Fribetäckning eller betäcka vid hand - hingstens humör?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fribetäckning eller betäcka vid hand - hingstens humör?

Jag antar att detta färgar min syn en hel del, en häst som inte kan vara i närheten av andra hingstar passar inte i den branchen helt enkelt.
Jag tror du missar en sak här...
Inom mina två raser - halvblod och shetland - används hingstarna mycket, till mer än bara utställning dessutom.
Den hingst jag visade bild på ovan är visad på många utställningar och DÄR bryr han sig inte ett smack om ifall det är fler hingstar i ringen eller om de står i närheten av annan anledning. Han snarare står och sover på utställningsplatsen...

Och vad gäller halvblodshingstar så används de allra flesta för tävling och kan de inte fokusera på uppgiften i stället för att skrika och gapa så är de inga bra tävlingshästar.

För övrigt, för att återgå till shetland, så har jag fler exempel på bra uppförande, som t.ex när min första egna avelshingst stod bunden bakom släpet och sov på en ponnytravtävling, samtidigt som en massa andra tävlingsponnyer kördes fram och tillbaka förbi honom (tackochlov för att den tävlingsplatsen inte längre används, ponnytravbana). Han lyfte inte ens på ögonbrynet...

Följer tråden med intresse då jag själv har hingst i avel. En hingst med det "rätta" temperamentet som vet när det är betäckning eller vanligt jobb som väntar. På sin fritid går han i hagen med en valack och en annan unghingst och det är inget konstigt med det. Han har inte ändrat beteende mot dessa två trots att han redan betäckt i år och trots att vi har brunstiga ston i hagarna här hemma. Lägger in en bild för att visa hur harmonisk han är med de andra två. Hingsten är den till höger.
hingstbete.jpg

med andra ord kunde ju den hingsten umgås med andra hästar så jag förstår inte alls varför du tar upp dem i diskussionen?

föresten så har jag för mig att araberna är den enda ras där alla hingstar visas samtidigt och alla handlers är utan hjälm, men jag kan ju komma ihåg fel.

Du det är nog inte de enda som visas tillsamans, på ASRPs hingst show i Halmstad kallades samtliga hingstar in samtidigt för att få blommor, jag tror det var minst 15 hingstar inkl vår egna! När det är welsh visning är alla welshar inne samtidigt, likaså när man går i BIS ringen är det väl allt möjligt. När man tävlar är väl framridningsbanan full av hästar! Min hingst som inte gillar andra hingstar uppför sig exemplariskt ute bland folk o fä! Vad har du för omodern syn på hingstar. Vår unge ridponny hingst åker transport med ryttarens andra ponny, ingen hingst vägg, går i hage bredvid med bara en eltråd. Vi har hingst station och betäcker ca 50 talet ston, det är inga problöem.
Araber är väl inget speciellt släkte framför andra. Du ska se hingst shown nere i Holland, när vår hingst visades där sist var det 56 andra hingstar!!! Vår gamle old man har själv tävlat upp till FEI dressyr och MSV hoppning utan problem, men till vardags hatar han andra hingstar.

när man tävlar är det inte bara hingstar på banan, det är en skillnad.

vad jag hade för omodern syn på hingstar? vad är det som är omodernt med min syn? vad har jag för syn, vet du ens det?

och nej, du behöver inte vara otrevlig mot mig, det blir väldigt mkt trevligare om alla diskuterar som vuxna människor.

i övrigt förstår jag inte alls vad du ville med ditt inlägg? du får gärna förklara det.
kul för dig att dina hingstar funkar, men varför är det av något intresse för mig? känns inte alls som att det skulle tilltala mig på något sätt nämligen...

Senast ändrad:

Dina åsikter är det ju som vi diskuterar här!
När det är endast hingstar är det aldrig eller sällan några problem med hingstar, problemen uppstår när hingstarna blandas med flera hingstar och ston. Är det endast hingstar finns ingen rival situation, är det tre hingstar och fem ston blir bilden plötsligt en annan, som t.ex på en utställning. Men på en hingst show är de flesta lugna.

Läs hela tråden kanske du förstår bättre!

så du kunde inte svara med andra ord?
jag förstår fortfarande inte varför min syn på hingstar är omodern, eftersom du inte har förklarat vad du menar med det, och jag förstår inte heller varför du gjorde en utläggning om vad du kan göra med dina hingstar för det förklarade du inte heller.
jag har läst hela tråden vilket du vet om du har läst den.

med andra ord kunde ju den hingsten umgås med andra hästar så jag förstår inte alls varför du tar upp dem i diskussionen?
Jag tog upp den i diskussionen eftersom Du själv skrev att en hingst som inte kan gå med andra hästar i hagen inte ska vara hingst. Då tyckte jag att han är ett ypperligt exempel på en hingst som inte fungerar med andra hästar (grabbar) i hagen, men som i övrigt fungerar alldeles ypperligt, för att visa dig att ditt synsätt var trångsynt.
föresten så har jag för mig att araberna är den enda ras där alla hingstar visas samtidigt och alla handlers är utan hjälm, men jag kan ju komma ihåg fel.
Ja, du kommer ihåg fel.
Samtliga raser jag har sett har alla hingstar på ring samtidigt när de visas.
Jag erkänner att jag inte har läst reglementet för alla raser, men de flesta har inget hjälmkrav vid visning inskrivet i reglementet.

Så att handlers får visa utan hjälm är ett tecken på en en ras med lugna hingstar, menar du? :rofl:

Så vitt jag vet så blir det alltid nån människa skadad varje år på arabshowerna, så det stämmer nog inte....

Har du svårt för att ta åt dig andra människors åsikter? Det är bara du som hetsar upp dig när du inte får medhåll verkar det som..
Hingstar ska självklart kunna vara hanterbara på tex tävling eller dylikt,men dom måste absolut inte kunna gå med andra hästar i hage för det.Så om du menar aggressiva hingstar som inte går att ha i närheten av andra hästar överhuvudtaget och inte går att användas till något annat än att betäcka träbockar och ge semin samt är svåra att bli hanterade av människor så förstår jag vad du menar..annars tycker jag att du överdriver.

Det är inte så spännande med en ring full av hingstar, det har vi ju varje år, flertalet gånger på alla ponnyraser. Det finns speciella hingstutställningar där det träffas hingstar från olika ponnyraser inne i ringen. Väluppfostrade hingstar men ändå hingstar som inte går att släppa lösa bland sina konkurrenter.

Det som är mer spännande när man går med hingst på ring är när stoet framför en börjar brunsta mitt bland hingstarna. DÅ får man resning på sin hingst:rofl: hm på mer än ett sätt skall tilläggas:o

I helgen var jag på Nationell Ponny Dressyr, där var 2 godkända NF hingstar, 1 godkänd Connemara hingst, 1 welsh sekt C hingst samt 1 ridponnyhingst och ett welsh sto inne på framridningsbanan samtidigt. Knäpptyst och koncentration. Jag vet att minst 2 av dessa hingstar går i egna hagar då de inte tolererar andra hingstar.

Apropå araber så har vi en veterinär här i mina trakter som ett år kastrerade alla arabhingstar gratis då han ansåg att de inte dög till något med kulorna kvar.........hans åsikt......

Det är inte så spännande med en ring full av hingstar, det har vi ju varje år, flertalet gånger på alla ponnyraser. Det finns speciella hingstutställningar där det träffas hingstar från olika ponnyraser inne i ringen. Väluppfostrade hingstar men ändå hingstar som inte går att släppa lösa bland sina konkurrenter.

Det som är mer spännande när man går med hingst på ring är när stoet framför en börjar brunsta mitt bland hingstarna. DÅ får man resning på sin hingst:rofl: hm på mer än ett sätt skall tilläggas:o

I helgen var jag på Nationell Ponny Dressyr, där var 2 godkända NF hingstar, 1 godkänd Connemara hingst, 1 welsh sekt C hingst samt 1 ridponnyhingst och ett welsh sto inne på framridningsbanan samtidigt. Knäpptyst och koncentration. Jag vet att minst 2 av dessa hingstar går i egna hagar då de inte tolererar andra hingstar.

Apropå araber så har vi en veterinär här i mina trakter som ett år kastrerade alla arabhingstar gratis då han ansåg att de inte dög till något med kulorna kvar.........hans åsikt......

Ha ha det var roligt!
Nej på Grevagården den 4/4 var vi med hingst och det var bara hingstar så långt ögat nådde, unga som gamla alla uppförde sig. Det var welshar ur samtliga åldrar och sektioner!

Min dotter har tävlat hingst i många år, och det har aldrig varit några problem.
Därimot har jag varit med om att hjälpa folk att ta beslut om att kastrera hingstar som inte mår så bra, dom blir oftast riktigt bra som valackar istället.

Nu har ni ju fått svar från flera hingsthållare och alla här verkar vara rörande överens om hur hingstar beter sig!

Hur tror du att det är på en tävlingsplats med en massa hingstar som tävlar? Tror du att dom skriker och pucklar på varandra?

När en hingst arbetar så ska han inte ens titta eller prata med några ston. Vilket dom flesta hingstar inte gör på en tävlingsplats.

Eftersom jag föder upp Quarterhästar så är det westerntävlingar som jag kan utala mig om, men jag kan inte tänka mig att någon tävlar på en ouppfostrad hingst.
För det är det vi pratar om, inte hormoner utan hur väl uppfostrad hingsten är. Man kan inte dömma ut en hingst som avlar för att den uppför sig illa det är ägaren som inte gjort sitt jobb.

Om du vill lära dig mer om hur hingstar fungerar så tycker jag att du ska ta kontakt med uppfödare och hälsa på för att få träffa lite olika hingstar.

jag har gett mig ifrån denna tråden då vi pratar om varann hela tiden, jag vet mkt väl att hingstar inte bråkar på tävlingsplatser osv osv om de är väluppfostrade. Men jag är fortfarande av den åsikten att en hingst ska kunna gå med ston om jag ska fundera på att ha honom kvar som hingst, och det är en åsikt.

den åsikten kommer inte att ändras för att dina hingstar går o tävla, för jag har aldrig sagt nåt om nåt sånt. men jag verkar inte vara så bra på att förmedla mina åsikter i denna fråga, så därav slutade jag försöka.

och nej jag pratar inte om hur väluppfostrad en hingst är, för mig så känns det som en sådan självklarhet att jag inte ens ser en anledning att diskutera det, en hingst ska inte springa o glo på andra hästar på tävling/träning lika lite som nån av mina märrar ska göra det.

så jag förstår fortfarande inte varför alla skriver som de gör till mig om deras hingstar på tävlingsplatsen, jag är inte det minsta intresserad av det, kunde inte bry mig mindre liksom.

och du.. jag har träffat en del olika hingstar och vet nog ungefär hur de fungerar, givetvis kan man alltid lära sig nåt nytt, men för mig är en hingst en häst med hormoner där man helt enkelt måste tänka till lite extra ibland, men det är fortfarande "bara" en häst.

:rofl::rofl:

Så fort det blir jobbigt så slutar du svara.Du kanske har svårt att diskutera helt enkelt och inte klarar av mothugg?

på gymnasiet fick jag mkt god kritik från mina lärare att jag var mkt duktig på att diskutera, det innebär inte bara att jag kunde prata för mig utan även lyssna på vad andra har att säga.

dessutom så slutade jag ju inte svara, jag svarade ju, ellerhur? jag ser iaf ett svar i min ruta.

däremot har jag svårare att utrycka mig i text då jag har dyslexi, men min åsikt i denna frågan kommer inte ändras, och en åsikt har inget med fakta att göra, det är bara så jag tycker helt enkelt, precis som att jag röstar på ett visst parti i valet för att det är det partiet som motsvarar mina åsikter bäst.

En diskution är till för att man ska just prata om olika åsikter. Det betyder inte att man har rätt och alla andra har fel. Man ska heller inte bli sur när man får motargument.

Jag tycker att hingstar ska fribetäcka vilket mina båda hingstar gör. Dom har en massa flickor och deras fölisar runt sig hela sommaren. Men jag skulle aldrig göra som du gjort, dömma ut alla hingstar som inte kan göra så.

Det är just därför att du fått så många åsikter emot dig. Du behöver mycket mer kunskap innan du kan dömma ut saker.

jag har bara "dömt ut" de som bevisat inte klarar av det, för 99% av alla hingstar får ju inte chansen och de kan man ju knappast "dömma ut" bara för att ägarna inte vill, ellerhur?

sen är det delvis för att jag tycker att varje hingst som har nåt att tillföra aveln borde få gå i en flock med sina ston och sina fölisar, men det beror på att jag vill ha det så naturligt det bara går, men alla har inte möjlighet till det eller vågar utsätta sin hingst för det, och de kan man ju inte titta förbi bara för det, för då finns inga hingstar kvar att titta på.

Ja, du har fel.

Jag har Saddlebred och Morganhäst och där visas hingstar tillsammans i ringen. Utan hjälm. (Vad det nu ska göra för skillnad)

Samma sak med Welsh, Frieser, Quarterhorse... ja listan kan göras lång.
Det säger inte så mycket om raserna i sig utan det visar helt enkelt på att hingstarna trots sina olika personligheter är vältränade och följer sin handler.
Skulle du släppa dem lösa i ringen och släppa in ett sto så skulle det se helt annorlunda ut.

Det är naturligt för hingstar att jaga bort och om det behövs slåss med andra hingstar. Inget konstigt med det och det är inget man behöver oroa sig för när det gäller avkommorna.

För att återgå till grundfrågan.
Min hingst är likadan vid hand och fribetäckning. Han är rak på sak men snäll.
Har inte märkt någon skillnad vid hantering.

det har jag redan fått förklarat för mig av sisodär 3-4 pers tror jag :D

jag har inte så bra koll på nåt annat än araberna :o

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka