Fribetäckning eller betäcka vid hand - hingstens humör?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fribetäckning eller betäcka vid hand - hingstens humör?

Då får du tycka/tro det.

Givetvis pratar jag inte om hingstar som har gått ensamma hela sina liv och sedan inte klarar av att gå med andra hästar, för det är ju inte speciellt konsigt.

jag pratar om dem som går ihop med andra hästar och sen när hormonerna kickar in så kan de inte ens gå ihop med sto flocken och någon unghingst (för ni vet väl att i naturen hade hingsten ofta en unghingst med i flocken som lite hjälpreda eller vad man ska säga, oftast en av hans egna söner)

och en häst som inte klarar det trots att den aldrig varit ifrån att gå i flock tycker jag inte ska vara hingst, och vet du, det är en åsikt och den får jag ha!

en hingst som har kulorna ska inte bara ha bra exteriör och presterat bra, den ska även ha ett sånt bra temprament

och ang att "jag hör väl själv hur det låter" menar du att temprament inte nedärvs? visst kanske det inte händer så mkt första generationen, men om 10 kanske man börjar se en försämring av temprament, nu måste det ju inte bli så, för de flesta hingstarna skulle nog klara att gå med andra hästar om de bara hade fått chansen från början, men de flesta hingstägarna är för hariga för det ;)

Men det finns tex en anledning till att atg kliniken stänger alla dörrar som går när det kommer en hingst så att han inte ser nån annan häst... bara den attityden säger väl en hel del om vad de förväntar sig av en hingst?

Ditt sista stycke var ganska tänkvärt...

Det där är ju något man stöter på överallt:mad: folk nästan skriker i panik HJÄLP HINGST osv. Hingstar behöver inta vara värre än ston o valackar men det utgås från att de är galna. Hingstar ska vara väluppfostrade o ha ett temperament som går att hantera. Annars bör de inte avlas på hur snygga de än må vara!

och när de förväntar sig det så mkt att de med en gång springer o stänger överallt så är det ju av en anledning :crazy:

och det tycker jag är skrämmande!

Ja, avel handlar inte bara om prestation på tävlingsbanan med ett proffs på ryggen eller i tömmarna. Det handlar till säkert 90% om hobbyhästar som av mer eller mindre lekmän oxå ska kunna hanteras. Därför tycker jag att just psyke är det vikigaste man ska se på. Exteriör är en bonus som en hemskt duktig hingstägare jag känner sa en gång...

Ja, avel handlar inte bara om prestation på tävlingsbanan med ett proffs på ryggen eller i tömmarna. Det handlar till säkert 90% om hobbyhästar som av mer eller mindre lekmän oxå ska kunna hanteras. Därför tycker jag att just psyke är det vikigaste man ska se på. Exteriör är en bonus som en hemskt duktig hingstägare jag känner sa en gång...

Exteriör är ingen "bonus".
Den är väldigt viktig, för att hästen ska kunna prestera vad den är ämnad till.
Det är ju inte för inte världens hästar har utvecklats åt olika håll, beroende på vilket arbete de är tänkta att utföra.

Exteriör är ingen "bonus".
Den är väldigt viktig, för att hästen ska kunna prestera vad den är ämnad till.
Det är ju inte för inte världens hästar har utvecklats åt olika håll, beroende på vilket arbete de är tänkta att utföra.

Jag skulle vilja säja så här.
Håller de måttet exteriört så fortsätter man att gallra efter temperament och ridbarhet. 1 av 10 blir kanonhästar övriga =hobbyhästar.

Jo exteriör är en bonus. Sen hadlar det ju om hur pass illa exteriör vi pratar om. Hästar som har både psyke och en exteriör på tex 46 poäng där är exteriören en bonus... däremot en exteriör på ca 30 o kasst psyke där säger jag bara huvva:crazy:

kl
Jag är inte tillräckligt ung för att vara säker på just nånting.

Jag tror
-att exteriör inte har med skönhet att göra, det har med användbarhet och hållbarhet att göra. Det är en kulturfråga vad som är vackert - förmodligen är den " exteriört "vackraste" hästen= mest hållbar och användbar.
-att ett gott temperament är grunden till att kunna nyttja hästens goda exteriör i olika former av träningar och tävlingar och att det går relativt lätt och smidigt.
-att ett gott lynne gör det behagligt och tryggt att umgås med hästen både vardag och tävlingsdag.
-att hingst, valack eller sto är en smak- och erfarenhetsfråga. Har träffat flera hingstar idag i extrem tävlingsituation. Ingen i de kretsarna tycker det är det minsta konstigt. Ryttarna/ ägarna tog för självklart att de skulle uppföra sig lika väl som ston och valacker och då gör dom det.
Själv är jag en utpräglad stomänniska, jag trivs med ston och att ständigt förhandla om var skåpet ska stå. För övrigt är det mitt skåp, alltså bestämmer jag.(nästan alltid)

Haha, den var bra! Inte tillräckligt unga för att va säker på nånting... tänkvärt!

Jo, sambon ramlade in o läste tråden o kommenterade. Han sa, vilket jag tycker var tänkvärt: Titta på travhästarna, där skiter de fullständigt i hur hästen ser ut bara den springer fort...!

Det är intressant att läsa allas inlägg, det som är lite sorgligt är hur lite många vet om hingstar.
En hingst styrs av hormoner under betäcknings säsongen. Alla andra hingstar är rivaler om det finns brunstiga ston i närheten. Det har därför ingenting med hästen psyke att göra att den inte tycker om andra hingstar utan är naturligt beteende.
Men en hingst ska vara så välhanterad att när en människa kommer så ska han uppföra sig. Han ska kunna se skillnad på betäckning och arbete.

Jo, sambon ramlade in o läste tråden o kommenterade. Han sa, vilket jag tycker var tänkvärt: Titta på travhästarna, där skiter de fullständigt i hur hästen ser ut bara den springer fort...!

Travfolket skiter inte alls fullständigt i hur hästen ser ut. Vad har han fått det ifrån?
De större tränarna mäter varenda vinkel på unghästarna, för att de vet att är de byggda på ett visst sätt, så travare de fortare.

det är väl ingen som har sagt att hingsten ska gå ihop med andra hingstar? inte jag iaf. så jag undrar varför du svarar till mig?

Hingstar som inte kan gå med andra hästar är inte alls ovanligt..Visst är det trevligast om dom kan gå i flock med ston året runt.Det tycker i alla fall jag,men det är långt ifrån alla som kan det.Det är ju inte naturligt för en hingst att gå med andra hingstar (dvs inte heller valacker,som är en "onaturlig" hingst)Det gör dom inte i det vilda. Vet massor av hingstar som inte kan gå i flock,men dom lämnar kanon avkommor för det,så uttalandet var lite out there..(okunskap gissningsvis)

Sen finns det AGGRESSIVA hingstar,som måste ledas med långa järnstänger,eller släppar i en gång mellan boxen och hagen..såna tycker jag definitivt inte ska avlas på,mest för att dom själva verkar må så dåligt att dom inte vill leva.
Själv har jag bara betäckt med fribetäckning i flock,och tycker det är trevligast för alla inblandade,men bara för det är inte hingstarna som inte kan det något fel på.Det beror ju på hur dom beter sig för övrigt.Det handlar mycket om hormoner hos hingstar,om det sitter i psyket så ser man det ganska snabbt.

Senast ändrad:

Då kan du hälsaa att han har helt fel uppfattning.
Exteriören är viktig för hållbarheten. Vilket aalla som håller på med trav-avel är väl medvetna om......

AM

jo jag tycker faktiskt att en hingst som inte kan gå med andra hästar inte ska vara hingst, för vi biter ju bara oss själva i arslet om vi avlar på sånna hästar, slutar ju med att var och varannan häst får stå i sin egna 4 kant :crazy:

men jag kan helt förstå om man tar emot främmande ston och inte vill ha fri betäckning då!

Nä, det har jag inte påstått heller men det är ändå så att psyket i allmänhet är nåt vi bör titta mer noga på just för att få alla de där trevliga individerna du pratar om. En sak är ju om hingsten är lite galen när han vet att han ska betäcka men han måste kunna koppla bort de där drifterna o vara lugn o sansad i den andre hanteringen för att ses som vettig i mina ögon.
Man måste kunna skilja på vad som är temperament och psyke och vad som är orsakar av hormoner.

Detta är en avelshingst som redan vid ett års ålder försökte döda alla hästar av hankön i hans närhet (läs "i samma hage").
barnponny.jpg

Han bodde ett år hos mig och betäckte under säsongen. Under detta år hade tjejen på fotot honom som "sin" sköthäst, hon var då 7 år. (och som en parentes kan nämnas att hon 8 år senare red lag-SM i ponnydressyr...) Som synes på bilden var han oerhört lätthanterad och han fungerade utmärkt som ridponny för denna lilla tjej även tillsammans med ston. (inga andra hästar av hankön fanns på gården så det provades aldrig)
Samtliga de 4 avkommor som blev resultatet av betäckningarna hos mig är/var (en är tyvärr död) ypperliga barnponnyer med utmärkt psyke, även den som är godkänd hingst... Det sto jag har kvar är den snällaste, tryggaste ponny jag någonsin haft, trots att hennes mamma var av det mer nervösa slaget.

Menar du att det faktum att han inte kan gå i hagen tillsammans med andra grabbar skulle vara orsak till att inte använda honom i avel?

Nästa exempel är min lille treårshingst (barnbarn till ovanstående, för övrigt) som är så genomsnäll och barnkär i grunden att det nästan är löjligt. Han har nu fått en hormonrusning som fullständigt förändrat honom. Han har inte ens tid att titta åt barnen och han började plötsligt jaga unghingstarna i hagen - nu går han själv. Jag jagar veterinären för en kastreringstid och är helt övertygad om att han åter kommer bli den genomvänliga barnponny jag vet att han är så snart kulorna är bortplockade.

Så talar en erfaren dam som lär så länge hon lever. Allt är inte svart eller vitt, det är en lång räcka av nyanser. Härligt!

att en hingst som betäcker inte kan gå med andra hingstar är ju inget konstigt.

men jag ifrågasatte när de inte kunde gå ihop med några hästar, där inräknas ston tex.

nu låter ju inte den herren du pratar om så illa, men det finns ju hingstar som är lite halvtokiga oavsett om det är andra hingstar i närheten eller inte, visst behöver det inte bero på dåligt temprament utan på hormoner, men är det bättre? ska vi avla på hästar med "hormonfel"? får den bara hingstföl är ju saken lätt, det är ju bara att kastrera så är man av med det problemet, men kan det kanske nedärvas till hingstens stoföl oxå? jag vet inte faktiskt, men jag känner iaf att skylla på att hingsten har mkt hormoner och därmed ursäkta att hans beteende och ändå har honom i avel tycker jag är fel.

men nej, saker o ting är inte svart eller vitt, men uppenbarligen var det inga problem med den hingsten du hade, frågan är hur han hade varit om du hade haft andra hingstar på gården? kanske hade det inte varit några problem alls så länge man höll dem ur vägen för varann, men det vet ju ingen.

vi vänder på frågan, hur illa tycker du en hingst kan få vara och ändå vara ok i ditt tycke att avla på?

frågan är hur han hade varit om du hade haft andra hingstar på gården? kanske hade det inte varit några problem alls så länge man höll dem ur vägen för varann, men det vet ju ingen.
Hemma hos den hingstens ägare fanns det ytterligare två avelshingstar plus några unghingstar. Och ja, han hatade dem, men han var fortfarande hanterbar.
vi vänder på frågan, hur illa tycker du en hingst kan få vara och ändå vara ok i ditt tycke att avla på?
En hingst som är så illa att den mår dåligt av att vara hingst bör i mina ögon kastreras, hur bra den än är i övrigt.
Och med "mår dåligt" menar jag t.ex att den inte har några långa lugna stunder, är stressad och tappar vikt. Och att den är allmänt stökig att hålla på med.

Jag har haft flera hingstar här, halvblod och shetland, både godkända (shetl) och inte godkända (unghingstar på tillväxt) och de som fått ha kulorna kvar är just de som fortsatt vara lätthanterade.

En hingst som är lämplig för avel i mina ögon är en hingst som kan fokusera på de uppgifter man ger honom, och som kan skilja på arbete och nöje.
Huruvida han kan gå i hagen tillsammans med andra hästar är för mig fullständigt ointressant information.

Hemma hos den hingstens ägare fanns det ytterligare två avelshingstar plus några unghingstar. Och ja, han hatade dem, men han var fortfarande hanterbar.

En hingst som är så illa att den mår dåligt av att vara hingst bör i mina ögon kastreras, hur bra den än är i övrigt.
Och med "mår dåligt" menar jag t.ex att den inte har några långa lugna stunder, är stressad och tappar vikt. Och att den är allmänt stökig att hålla på med.

Jag har haft flera hingstar här, halvblod och shetland, både godkända (shetl) och inte godkända (unghingstar på tillväxt) och de som fått ha kulorna kvar är just de som fortsatt vara lätthanterade.

En hingst som är lämplig för avel i mina ögon är en hingst som kan fokusera på de uppgifter man ger honom, och som kan skilja på arbete och nöje.
Huruvida han kan gå i hagen tillsammans med andra hästar är för mig fullständigt ointressant information.

Det här var ju en rolig tråd!
Hingstar som är hingstiga har väl inte hormon fel!:rofl:

Vi har några hingst hemma på vårt stuteri, både som verkar via semin och som betäcker naturligt. Jag kan lova dig att ingen av avkommorna påverkas av hurvida hingsten är hingstig eller inte!
Ingen av våra vuxna hignstar går ute tillsammans, de har ett bra socialt liv, hoppar på bock men får endast flörta med ston på håll.
Våra hingstar tävlas och uppför sig exemplariskt. Vi har en hingst som endast går med ston runt sig, han föredrar egen hage, ej med ston. Han går inte nära dem om han är lös, men ebtäcker när jag håller i grimskaftet lugnt o sansat. Han avskyr andra hingstar f.o.m det dom fllt ett år, men han älskar föl som då och då rymmer in för att hälsa på sin pappa!
Vår gammelhingst 26 år hatar andra hingstar och kan inte ens beskåda dem på håll. Han verkligen avskyr dem och beter sig som en stridstupp vid allmänna hingstvisningar. Han är from som ett lamm annars och hans avkommor är högt rankade i Europa.
De andra hingstarna står tillsammans och har noskontakt med varandra. Men dom är för värdefulla för att jag ens skulle vilja försöka! Vår nya welsh hingst däremot skulle säkert gilla att ha kompis dygnet runt han älskar kompisar av alla de slag. Han är för övrigt son till den hingst som hatar hingstar från ett årsålder, så det går inte i arv!
Vi har nu 12 hingstar från 1 år - 26 år och alla är individer, alla de hingstar som används i avel 7 st förärver olika egenskaper till sina söner, det är precis som med barn, har man fått några st barn med samma man, ser man hur olika alla har blivit trots de är helsyskon inte kan vi beskylla pappan för sönernas alla dåliga sidor! Fast när man tänker efter.....:angel:

Det här var ju en rolig tråd!
Hingstar som är hingstiga har väl inte hormon fel!:rofl:

Vi har några hingst hemma på vårt stuteri, både som verkar via semin och som betäcker naturligt. Jag kan lova dig att ingen av avkommorna påverkas av hurvida hingsten är hingstig eller inte!
Ingen av våra vuxna hignstar går ute tillsammans, de har ett bra socialt liv, hoppar på bock men får endast flörta med ston på håll.
Våra hingstar tävlas och uppför sig exemplariskt. Vi har en hingst som endast går med ston runt sig, han föredrar egen hage, ej med ston. Han går inte nära dem om han är lös, men ebtäcker när jag håller i grimskaftet lugnt o sansat. Han avskyr andra hingstar f.o.m det dom fllt ett år, men han älskar föl som då och då rymmer in för att hälsa på sin pappa!
Vår gammelhingst 26 år hatar andra hingstar och kan inte ens beskåda dem på håll. Han verkligen avskyr dem och beter sig som en stridstupp vid allmänna hingstvisningar. Han är from som ett lamm annars och hans avkommor är högt rankade i Europa.
De andra hingstarna står tillsammans och har noskontakt med varandra. Men dom är för värdefulla för att jag ens skulle vilja försöka! Vår nya welsh hingst däremot skulle säkert gilla att ha kompis dygnet runt han älskar kompisar av alla de slag. Han är för övrigt son till den hingst som hatar hingstar från ett årsålder, så det går inte i arv!
Vi har nu 12 hingstar från 1 år - 26 år och alla är individer, alla de hingstar som används i avel 7 st förärver olika egenskaper till sina söner, det är precis som med barn, har man fått några st barn med samma man, ser man hur olika alla har blivit trots de är helsyskon inte kan vi beskylla pappan för sönernas alla dåliga sidor! Fast när man tänker efter.....:angel:

du är medveten om att det finns olika grader av hingstighet va? givetvis kan en hingst ha hormon fel och tex producera för mkt testosteron.

I övrigt (inte endast till dig)

så funderar jag på om min annorlunda syn beror på att jag håller på med araber... i utställning visas hingstarna tillsammans i ringen. Man springer in en i taget varje ekipage stannar i ringen och skrittar i en stor cirkel medans de andra springer in, sedan tittar dommarna på alla hingstarna tillsammans när de skrittar runt där (kan vara ca 15 hingstar i en del klasser). efter det tas de ut och visas var för sig.

Under prisutdelningen är de även då alla hingstarna tillsammans, och den som blir Champion och reservchampion hälsar ofta på varann då de spänner nackarna väldigt snyggt då och folk tar mkt kort.

årets world champion hingst red tex handlern in på hingsten i bara showtränset barbacka, utan hjälm, inför en skrikande publik och folk överallt, hästar överallt, saker som fladdrar överallt (ja ni fattar scenariot) och det är helt lugnt med hästen.

Jag antar att detta färgar min syn en hel del, en häst som inte kan vara i närheten av andra hingstar passar inte i den branchen helt enkelt.

och det är ju så det är, vi ställer olika krav på våra hästar och avlar därefter, det tycker inte jag är nåt konstigt, även om ni verkar tycka det?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka