fri tillgång på kalk i krubba?

chilipop

Trådstartare
Hej!

Jag fick rådet av kraffts foderrådgivning att sätta ut en krubba med kalk till unghästarna i lösdriften så de får fritillgång. (de har underskott av kalcium i hösilaget)
Är det någon här inne som har erfarenhet av detta?
För/nackdelar???
 
Eftersom man idag anser att hästar inte har förmågan att själva reglera mineralintaget så är min spontana reaktion att det var ett oerhört konstigt råd du har fått, från foderrådgivare som "ska vara" de som vet bäst.
Med fri tillgång har du ingen som helst aning om ifall någon vräker i sig medan någon annan inte äter av det alls.
 
Det saknas:
27,8g kalcium
2,5g fosfor
44,6 mg koppar
0,84mg selen
0,76mg jod

och detta måste ges på ett tidssnålt och enkelt sett pga att det inte är jag själv som kommer att ge det...

SNÄLLA kom med förslag!
 
Jag håller med Lovisaleonora, tyvärr...
Men ger du inget kaftfoder alls till dom? Du kan ju köpa ren kalk och blanda i kraften. Räknar ut hur mycket som saknas och sen ger du rätt mängd till var och en.
Om du inte ger något alls så kan du ju ta "vad som helst" smakligt i mindre mängd och blanda kalken med.
Någon gång binder du väll upp dom och visiterar och så kanske?!
 
Det saknas:
27,8g kalcium
2,5g fosfor
44,6 mg koppar
0,84mg selen
0,76mg jod

och detta måste ges på ett tidssnålt och enkelt sett pga att det inte är jag själv som kommer att ge det...

SNÄLLA kom med förslag!

Alltså nu har jag inte exakt i huvudet, du får kolla och räkna själv.
Men E-selen innehåller selen, e-vitamin (vilket är bra när man ger silage som är lite fattigare på det än hö) kalk, kanske utgå ifrån det och ev tillsätt kalk och fosfor?
Jod, borde dom inte få i sig det med jodberikad saltsten?
 
nej, de får inget kraftfoder, deras hösilage är jätte bra med energi och protein :)
Tyvärr kommer de inte in heller varje dag utan visiteras ute i lösdriften varje dag, och det är tyvärr för långt bort för att jag ska kunna åka dit varje dag och ge honom mineraler... Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, men om det är något enkelt de ska få, typ en näve mineralpellets varje dag så känns det möjligt att be kvinnan som har stället att fixa...
 
typ en näve mineralpellets varje dag så känns det möjligt att be kvinnan som har stället att fixa...

Det tycker jag är en enkel och bra lösning. Man måste inte ge precis exakta mängder hela tiden och även om hösilaget är analyserat så blir det alltid en viss variation i värdena ändå. Ger du en rimlig mängd mineraler så finns det ingen risk för överdosering heller. Krångla inte till det. ;)
 
Jag vill minnas att St Hippolyt marknadsför "mineralkuber" som man ger en eller två per häst och dag - det är ju ganska enkelt att gå en sväng och ge ett par till varje häst. Vet dock inte vad de har för analysvärden, har inte provat själv.
 
Jag vill minnas att St Hippolyt marknadsför "mineralkuber" som man ger en eller två per häst och dag - det är ju ganska enkelt att gå en sväng och ge ett par till varje häst. Vet dock inte vad de har för analysvärden, har inte provat själv.
Jag har för mig att de har ganska kassa värden, iaf när jag kollat.
 
Hippolyt har väl nån egen ide om att deras foder har så bra upptag så det är oväsentligt om det enligt siffrorna inte täcker behoven... :arghh:
SÅ det är viktigare att peta i äppelskruttar och druvkärnor mm i maten än att se till att den är näringstät...
Jaha - då är det kanske inte någon lysande idé i alla fall då...:meh:
 
Hippolyt har väl nån egen ide om att deras foder har så bra upptag så det är oväsentligt om det enligt siffrorna inte täcker behoven... :arghh:
SÅ det är viktigare att peta i äppelskruttar och druvkärnor mm i maten än att se till att den är näringstät...

Huvudet på spiken! :D
 
Hej!

Jag fick rådet av kraffts foderrådgivning att sätta ut en krubba med kalk till unghästarna i lösdriften så de får fritillgång. (de har underskott av kalcium i hösilaget)
Är det någon här inne som har erfarenhet av detta?
För/nackdelar???

Bortsett från att hästen inte själv känner av mineralbrist/överskott och förutsatt att hästarna nu skulke käka av foderkalken rakt av (?) så undrar jag hur i hela friden man ska kunna avgöra hur mycket fosfor man eventuellt behöver tillsätta för att få vettig kvot dagligen??? Särskilt till unghästar är det ju extremt viktigt. Nej, vilket jäkla bogus-råd! Jag blir vansinnig att folk som jobbar med FODERRÅDGIVNING är så satans okunniga och eller oärliga.
Krafft, Hippolyt.... har inte en promille förtroende för dessa tomtar!
 
Krafft satte ett nytt lågvattenmärke i min bok när de rådde kompisen (travtränare) att begränsa grovfodret (mycket fina värden i bra balans) till den sommarledige konvalescenten som gick ute i hagen dygnet runt med fri tillgång (mycket stor häst, lite sysselsättningspill i hagen men inte direkt betestillväxt).

De ansåg att det räckte med 6 kg grovfoder, och sedan komplettera upp med Krafft Grund. Hon frågade hur de tänkte där, och fick till svar att det inte var nyttigt med så mycket grovfoder och att man alltid skulle se till att ha en grundgiva kraftfoder tre gånger om dagen, gärna ett kg per mål.

OK.... :banghead:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
442
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp