kommer hålla för ridning när hon rida in, så ser jag ingen anledning varför jag ska ha henne kvar, varken för min eller någon annans skull. Hon har inget avelsvärde (du avlar inte på ett sto med defekter), så vad ska hon göra? Vara någons kramkanin eller trädgårdstomte resten av livet? Eller ska man lägga ner pengar, fästa sig ännu mer och prova ändå, och så får hon sluta med ont och besvär när det visade sig att det precis som man visste innan inte gick? Varför i hela friden då?

Varför VÄNTA tills något ger problem istället för att bespara individen det och låta den sluta INNAN den fått besvär, om man vet att den kommer få det?

jag fattar ärligt talat inte riktigt hur du tänker, så du får gärna förklara?

Hästen jag har var inte halt men hade en galla i hasleden. Så igentligen hade den inte problem än.

Fast, ffa på unga hästar, så brukar en galla räcka faktiskt. Det är ju ett tecken på att leden är retad. Unghästar som får gallor som håller i sig röntgar man ju, och hittar man då lösa benbitar opereras de (på f-bolagets bekostnad) just för gallan indikerar att där ÄR ett problem.

Sen kan såklart hästar UTAN lös benbitar har gallor med, som är helt betydelselösa.

Första tecknet på att nåt var knas med V:s has var btw just galla.

Om du har en häst sen den är liten. Du vet om att den har lösa benbitar men du tänker att det kanske inte gör något. Hur känns det då när hästen är 3-4 år och har börjat ridas och får problem med benbitarna. Skulle inte du känna ånger och få skuldkänslor? Det skulle jag. Därför opererade jag min häst. Jag tänker även på hur hela hästen kan påverkas. De hästar jag har träffat med lösa benbitar har fått väldiga muskel- och ledproblem. Ena dan har de gått hur bra som helst och andra dan har de varit av på mitten. Nu efteråt så kan man se hur symtomen liknar varandra från häst till häst. Hästarna sprutades i leder, träningen las om osv. Så mycket jobb i onödan. Om man bara vetat orsaken på en gång.

Det är nog beroende på situation faktiskt. Om jag vet hästen har lösa benbitar så skulle jag ju vara extremt uppmärksam på MINSTA symptom på att de orsakade besvär och då genast ta bort bitarna. Så då skulle jag inte ha dåligt samvete för hästen skulle ha besvär en väldigt kort tid.

Däremot, om jag missade signalerna på att något var fel och hästen hade rejäla problem innan jag tog den till vet skulle jag ha sjukt dåligt samvete.

Men jag är en hönsmatte, så om jag röntgar Kele och hon har lösa benbitar och vet tyckte att de inte behöver orsaka problem, så avvakta och se. Så jag skulle se spöken mitt på ljusa dan och inbilla mig hon haltade stup i kvarten, och minsta lilla protest eller dålig dag (som är NORMALT med unghästar) så skulle jag tro/undra om det var benbitarna. Så mina nerver skulle inte fixa att låta de vara icke-opererade någon längre stund iaf.

Å andra sidan, om vet tycker att det är ingen anledning att operera, jag ville operera ändå och hon bryter benet under uppvak och får avlivas skulle jag ju gräma mig resten av livet för jag kunde ta risken 'i onödan'.

Så det är ett ganska mångfacetterat ämne.

Inse att man inte kan ha kontroll över allting.

Tre år, 3 hästar utdömda. Så tro mig, jag VET att man inte kan det. Och just för det finns så myclet man INTE kan veta. Som att halvblodsungstoet var en tickande bomb som levde på lånad tid redan från födelsen t ex. Och just för det finns så mycket man INTE kan veta, hitta i förväg och gardera sig7skydda sig mot så är jag mer än milt intresserad av att iaf utesluta de där sakerna man KUNNAT skydda sig från. Som Visions problem t ex. Som jag sa hade både han och jag kunnat besparas en hel massa lidande om man bara röntgat honom när han var yngre.

Jag har varit och är lite på samma linje som du A.!
Min valack utvecklade hovbroskförbening vid femårsålder och när det blev ett faktum (efter röntgen) då klev alla fram och talade om för mig att de hade redan räknat ut att han skulle få det. :confused:
Varför sa ingen något till mig? Jag hade aldrig hopptränat en häst som har anlag för hovbroskförbening. Om det hade gjort någon skillnad kan jag inte svara på men jag fick aldrig välja…
Det går naturligtvis inte att gardera sig mot allt men visst skulle det vara skönt att kunna förebygga och ffa ha möjlighet att göra en väl grundat val.
Som du säger räcker det gott och väl med en 550Kg gårdshund (á ett antal tusen i månad i endast vård) men jag vill gärna inte ha två…

Finns röntgensvaren "lagrade" någonstans?
Röntgade en pålle för en herrans massa år sedan 13 år för att varae exakt. Kommer ihåg att hon hade en liten lösbenbit men inte var den satt :o
Har kliniken kvar resultatet?

ring kliniken o hör efter, annars kan du ju ta en ny rtg om hästen "krånglar"
Jag tror nog att de flesta kliniker har arkiv kvar.

"Kraken" är halt på v.bakknä. Fick en liten :idea: om att det kanske var en lösbenbit som spökade.
Kommer givetvis att åka till klinik och röntga henne ändå... Bara fick ett litet "tips" om vad det kunde vara..
Eftersom hn vid 15 års ålder endast varit halt en gång tidigare, då av en hovböld, har jag lyckats förtränga den där lösa benbiten. Kanske den kommit frami ljuset nu? :p

Om Vision röntgats när han var ung, och defekten upptäckts så hade man kunnat bespara både HONOM och mig en hel massa. För han är utdömd nu, och det är ju inte direkt för han är oberörd av defekten. En röntgen innan hade besparat honom en hel massa lidande.

Varför har du inte tagit bort honom då? Är han din kramkanin nu? Vad jag har förstått så lider han.För vems skull är han kvar.Din eller sin egen?

Varför VÄNTA tills något ger problem istället för att bespara individen det och låta den sluta INNAN den fått besvär, om man vet att den kommer få det?

Det är precis det här jag menar. Och hur vet du att någonting kan bli ett problem innan det har blivit det? Är du gud, eller? Man kan tro det.

Varför har du inte tagit bort honom då? Är han din kramkanin nu? Vad jag har förstått så lider han.För vems skull är han kvar.Din eller sin egen?

För att jag tycker om hästen och gärna vill ha honom kvar om han trivs. Han lider inte av defekten om han slipper 'jobba'.

Han är kvar för MIN skull, en häst - oavsett kärnfrisk eller ej - lider INTE av att tas bort. De har inte sådant begrepp. Så såklart för min skull. Däremot skulle jag inte ha honom kvar om han inte trivdes. Det är ju det som är frågetecknet just nu, om han kommer tycka det är okej att vara pensionär och hur länge. Tycker han inte det är okej så får han fara till himlen.

Jag har hästar för min skull, både V och Kele. Men de får aldrig gå ut över dem.

För vems skull har alla andra häst, man har ju alltid häst för sin egen skull? Men jag har inte V kvar för jag vägrar släppa taget trots att han lider.

Det är precis det här jag menar. Och hur vet du att någonting kan bli ett problem innan det har blivit det? Är du gud, eller? Man kan tro det.

Läste du min inledande frågeställning övht?

Det finns saker på röntgen där det räcker med att titta på röntgenplåtarna för att tyvärr inse att det här går inte. Vad jag undrade var hur många sådana man kan se vid 1½. Om vi låtsas att Kele har en etremt stor defekt i tillväxtzonerna i ett ben, eller om det visar sig att hela hennes knän är en enda stor pålagring istället för korrekt led istället, så ser jag ingen anledning att hon ska behöva stå ut med påbörjad inridning och få ont innan hon får somna.

Det finns nämligen saker där det räcker med att titta på röntgen för att inse att det här blir aldrig en ridhäst.

Sen finns det ju ännu mer (största delen av ev fynd) där man inte kan avgöra, utan det är bara vänta och se. Men min fråga var alltså hur mycket av det här 'nej, det här är kört' som går att se. Jag har aldrig sagt jag skulle avliva hästen för en lös benbit.

Men Visions defekt t ex, där hade man kunnat konstatera direkt att 'kanske kan klara skogsridning/promenadridning men kommer inte fungera fullt ut'. Och då hade jag kunnat VÄLJA om jag skulle tyckt 'okej, vi skogslullar' eller tyckt att 'nej, då ska jag söka efter en annan individ eftersom jag vill mer än så'.

Nu röntgades inte han, och hur man än vrider på det så fick han betala priset för det. Helt i onödan..

Hej, MArtha.

JAg undrar vilka typer av gallor din häst har haft som har gallor i hasen=lösa benbitar.

JAg har en häst som är nyköpt som har fått gallor i båda haslederna, detta efter att jag börjat träna henne att använda sin bakdel mera. Så det verkar komma av ansträngning. Dem går inte ner efter träning men blir inte större heller .Är "svampiga" och mjuka.

Liknande trådar

Hästvård Sommaren 2014 gick mitt hbl på hingstbete med en annan hingst. Bara de två. Under denna period växt min unghäst mycket både på höjd och...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: MaRomer
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 484
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 272
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar