Fri tillgång på ensilage.

Sv: Fri tillgång på ensilage.

Tror ni det skulle kunna funka med en stor plasttunna som man gör hål i och sen sätter på ett lock?
Det borde ju inte spela så stor roll om tunnan välter bara hålen är tillräckligt stora för att inte hovarna ska kunna fastna.

När vi hade fri tillgång på hö här, så tog jag en soptunna och skar hål i den och häktade fast den i staketet.

Smart lösning! Ska ha denna idée i bakhuvudet när vi gör om hagarna. Gemensam ätplats men inte samma hage, smart :bow:
Verkar lätt att fylla på också men blir det inte trängsel vid staketet, häst som far mot elstaket etc?

Aldrig sett förut, verkar vara ytterligare en smart idée att ha i åtanke till hösten.
Säger som Doccan, var har du fått tag på den. PM gärna.

Vad påhittiga alla är!

Jag skär bara upp överdelen av plasten eller klär av balen helt och hållet när jag ger fri tillgång. Hästarna äter upp ALLT. Utom plasten. ;) När man inte har egen traktor är det omöjligt att bängla med höhäckar, tyvärr!

Var glad för dina ordningssamma hästar isåfall! Mina skulle dra ner allt i en hög och sedan kissa i högen, garanterat:P

Hej!

Med ett nät över silaget (behöver inte ens vara särskilt små maskor på- vi hade från början ca 10 cm maskor) blir spillet minimalt.

Vi har en "stålring"/foderhäck med 4 cm-maskat nät över. Har typ inget spill överhuvudtaget!

/Lavinia

Tror ni det skulle kunna funka med en stor plasttunna som man gör hål i och sen sätter på ett lock?
Det borde ju inte spela så stor roll om tunnan välter bara hålen är tillräckligt stora för att inte hovarna ska kunna fastna.

Det skulle säkert fungera, men om det skulle bli så bra vet jag inte?
För om den välter när det är lerperiod blir ju fodret alldeles söggligt...
Eller om du har lekfulla hästar kanske den används mer som leksak?
Det hade iaf min häst gjort...

Jag fixade en fri tillgång häromdagen bara så idén är inte så beprövad. Jag körde på det jag hade hemma till att börja med. Det blev ett badkar...

wpid-imag1208.jpg

Verkar inte bli så mycket spill, det är en lagom äthöjd tror jag så de behöver inte dra ut det för att äta lågt med huvudet.

Jag har ett annat alternativ att pröva och det är en foderhäck för kor, en sån där stor rund plåtsak med ätfickor som är som ett V. MEN efter att ha varit med om att ett lamm fastnade i en sån konstruktion (fast mindre modell för får) och hängde sig själv så är jag rädd att Fölis som kommer ut i sommar skall lyckas med samma bragd. Så jag valde att pröva annat först! Dessutom gillar jag inte att ställa ut en hel bal för då har jag inte så bra koll på kvaliteten på fodret. Nu lassar jag hökärran full (ca 35kg) och kör ut det varje dag. Jg har två hästar som går i den hagen på fri tillgång. Blir de fler får man nog läsa det på annat sätt...

Jag föredrar också att lägga ut mindre givor, att slippa sätta ut en hel bal. Är det görligt till antalet hästar är det absolut så jag gör. Har man många hästar blir det ju ohanterligt, och då förstår jag att en hel bal sätts ut.

Vi körde pall med pallkrage, lade ut varje morgon (packade säck och tog med ut vid utsläpp).

Så gör hästarna som går på lösdrift i "mitt" stall där det också bara ställs ut en bal med plast och allt kvar på. Dock "locket" bortskuret. De drar ut en jädrans massa, sover i och använder som toalett. Jag tror att ägaren till dem snabbt skulle tjäna in kostanden för en foderring i form av mindre spill.

Vi har en häck som man lägger balen i utan platsen och allt :) Funkar hur bra som helst, blir inget spill osv..

Gillade faktiskt pulkaskurks alternativ bäst, trots att det inte alls var vad jag tänkt från början!

Nån som vet var man kan köpa dem?

Jag rek. absolut INTE häckar gjorda i metall med "v:n"!! En bekant hade en sån, gick bra i flera år tills för ett par veckor sen när hon hittade sin älskade häst med hoven inkörd mellan plattan som sitter varannat v och själva ramen. Dom fick såga isär hela häcken för att få loss hästen. Hela benet var sönder, man såg skelett, senor och leder, hovbenet och kotan var totalt krossat.. Självklart avlivades hästen. Ett riktigt sorgligt slut då hästen var ung, egen uppfödd, och efter en äckligt fin westernhingst + att hingsten även betäckt mitt sto detta år...

Jag har tillverkat en enkel och säker variant av sex sektioner formplywood. Den fungerar alldeles utmärkt och det blir nästan inget spill (spillet som syns på bilden blev innan höhäcken tillverkades). När hästarna kastar runt fodret hamnar det mot de höga sektionerna istället för utanför. Vi placerar ut några plastade balar i hagen och flyttar eltråden efterhand som de ska användas. Höhäcken flyttas som den är och placeras över nästa bal, annars är det lätt att ta isär den och koppla samman med nya "buntband" (stripes). Vi tar inte bort plasten, balen håller sig fräsch längre då. Har aldrig sett att de biter i plasten eller får i sig något. Min kostade ingenting, jag använde plywood som blev över när vi renoverade hästtransporten!
SDC12534.jpg

tycker inte heller att det är en bra variant. Förra året gjorde vi så i mitt stall, alltså bara slängde ut två ensilagebalar i hagen, sedan fick de nya balar allt eftersom det tog slut. Alla hästarna klarade det. I år gjordes det samma sak, då fick min häst kolik och fick gå i rasthagen ensam tills de två balarna tagit slut. Sen blev det inga fler balar. Synd att de fick gå hungriga när det säkert hade funkat om man bara vant in dem. :(

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 335
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025