Fribetäckning eller betäcka vid hand - hingstens humör?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Jag funderar lite på hur en hingsts humör påverkas av de två olika sätten att betäcka... Blir de mer hingstiga om de betäcker vid hand eller tvärt om?

Sv: Fribetäckning eller betäcka vid hand - hingstens humör?

Jag funderar lite på hur en hingsts humör påverkas av de två olika sätten att betäcka... Blir de mer hingstiga om de betäcker vid hand eller tvärt om?

Den frågan går inte att svara på, du kan omöjligen få ett liktydigt svar.
Alla hingstar är individer, så det som fungerar för en, kanske inte går lika bra för en annan.

Jo... det är ju alltid så att de är individer men jag tänkte om nån hade lite erfarenhet o kan motivera det ena eller det andra alternativet:idea:

För att länken ska vara okej enligt forumreglerna får du sammanfatta vad det står där, annars kommer jag radera inlägget...
/moderatorn

Jahapp, sammanfatta... det handlar om skillnaderna mellan fri betäckning o betäckning vid hand. Vad o hur det påverkar hästarna o allt. Det är en veterinär som skrivit artikeln o det är intressant att läsa det som hon skriver o tänker.

Vi rör oss mer o mer mot semin o konstlade situationer i alla livslägen o hon pekar på för o även nackdelar med just de olika sätten vi har för att betäcka våra ston. Ibland kan det vara bra o nyttigt att tänka en gång till o ifrågasätta saker o ting. Allt är inte bäst just så bara för det alltid görs just så...

Din fråga är svår att svara på. Men det är inte alla hingstar som kan betäcka i flock. Det krävs utav hingsten att han betäcker endast ett få tal gånger per sto, och håller sig lugn men på avstånd, många hingstar hade betäckt tills de storknar.
Att betäcka för hand, innebär en mkt duktig person som kan kommunicera med hingsten, och ge kommando, som hingsten lyder.

Nu kan jag bara jämnföra mellan de blygsamma 5 hingstar vi haft på station. Alla har de betäckt både fritt och vid hand.

Dessa hingstar har alla funkat väldigt bra på fribetäckning och har då fått uppvakta stona lite mer än vid handbetäckning där det kan bli lite mer pang på rödbeta. Första stoet för året blir gärna lite snabbt på oavsett fritt el för hand, sen ju mer ston de får så är det mera uppvaktning och pussilull innan han kommer till skott.

Vi har haft olika åldrar på hingstar (2-18 år) och av 4 olika raser (welsh sekt A-D) men de har i stort varit lika dana allihopa.

Med bra rutiner runt handbetäckning så vet hingsten vad som ska göras och det blir säkrare för alla inblandade. Fördelen med fribetäckning är att hingsten ganska snart lär sig att vara lite ödmjuk mot stona (ston=ragator som måste smöras för enligt vår hemmahingst)

Jag har dock sett en skillnad i humöret på vår hemmahingst om han gått med stona året om och om han delat hage med andra hingstar under våren. Har han gått med stona fram till deras fölning så är han lugnare och har full koll på läget. Bryr sig inte om övriga ston när de förbrunstar under våren utan "vaknar" först när den riktiga brunsten kommer igång. Går han med hingstar så är det mer testosteron i luften året om.:cool:

Oki, det var ett svar jag gillar:) erfarenhet o en bra beskrivning av läget hos dig.

Hur blir hingsten som går fritt med ston när han kommer på bortaplan (tex. träning, tävling) gentemot när han betäcker vid hand? Är han lugnare även då om han fått gå fritt med ston hemma?

Senast ändrad av en moderator:

Han är till 90% alltid lugn o tyst på bortaplan.
Lite kuriosa om hemma hingsten. Förra året stoppade vi in honom o ett sto i transporten och åkte först förbi ett sto som skulle betäckas. Han betäckte med transportskydden på, in i transporten igen och sen iväg på träning. På träningsplatsen fanns även 2 stora D ponny hingstar och mängder med ej dräktiga ston. Han var som vanligt......

Hehe där kan man snacka cool häst!!:love:

Sånna ska alla hingstar vara :love:

mkt intressant tråd föresten, jag kommer följa den!

Stoet vi betäckte tillhör en här på Buke, hon har bild på betäckningen på sin hemsida :rofl:

Ja, där sa du sanningens ord... man bör kolla mer på psyket hos hästarna. Jag tycker exteriören är alldeles för viktig här i Sverige. I Norge t.ex. har de 5 veckors bruksprov det är annat är en enda dag som här det...

jo jag tycker faktiskt att en hingst som inte kan gå med andra hästar inte ska vara hingst, för vi biter ju bara oss själva i arslet om vi avlar på sånna hästar, slutar ju med att var och varannan häst får stå i sin egna 4 kant :crazy:

men jag kan helt förstå om man tar emot främmande ston och inte vill ha fri betäckning då!

Egentligen vet ja inte om ja vågar skriva, om man får en massa påhopp. Men iallfall, har inte direkt erfarenhet av hingstar i avel. Men min tanke är efter mitt sto va på betäckning vid hand. Iallfall åkte iallfall lite tidigare innan ja trodde hon skulle brunsta. Det va rätt tidigt på säsongen så hon hade inte kommit igång med riktiga synliga brunster än. Hingstägaren upptäckte brunst och väldigt tydlig var hon med att ställa upp sej också men precis när hingsten ska hoppa upp sparkar hon, andra dagen gör hon likadant. Dom vill inte ha kvar henne å det förstår ja, vill inte ha på mitt samvete att min sto sparkat sönder hingsten. Väl hemma så ställer hon även upp sej för våran valack, han har flemat och skickat ut snorren. Men han hoppar itne på henne, sen engång hade han även vänt rumpan åt henne å typ bockat mot henne.
Så till min tanke, iallfall för lite nyare betäckande hingstar att dom kanske blir mer på vid hand och inte "känner" efter om hon är brunstig om dom nu kan göra de. Sen om dom går och fribetäcker att dom lär sej lukta när stoet verkligen är redo.
Rätta mej om ja har fel, detta va bara en liten tanke

Fast avel handlar ju itne om att enbart ta fram nya avelshingstar, utan att få trevliga ston och valacker att rida på.
Att en hingst pga hormoner inte kan gå med andra hingstar/valacker under betäckningssäsongen ser inte jag som nåt som tar ner hingstens avelsvärde.

Nä, det har jag inte påstått heller men det är ändå så att psyket i allmänhet är nåt vi bör titta mer noga på just för att få alla de där trevliga individerna du pratar om. En sak är ju om hingsten är lite galen när han vet att han ska betäcka men han måste kunna koppla bort de där drifterna o vara lugn o sansad i den andre hanteringen för att ses som vettig i mina ögon.

jo jag tycker faktiskt att en hingst som inte kan gå med andra hästar inte ska vara hingst, för vi biter ju bara oss själva i arslet om vi avlar på sånna hästar, slutar ju med att var och varannan häst får stå i sin egna 4 kant :crazy:

Jag blir faktiskt riktigt upprörd över vad du skriver. Skulle till och med vilja påstå att du inte har en aning kom vad du pratat om.
Att en hingst som INTE passar att gå ihop med andra hästar, nödvändigtvis skulle lämna avkommor som inte heller kan det, hör du väl själv hur egendomligt det låter.

Dessutom, man måste ta ALLT som skrivs här med en nypa salt. Nu vet jag vem "Welsh" är och att hon är sanningsenlig, men hur vet du att hon inte bara berättar en bra histioria?

God morgon Raggan!
Ja jag har många roliga betäckningshistorier på lager:p speciellt den som handlar om hur stona tuktar små heta hingstar men den tar vi någon annan gång:D

KL
Många hingstar får aldrig chansen att gå med ston, dels för att ägarna är mkt rädda om dem men även mkt rädda om stona. De hingstar jag har/haft på station har alla växt upp i flock, en del gått i stora hingstflockar och andra har fått gå in som 2 åringar och betäckt med erfarna ston som visat dem vart skåpet ska stå. Man ska nog inte döma en hingst efter hur den betäcker, mkt ligger i uppfostran.
De har alla sina egenheter, en hingst jag känner väl, var alltid mer fokuserad på tävlingsbanan om han fått sig ett "nyp" på hemmaplan innan.
De flesta hingstar är mer på i början av säsongen. När de fått några ston så är de mer kräsna och jag har många gånger varit med om att hingsten inte anser att stoet är intressant trots att hon brunstar och ställer sig. Där får man lita på hingsten, många gånger har ägget redan gått.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka