Fri tillgång.

Sv: Fri tillgång.

Du kanske kan förvara balen under tak och lägga ut nytt hö varje morgon, istället för att ställa ut hela balen på en gång :idea:. Så blir den inte förstörd i regnet.

För övrigt är det inte alla hästar som klarar fri tillgång. Våran stora häst fick fång och shettisen blir fruktansvärt fet, trots 3 hektar hage i kuperad terräng och utevistelse dygnet runt. Funderar på att ställa ut en halmbal istället, men halm innehåller också energi.. Någon som har tankar kring detta med halm?

4kg för en shettis är i minsta laget, men fungerar om den inte arbetar nått
Hästar får inte fång av hö.

4 kg i minsta laget? När jag räknat ut foderstat åt våran shettis kan han äta max 3 kg hö (inget kraftfoder):crazy:. Shettisarna på ridskolan äter också 3 kg, och dom går lektioner!

Var har du hört att hästar inte får fång av hö.. Hästar kan bli feta av hö och fetma framkallar fång. Våran häst hade svår fång mitt i vintern och åt enbart torrhö. Och tre andra hästar i våran klubb har också haft fång pga fri tillgång på hö. Bara som liten upplysning ;).

Var har du hört att hästar inte får fång av hö.. Hästar kan bli feta av hö och fetma framkallar fång. Våran häst hade svår fång mitt i vintern och åt enbart torrhö. Och tre andra hästar i våran klubb har också haft fång pga fri tillgång på hö. Bara som liten upplysning ;).

Det beror nog på hur man menar. Om en häst får för mkt hö så att den blir fet och sedan får fång så har i alla fall jag förstått det som att det är fetman som triggar igång fånganfallet och inte höet i sig. (Om det inte är frågan om dåligt hö eller hö med höga sockerhalter till en häst som är känslig för detta.)

8kg hö ändå för lite för ett varmblod, det är lagom mängd för en d-ponny.
4kg för en shettis är i minsta laget, men fungerar om den inte arbetar nått
Hästar får inte fång av hö.

Men vårt varmblod är så litet och nött och arbetar inte speciellt mycket. 8 kg är vad hon ska ha. Ni kan väll komma själva om ni tror ni vet bättre utan att ha sett henne ens?

4 kg i minsta laget? När jag räknat ut foderstat åt våran shettis kan han äta max 3 kg hö (inget kraftfoder):crazy:. Shettisarna på ridskolan äter också 3 kg, och dom går lektioner!

Håller med dig totalt, jag har samma erfarenheter som dig.
Min shettis klarar absolut MAX 4,5 kg hö/dag och det ärverkligen I MESTA LAGET. Och vårt varmblod är nätt och litet och klarar inte mycket mer än 10 kg/dag och då blir hon FET . 8 kg är perfekt fö rhenne, annars hade vi självklart gett mer.

Min shettis klarar absolut MAX 4,5 kg hö/dag och det ärverkligen I MESTA LAGET. Och vårt varmblod är nätt och litet och klarar inte mycket mer än 10 kg/dag och då blir hon FET . 8 kg är perfekt fö rhenne, annars hade vi självklart gett mer.

Hästar blir inte feta av hö, det är ffa kraftfodret som gör dom feta. Fångrisken finns på småhästar om man har ett mycket tidigt hö eller om det är taget så det är mycket fruktaner i det.

Om du inte vill ge mer än 4kg till shettisen och 8kg till varmblodet så kommer du aldrig att kunna ha fri tillgång, hur du än gör. Dom kommer att äta mer..

Har du ett tidigt hö eller med mycket fruktaner så får du komplettera med halm, att dom har fri tillgång på det åtminstone att tugga på. MEN det finns INTE några näringsvärden i det utan det är bara grova fibrer som är bukfylla och magjobb.

Med den inställningen du har nu så kommer du att få cykla till och från stallet minst två gånger om dagen.

Hästar blir inte feta av hö, det är ffa kraftfodret som gör dom feta..

Självklart blir hästar feta av hö! Om jag ger fri tillgång av vårat analyserade hö så får mina hästar i sig nästan det dubbla dagsbehovet av energi. Klart att hästarna blir feta då, eller var tror du överskottet tar vägen? :p Dom rullade fram förra vintern och ena hästen fick fång.. Lyckas inte få tag i "sämre" hö, men funderar på att ställa ut halmbal i hagen. Men dom kan bli feta även av halm- det innehåller också energi..

Senast ändrad:

Självklart blir hästar feta av hö! Om jag ger fri tillgång av vårat analyserade hö så får mina hästar i sig nästan det dubbla dagsbehovet av energi. Klart att hästarna blir feta då, eller var tror du överskottet tar vägen? :p Dom rullade fram förra vintern och ena hästen fick fång.. Lyckas inte få tag i "sämre" hö, men funderar på att ställa ut halmbal i hagen. Men dom kan bli feta även av halm- det innehåller också energi..

Voine, voine, då hade mina varit smällfeta.. Fri tillgång på havrehalm och i snitt 22kg hö/dag.. Eller 300kg/veckan.

Visserligen har man hästarna på fri tillgång och på stall så kan dom ju inte göra sig av med överskottet, mina går på lösdrift.

Men man kan inte alltid skylla på höet!!

Man brukar skilja på olika typer av fång, betes/kraftfoderförätningsfång, förlossingsfång, överbelastningsfång och kortikosteroidinducerad dång. Orsakerna tilluppkomsten av fång kan bland annat vara följande:

*För stort intag av lättillgängliga kolhydrater som orsakar en störning av tarmfloran.

*Intag av toxiska ämnen, exempelvis vissa växter/svampar

*Livmoderinflammation (metrit) i samband med kvarbliven efterbörd

*Mag-tarmstörningar (gastro-enterit)

*Cushings diesease

*Överbelastning och mekaniska/traumatiska skador

Uppkomst och utveckling av fång

Det finns flera teorier om varför fång uppstår och här följer ett exempel:
Vid en störning i tarmfloran ökar de mjölksyraproducerande bakterierna i antal och pH-värdet i tarmen sjunker. Det låga pH- värdet orsakar ett sönderfall (lysis) av de gramnegativa bakteriernas cellväggar och därmed fås en frisättning av endotoxiner ("bakteriegift"), som skadar tarmepitelet. Fosfolipider i de skadade cellväggarna utgör precursor till arakidonsyra som i sin tur är precusor till prostaglandin. Prostaglandin är mycket potenta infllammationsmeditorer som verkar lokalt på bildningsplatsen.

I detta fall orsaker inflammationen en skada på tarmväggen. Endotoxiner och mjölksyra kan passera den skadade tarmväggen och komma ut i den allmänna blodcirkulationen. De kan där orsaka en generell kärlreaktion och ge upphov till störningar i produktionen av ett ämnen som behövs för bibehållandet av en normal hovlamellstruktur. En sänkt hållbarhet i lamellagret som binder samman hovkapseln med kötthoven innebär en risk för hovbensrotation/hovbenssänkning.

Vid primär mekanisk och överbelastningsfång har vävnad med normal hållbarhet överansträngts.

Åtgärder:

Boxvila, med sandbädd eller tjock torvbädd. Ger bra stöd åt sulan och hästen kan borra ner tån och på så vis avlasta hovarna.

MINSKA FODERINTAGET, fodra endast med små mängder sent skördat gräshö eller halm av god hygienisk kvalitet. UTESLUT ALLT KRAFTFODER. Var försiktig med foderbyten. Utfodra från krubba eller hönät så att hästen slipper böja sig ner för att äta.

Ta av ev skor och kapa tån med rasp eller verktång

Kyl benen, skenan och hovar

Behandla om möjligt orsaken, metrit, mag-tarmstörningar mm

Ta bort saltstenen (minskar plasmavolymen)

Undvik transport av hästen i edet akuta skedet, det kan medföra ökad belastning på hovarna.

Skoning med speciella hovbeslag, efter det att de kliniska symptomen i akuta fasen avklingat. Hur hästen verkas och vilket beslag måste anpassas till den enskilda hästens behov.

Källa: Fång hos häst, Schering- Plough Animal health. Folder hämtad hos veterinär.

Man måste alltså hålla ordning på VARFÖR hästen fick fång och vad som gjorts/görs åt det.

Min ena fick fång pga massor med medicin, men det gjorde inte henne känslig för gräs/hö.

Min gammelponny fick fång av bete, men det var för att jag inte vant in honom tillräckligt bra innan han släpptes. Han fick en mag och tarmstörning. Då får man se till att man håller mag och tarmen i ordning, så man slipper en tarmstörning. Långsamma foderbyten, sent skördat hö, lite kraftfoder och mycket fibrer osv osv..

Att din fick fång av hö, beror nog inte på höet.. Nåt annat måste spelat in för att få en så pass mag och tarmstörning.

Voine, voine, då hade mina varit smällfeta.. Fri tillgång på havrehalm och i snitt 22kg hö/dag.. Eller 300kg/veckan.

Visserligen har man hästarna på fri tillgång och på stall så kan dom ju inte göra sig av med överskottet, mina går på lösdrift.

Vad har du för hästar? Mina lättfödda hästar (quarter, kallblod, shettis) går också på lösdrift, men blir tokfeta ändå trots att hösilaget bara ligger på 3.6 MJ.. Vet inte riktigt hur jag ska göra i vinter, är väldigt oroligt i flocken sedan jag började portionera ut maten istället :cry:. Men jag törs inte låta fånghästen bli fet igen, när hon fick fång åt hon enbart torrhö och var överviktig. Funderar på att ställa ut en halmbal, men läste sedan att halm ändå innehåller ca 5 MJ, så det verkar inte lösa mitt problem :o. Oavsett vad som löste ut fången är väl övervikt inte bra på en fånghäst?

Oavsett vad som löste ut fången är väl övervikt inte bra på en fånghäst?

Jag har förstått det som att det finns mycket som tyder på att det finns ett samband mellan feta hästar och fång dvs att risken ökar en hel del om hästen är fet. Min fånghäst kommer i alla fall inte att bli tjock igen. Hon får inte äta hur mkt hon vill av grovfodret. Däremot så går hon nästan året om i en jättehage men med begränsing vissa tider på året.

Vad har du för hästar? Mina lättfödda hästar (quarter, kallblod, shettis) går också på lösdrift, men blir tokfeta ändå trots att hösilaget bara ligger på 3.6 MJ.. Vet inte riktigt hur jag ska göra i vinter, är väldigt oroligt i flocken sedan jag började portionera ut maten istället :cry:. Men jag törs inte låta fånghästen bli fet igen, när hon fick fång åt hon enbart torrhö och var överviktig. Funderar på att ställa ut en halmbal, men läste sedan att halm ändå innehåller ca 5 MJ, så det verkar inte lösa mitt problem :o. Oavsett vad som löste ut fången är väl övervikt inte bra på en fånghäst?

Jag har ardenner och ett russ nu.. Övervikt är ALDRIG bra på en häst. Det låter konstigt att halm ska innehålla så mycket.. Jag har alltid fått lärt mig att halm är bara grova fibrer och inte innehåller i stortsett någon närig, allt har gått åt till axet och stråna är "gamla och torra"

Visst finns det individer som inte kan gå på fri tillgång.. Det är ju bara att titta på oss folk, det finns ju dom som inte klarar av att hantera maten hos oss heller. Min Cola har svårt med det att klara av fri tillgång. Men hon äter mest i början av säsongen. Hon satte i sig 3 rundbalar med halm på ett par , tre veckor förra hösten.

MIN teori att dom äter så hysteriskt i början är att dom behöver de grova fibrerna för att få magen i bra skick. Finns det bara hö så går ju det i. Min Cola var utan mat, eller fick mycket dåligt med mat de första 2,5åren i sitt liv så hon har haft svårt att hantera mat. Hon var mataggressiv första vintern, men nu är det mest att hon inte kan lämna mat utan det ska bara i. Hon blir bättre och bättre för varje år. Men har en oanad kapacitet..

Om din shettis är så känslig och fet så kan det ju vara ide att ha den på stall och halm, med sent skördat hö. Ge den ex mag och tarm för att klara tarmfloran och minimera fångrisken. Tänk på att shettisar är mycket duktiga på att rota fram gamla rötter och skräp i jorden och då kan få i sig saker som stör tarmfloran med.

Det låter konstigt att halm ska innehålla så mycket.. Jag har alltid fått lärt mig att halm är bara grova fibrer och inte innehåller i stortsett någon närig, allt har gått åt till axet och stråna är "gamla och torra"

Jag förstår hur du menar.
Men dessa strån består ju av någonting annat än luft. De innehåller fibrer och en del av dessa kan grovtarmen omvandla till energi. Däremot så är nog proteinet i dem alldeles för svårsmält.

Jag förstår hur du menar.
Men dessa strån består ju av någonting annat än luft. De innehåller fibrer och en del av dessa kan grovtarmen omvandla till energi. Däremot så är nog proteinet i dem alldeles för svårsmält.

OK, jag fattar!! Men kan det verkligen vara så mycket energi som 5MJ som hästen kan tillgodogöra sig? Det låter mycket..

OK, jag fattar!! Men kan det verkligen vara så mycket energi som 5MJ som hästen kan tillgodogöra sig? Det låter mycket..
Enligt hästens näringsbehov och utfodring ligger energiinnehållet på 6,3 för stråsädeshalm. Du kan alltså byta ut en del av höet mot halm utan att öka på proteinet. Något som är ganska meningslöst eftersom de flesta hästar inte mår dåligt av mycket protein. Men det är klart, man kan kanske få till en större mängd grovfoder, och det är ju bra:)

Halm innehåller inte protein nej, men det innehåller tydligen energi, mer energi än vårat hö faktiskt :crazy:. Och då faller ju hela vitsen att ge halm i bantningssyfte för oss..

Shettisen är det minsta problemet, han är smal jämfört med dom stora hästarna :angel:. Det är våran tävlande quarterkorsning som har/haft fång.

Kanske jag vågar testa fri tillgång igen, när fånghästen är i full kondition igen och vi kan galoppera bort allt överskott. Om man ser till att motionera henne ordentligt varje dag..

Jag brukar inte svara som jag kommer göra nu, vill inte utnämna mej till någon expert, MEN jag måste få kommentera lite här.

För det första handlar allt om vad du har för värden i höet/hösilaget. Om du har ett hö med mj på 5 eller 10 och smrp på 25 eller 80 (bara exempel nu) så innebär det en avsevärd skillnad för hästen. Har du alltid i alla år haft nästan exakt samma värden i höet så 8 kg till varmblodet enligt foderstatsprogram och din egen erfarenhet säger att det är perfekt?

Det handlar egentligen inte så mkt om hur många kg hästen får så länge den får MINST dom antal kg torrsubstans per dygn som den ska ha (helst mer än så). Det handlar om näringen i höet. Om du har ett hö som inte ger hästen tillräckligt med näring om den får fri tillgång så behöver du nog lägga till något kraftfoder. Men att säga att 8 kg alltid är och har varit lagom till din häst verkar mkt konstigt?

Jag håller med flera här att det är lite för ett varmlod. 4 kg till en shettis är inte heller några mängder. Jag tycker det låter som att du behöver få tag på ett hö med mindre energi och ge ett par kg till, minst.

Sen ett tillägg till Mul: självklart kan hästar bli feta av sitt grovfoder. Dom kan ju bli feta av gräs, hö ÄR gräs:idea: Nä men allvarligt, har sett många ex på hästar som bara får hö på vintern och är för feta. Återigen handlar det om näringsvärdet i höet. Sen att vissa hästar är så lättfödda att det nästan är omöjligt att hitta rätt värden så man kanske får ha en viss begränsning av antal kg per dag är något annat.

Tack för mej!

Fri tillgång betyder att man "struntar" i hur många kg hö/ensilage hästen får och i stället ser till att tillgången är fri! Dvs hästen ska alltid ha hö att äta om den vill oavsett om den vill ha 1 eller 50 kg!.

Att fundera på fri tillgång och samtidigt sätta en gräns på t ex 4 och 8 kg betyder att du inte har förstått.

Ditt problem är olösligt så länge du framhärdar i att ge hästarna just specifikt angivna kg/dygn.

Sen ett tillägg till Mul: självklart kan hästar bli feta av sitt grovfoder. Dom kan ju bli feta av gräs, hö ÄR gräs:idea: Nä men allvarligt, har sett många ex på hästar som bara får hö på vintern och är för feta. Återigen handlar det om näringsvärdet i höet. Sen att vissa hästar är så lättfödda att det nästan är omöjligt att hitta rätt värden så man kanske får ha en viss begränsning av antal kg per dag är något annat.

Tack för mej!

På nåt vis så äter dom gärna mer av det gröna, färska gräset än av hö. Mina blir feta på sommaren med, men blir "normala" på vintern. Eftersom dom äter så enormt mycket stråfoder på hösten så är min teori att hästen behöver det för magens skull. Dom kan gärna vara lite kackiga i magen efter ett bete. Och ett bete på sensommaren har oftast ganska höga energimängder, vilket kan göra vem som helst fet;). Samtidigt är det låga proteinvärden i det färska gräset, ganska mycket socker.

Samtidigt så behöver hästarna inte hålla värmen på sommaren, vilket dom behöver på vintern, och där går det åt en del med.

Självklart så är det skillnad på hö och hö. Min spekulation att hästar som normalt inte bör vara benägna på fång, kan få fång lättare nu är hur vi tar vårat grovfoder.

Vi gödslar på våra gärden för att få så mycket på gärdena som möjligt. Det driver på gräset och ökar ämnena i gräset till max. Gräset är alltid i tillväxtfas. Sen ger vi det till våra hästar som oftast inte gör många knop om dagen tillsammans med kraftfoder som vi oftast inte har koll på vad och vilken mängd vi ger hästen heller.

Kan hästen inte bli nåt annat än sjuk?

Återigen, har man en fånghäst så ska man ta ett senare skördat hö, som blommat och då kanske inte från ett högproducerande gärde. Utan en vall som inte har så hög tillväxt. Ge inte kraftfoder i onödan!

Hästar blir inte feta av hö, däremot kan de bli bukiga av hö om inte man har rätt kvot mellan smrp och mj. Hö/hösilage har en tendens att innehålla för mkt mj i förhållande till smrp, det är inte lika ofta det blir tvärt om. Hästarna blir då bukiga av proteinbrist.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?