Fri tillgång.

Sv: Fri tillgång.

Men om de äter mer än vad de behöver så får de i sig för mkt energi. Då blir de feta. jag kan inte få det till ngt annat.

Jag håller helt med dig. Varför kan ingen säga till min New Forest att man inte blir fet av hö. Han har ingen aning om det.

Det är kanske signifikativt för den rasen. De verkar kunna förvandla det mesta till mat.

Konstigt att era hästar blir så feta av fri tillgång på grovfoder.

Själv har jag 1 arab o 8 shettisar på fri tillgång o ingen av dem är feta, har en kvot på 7,6 på mitt grovfoder.

Finns olika uppfattning också om vad som är fetma. Ibland har man träffat vandrande fläskberg, som tydligen bara är välmusklade :devil:.

Om en häst sätter i sig sisådär dubbla dagsintaget av sitt energibehov- var tror du överskottet tar vägen?? Inte kissar då mina ut det :angel:. Det sätter sig som snygga fettvalkar över hals, manke och rumpa.. Det spelar ingen roll om den smältbara energin kommer från kraftfoder eller hö.

Konstigt att era hästar blir så feta av fri tillgång på grovfoder.

Jag antar att det kan ha att göra med vilken typ av grovfoder det handlar om? Min ponny blev fet när hon fick mkt grovfoder med dåligt proteinvärde en vinter, kompletterat med proteintillskott. Hösten därpå fick hon fång. Då insåg jag att jag nog borde sätta mig in detta med fång och foder till hästar.

Nu kan jag betydligt mer.
Det är möjligt att det hade fungerat om hon hade fått ett grovfoder med högre kvot och fri tillgång. Men jag har haft ett väldigt jobb med att banta ner henne och kommer inte att våga prova detta.

Men om de äter mer än vad de behöver så får de i sig för mkt energi. Då blir de feta. jag kan inte få det till ngt annat.

Jag håller med. Mitt hö har energivärde på 8,2 MJ och smrp på 37g/kg foder... Skulle jag ge fri tillgång på det så skulle nog min lilla häst bli fet även om hon gick på lösdrift. Jag har bytt ut en del av höet mot lusern och ger krafft protein som kraftfoder. Hon börjar komma ner i normalvikt efter betet... och då har hon en diande fölis också.

Skulle jag däremot ha ett hö med jämna värden så kanske det skulle fungera. Det måste ju bli en annan mättnadskänsla för hästen om höet har rätt kvot tycker jag, men jag vet inte ;) Skulle hon äta så mycket hon behöver av höet jag har nu, för att få tillräckligt med protein så skulle hon få så mycket för mycket energi så jag vill inte tänka på det :D

Jag önskar mig två sorters hö till nästa år. Ett sent skördat till mammahäst och ett tidigare med höga proteinvärden till lillen :p

Om en häst sätter i sig sisådär dubbla dagsintaget av sitt energibehov- var tror du överskottet tar vägen?? Inte kissar då mina ut det :angel:. Det sätter sig som snygga fettvalkar över hals, manke och rumpa.. Det spelar ingen roll om den smältbara energin kommer från kraftfoder eller hö.

Samma här :devil:!!

Grym tur kanske? Min shettis hade ju fixat det galant, men mitt matfixerade haflingermonster klarar INTE av fri tillgång!

Se bara till att dom samsas, och så att varmblodet inte stöter bort shettisen, eller tvärtom!
Då kan man ju bli tvungen att stödfodra den ena och hård träna den andra, för att dom ska ha normal hull.
Men en om man ställer ut en "stor bal" så lär det inte behövas någon stöd fodring, för då kan dom ju äta på varsin sida, om dom bara är 2 st.
Sen kan det ju ta ett tag innan dom slutar äta hela tiden =D.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar