S

scesar

Några här som har erfarenhet av Frieserhästar? Är väldigt intresserad och vill gärna veta mer om generella saker som temperament, generella drag, läraktighet, storlek... Har sett i annonser att mankhöjden varierar mycket tillexempel.
 
Sv: Frieser

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, har inga erfarenheter alls av frieser, mer än att de är mycket vackra!

/Fanny.
 
Sv: Frieser

Här kan då få mer information. http://www.frieserhast.com/

Jag har bara erfarenhet av min egen frieser och du vill veta mer generellt hur de är så om du går till ovanstående länk så får du information om friserhästen.
 
Sv: Frieser

Min frieser flicka är en helt Underbar häst! Hon är Jätte bra i tempramentet, snäll mot andra hästar, arbetsvillig, dock säger hon till när hon tycker man gör fel... Väldigt härlig häst att arbeta med! Lätt lärd! En stor nackdel... Exem, hon kliar av sig all man varje sommar. Min häst är en mixad typ och är ca 157 cm...
Skaffar du en frieser, kan du aldrig gå tillbaka till de "vanliga" hästarna igen.. hehe
 
Sv: Frieser

Kul att du funderar på att bli med en frieser! :banana:

Jag fick hem min första i mitten på augusti och är överförtjust!

Generellt kan man säga att frieserhästen är en lugn, sällskaplig, samarbetsvillig, tålmodig och lättlärd häst. Sen är de ju såklart individer med mer eller mindre av det ena eller det andra.

Ursprungligen avlades rasen fram som stridshäst, för att kunna bära tunga rustningar och vara modig och lydig.

Grovt kan man säga att det finns två olika typer av frieser, en grov och en mer finlemmad variant.

Det finns även två stamböcker, den tyska som är mer för den ursprungliga grova typen, men de är inte så kinkiga, utan det finns alla typer med där. Sen finns den holländska där man är mer strikt och gärna framhåller den mer finlemmade varianten.

Mankhöjden är ju som inom alla raser att den varierar, men vanligast är nog runt 160-165cm skulle jag tro.

Jag är ingen expert men försöker förmedla det jag har snappat upp.

Jag rekommenderar dig verkligen att köpa en frieser, för trots att inköpspriset är relativt högt, så kan jag säga att det är värt varenda krona!!!
 
Sv: Frieser

har inte själv en friser men kompisen har en friser hingst och jag säger då det vilken kille :D :D.
hingsen och mitt sto åkte i samma transport när vi skulle på kurs
och sedan har jag lärt mig att galoppera igen på honom:love: :love: efter att mitt sto fått för sig att sätta matte på backen :devil: :devil: i galoppen

så jag håller med flickorna
 
Sv: Frieser

Vad ska du använda den till? Kolla på gnägg så finns där en tråd om Frieser kontra PRE i dressyren..

Annars är de underbara individer.. Lugna och trygga även om jag anser att det är lite trist att de oftast har "handbromsen i" när man rider. Men en kompis får man definitivt i en freiser.. och de är ju otroligt vackra att se på!
 
Sv: Frieser

Jag lägger in ett litet svar jag med :) Är ägare till en frieser tös, en frieser är inte bara vacker det är så mkt mer tycker jag, du har e vän för livet !

Som tidigare insändare här skrivit så är de lugna & trygga & samarbetsviliga, påminner om en bodercollie att träna eg. Ang att ha handbromsen i mjaa det är en träningsfråga anser jag iofs, men alla har sin uppfattning samt även sina erfarenheter.

Jag har en frieser individ som klassades som grovproblemhäst som antigen strunat fulkomligt i att man stod där man stod & gick helt sonika över en el vart livrädd & snurra....med henne har jag stött på många olika problem då hon vart utsatt för en del både mntalt & kropsligen innan hon landa hos mig & jag skola om henne samt byggde om henne mentalt & fysikt kan man säga. I dag har jag en freiser tös som jag i ridningen enbart använder 2 precisa ljudsingnaler för trav 1 för ökning bla då skänklar inet användas alls samt bär sig helt själv då jag inte kan sitta med en häst som e tung fram el på betet el krånglar för det orkar inte min kropp, alltså fått en häst som har driven i som man bara lägger i D så e det framåt som gäller & så är hon tränad att vara ! :)

Rasen är ljuvlig & ja en gång en freiser alltid freiser :D :angel: ;)
When you Frieser you never go back *hihi*
 
Sv: Frieser

....jag reagerar även på detta med handbromsen i...Så Tyckte jag oxå första tiden /åren....JAG har nu HELT ändrat åsikt....har efter idogt tränande fått en krutburk att rida på ;)...SÅ DET som krävs när man köper en frieser är tålamod ,lugn och att ha tiden att vänta...då får man mycket tillbaks och en väldigt tillgiven häst som skulle göra allt för dig...Jag har haft min hingst i 4 år nu ...och det finns ingen häst i hela världen som skulle kunna ta hans plats...
 
Sv: Frieser

KL:
handbromsen i har då ingen av mina!

jag har en på 170 o en på 175,den sistnämnda är en mer modern typ av barock,men även 17 åringen är långbent,o de har båda rejäla gångarter

jag kan inte påstå att de är speciellt svårridna,men man behöver veta hur en häst skall arbeta o hålla isg till det,dvs inte tro att de skall gå så med halsen o inte svra framåt....

de är mkt ,mkt sociala o socialt påverkbara ,vilket irätt händer gör dem lättränade,i fel händer blir de så stressade att de stänger av.

de är tyvärr ocks å pga inaveln somskedde för att återuppbygga rasen benägna för hälsoporblem o kort livslängd.tyvärr.

jag ser rätt mkt frieser där jag kanske,i mitt eget tycke,tänker att de kund esparat pengarna o köpt en riktigt trevlig nordsvensk istället o sedan tagit ridlektioner för pengarna.

oftast så gillar folk att hänga på mass skrammel påd em o så kommer ridningen i andr hand.

men jag är ju xtremt bortskämd närd et gäller vad jag har i mina hage:)

ta ne titt på stiletts häst,den tycker jag har en trevlig typ,bra gångarter som de flesta kan rida o visst varden så pass ung att den skulel bli tyngre-men ändå,en trevlig häst för pengarna.

kolla också på proudmeadows.com för mer info ang rasen..och betala inte mkt för hästen utan papper!

det fins fina hästar utan papper att köpa idag,men då skall de kosta därefter

kommer de som import så skall mankanske inte tro på utbstp,och kolla dem noga,för högre priser även me dröntgen,och tänka på att de kan ha varit mentalt o fysiskt pressade innan.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp