Fri tillgång i hagen?

Och mina erfarenheter av slowfeeding-nät är att de inte har gett någon större skillnad i ät-tiden för de hästar jag har provat det på - trots en invänjning över flera månader.
Så det är väl med slowfeeding-nät som med fri tillgång på halm - det funkar för vissa individer men inte för andra.
Alltså det går ju att förlänga ättiden med småmaskigt om man gör det svårt för dem utöver maskorna .... Har blivit vanligt tex (tyvärr) att man hänger näten väldigt högt, och även "fritt svängande" så att det blir svårt för hästarna att få tag och "grepp" om stråna ... Det blir en väldigt onaturlig ätposition för hästarna att fodras så större delen av dygnet och både häst tandläkare och equiterapeuter har höjt rösten ang detta i det att folk inte förstått innebörden utan det handlar om att förlänga ättiden till varje pris för många utan att se till helheten .
 
Mina hästar och ponnyer hal alltid gått på fri tillgång på hösilage/hö/ensilage OCH halm. Över 30 år har jag haft det så. Ingen av mina hästar, varesig jag ägt dem själv eller de varit inackorderade har haft fång eller kolik. Jag har i flera år tagit emot fångponnier som hos mig gått på fri tillgång på grovfoder.
 
Lite nyfiken på det här efter att ha hört andra i stallet prata. Våra går i flockar och har relativt stora hagar med gräs samt höhäckar med fri tillgång på halm. Inte hösilage, då några av hästarna är lättfödda. Detta klagar vissa av ägarna på, dom anser inte halm tillräckligt "gott" och att gräset inte ger nått. Det medför då mer småskador på hästarna för att dom har tråkigt?
Måste dagens hästar ha fri tillgång på mat vintertid numera?

Nej. Får de bara mat tillräckligt oftaska de kunna vara utan en del utan att slåss.
Gör de det har man fel flockar och/eller för lite mark etc.
 
Jag tycker det låter helt idealiskt med övervuxet gräs och halm att tillgå, till lättfödda hästar.

Som redan dryftats handlar det inte om att hästen måste ha näringsrik föda var 4:e timme, det är magsäcken som tar styk om det inte finns något i den. Om de petar i sig lite halm eller visset gräs är magsäckens behov tillgodosett.
 
Lite nyfiken på det här efter att ha hört andra i stallet prata. Våra går i flockar och har relativt stora hagar med gräs samt höhäckar med fri tillgång på halm. Inte hösilage, då några av hästarna är lättfödda. Detta klagar vissa av ägarna på, dom anser inte halm tillräckligt "gott" och att gräset inte ger nått. Det medför då mer småskador på hästarna för att dom har tråkigt?
Måste dagens hästar ha fri tillgång på mat vintertid numera?

Nej hästar behöver inte fritillgång. Däremot behöver de något att tugga på men det kan man lösa med sly mellan fodringarna. Mitt sto spottar genast ut om hon råkar få med ett halmstrå i en tugga så hon hade farit illa av enbart halm i hagen. Jag tycker att man bör se till att hästens giva sprids jämt över dygnet och inte bara ge inne om de faktiskt inte äter halm. Jag ger mina hö 4 gånger/dygn varav tre givor ges ute. De är ute ca 16 timmar/dygn och står aldrig utan något att äta mer än i max fyra timmar. Jag har lättfödda hästar och sedan stoet vuxit klart har det aldrig gått med fritillgång. För mina hade det inte ens fungerat med fritillgång på halm om de hade ätit det då även halm innehåller 5-6 Mj/kg.

Vad de menar med "ger något" förstår jag inte? Om hästarna äter av halmen så ser jag inga problem med det men är de som mitt sto som aldrig skulle äta halm någonsin så blir det självklart problem och då är att hästarna har tråkigt det minsta problemet.

Kanske behöver ni både ändra rutinerna och att hästägarna funderar på vad de är ute efter? En lättfödd häst på fritillgång blir förr eller senare sjuk och det är verkligen inte värt det någonstans. Att det blir mer småskador om hästarna inte kan stå och äta hela dagen har nog mer med flocksammansättningen att göra än att de har tråkigt. Visst kan det bli skador om hästarna leker mycket men jag ser det som något positivt att hästarna rör sig och leker i hagen. De mår inte väl av att stå och äta vid en bal hela dagarna. Det är inte så de ska leva. Hästar ska söka sin föda och de strosar ganska långa sträckor i sin naturliga miljö och äter inte hela tiden. Kanske skulle det fungera att sprida hö/hösilage över stora delar av hagen istället? Jag vet att en veterinär gjorde studier på större hästflockar som fick sitt hö utspritt över stora arealer istället för att få balar i hagen och hältor och andra småskador försvann nästan helt när hästarna uppmuntrades att söka efter föda.
 
8 timmar med halm är väl ingenting att bekymra sig över, jag tycker det är en jättebra lösning när man inte kan/vill fodra med hö i hagen.

I vårt stall får hästarna hö kl 6-7 på morgonen och nästa giva kl 18-19 på kvällen. Däremellan har de fri tillgång på halm och nerbetat gräs i hagen. De äter av halmen när de är hungriga eller vill ha något att pilla med, men de står ju inte och trycker i sig alltihop bara för att det är gott.
 
Min ena älskar mat, hon vräker i sig allt och i så stora mängder som möjligt. Det bästa för henne är att stå på fri tillgång på hö med låg proteinkvot, då är hon ok i hullet om hon samtidigt rids varje dag. Nu får hon tyvärr gå med de dräktiga stona som har fri tillgång på bra hösilage och hon ser numera ut som en badboll. Här funkar fri tillgång enbart om det är ett näringsfattigt grovfoder där jag kan komplettera med proteintillskott vid sidan av. Jag hade inte haft några problem att ge halm som en del av fodergivan då jag vet att hästen äter det.

Däremot har vi väldigt harmoniska flockar jämfört med när jag stått i stall med konventionella utfodringsmetoder, speciellt fetknoppen är väldigt mycket trevligare med fri tillgång. Dock tror jag att det handlar om fler faktorer än bara fodret, mer utevistelse, större hagar, bra flocksammansättning osv.
 
Att sprida ut ger ju dock stora skador på marken som är ganska mjuk. Det finns gräs och även om det just nu är kort så ser jag att hästarna går och betar.
 
Min ena älskar mat, hon vräker i sig allt och i så stora mängder som möjligt. Det bästa för henne är att stå på fri tillgång på hö med låg proteinkvot, då är hon ok i hullet om hon samtidigt rids varje dag. Nu får hon tyvärr gå med de dräktiga stona som har fri tillgång på bra hösilage och hon ser numera ut som en badboll. Här funkar fri tillgång enbart om det är ett näringsfattigt grovfoder där jag kan komplettera med proteintillskott vid sidan av. Jag hade inte haft några problem att ge halm som en del av fodergivan då jag vet att hästen äter det.

Däremot har vi väldigt harmoniska flockar jämfört med när jag stått i stall med konventionella utfodringsmetoder, speciellt fetknoppen är väldigt mycket trevligare med fri tillgång. Dock tror jag att det handlar om fler faktorer än bara fodret, mer utevistelse, större hagar, bra flocksammansättning osv.
Att ha bra flockar är förstås viktigt, men i praktiken svårt i större stall. I alla fall här flyttar det och kommer nytt i omgångar Vilket orsakar röra i flocken.
 
Jag vill ha ett naturligt ätbeteende hos hästarna. D v s födosök större delen av dygnet. Att de rör sig och söker föda (jmf stäppdjur som strövar över stora vidder för att hitta föda).

Om de då kan få mat så det räcker (hitta en bra foderplats mellan strövandet) och däremellan söka och få i sig lite, borde väl vara optimalt.

För shettisen strödde vi ut lusernstrå i både spånet inne och hagen ute, för att han skulle ha att äta under långt tid och samtidigt stimuleras att göra det hästar är gjorda för att göra - ströva och söka mat.
 
Jag vill ha ett naturligt ätbeteende hos hästarna. D v s födosök större delen av dygnet. Att de rör sig och söker föda (jmf stäppdjur som strövar över stora vidder för att hitta föda).

Om de då kan få mat så det räcker (hitta en bra foderplats mellan strövandet) och däremellan söka och få i sig lite, borde väl vara optimalt.

För shettisen strödde vi ut lusernstrå i både spånet inne och hagen ute, för att han skulle ha att äta under långt tid och samtidigt stimuleras att göra det hästar är gjorda för att göra - ströva och söka mat.
Jag har haft fri tillgång till grovfoder i 10 år och flocken går i en rymlig hage. Min erfarenhet är att de står vid hösilagebalen och äter ett tag, sen går de runt i hagen och "söker föda" en stund (på hösten äter de kvarblivet gräs, på vintern gräver de i snön efter vad de kan hitta och på våren är det det spirande gräset och dess rötter som blir uppätet) tills de känner att de vill äta lite ordentligt. Här är det alltså inga hästar som står med näsan i hösilagebalen hela dagarna, även om tillgången finns.

Och som svar på några frågor från tidigare i tråden -
Nej, hästar behöver inte fri tillgång dygnet runt men det är bra för deras välmående om de har möjlighet att äta under så lång tid av dygnet som möjligt.
Och ponnyn som kommer bli sjukligt överviktig av det?
Det är inte alls säkert att den blir det.
Mina ponnyer lägger på sig hull under betessäsongen, sen brukar de generellt tappa en del av sommarhullet på vinterhalvåret, trots fri tillgång till bra hösilage, dygnet runt... (både inne och ute)

Och hur var det förr?
Det kan vi inte veta, men förmodligen fanns det många fler hästar med magsår än det finns idag. Förr gav man stora givor kraftfoder och mindre hö, så det var nog inga hästar som behövde svälta på lägre högivor. Idag är det vanligare att man ger mer grovfoder och mindre (eller inget alls) kraftfoder.
 
Jag har haft fri tillgång till grovfoder i 10 år och flocken går i en rymlig hage. Min erfarenhet är att de står vid hösilagebalen och äter ett tag, sen går de runt i hagen och "söker föda" en stund (på hösten äter de kvarblivet gräs, på vintern gräver de i snön efter vad de kan hitta och på våren är det det spirande gräset och dess rötter som blir uppätet) tills de känner att de vill äta lite ordentligt. Här är det alltså inga hästar som står med näsan i hösilagebalen hela dagarna, även om tillgången finns.

Och som svar på några frågor från tidigare i tråden -
Nej, hästar behöver inte fri tillgång dygnet runt men det är bra för deras välmående om de har möjlighet att äta under så lång tid av dygnet som möjligt.

Det är inte alls säkert att den blir det.
Mina ponnyer lägger på sig hull under betessäsongen, sen brukar de generellt tappa en del av sommarhullet på vinterhalvåret, trots fri tillgång till bra hösilage, dygnet runt... (både inne och ute)

Och hur var det förr?
Det kan vi inte veta, men förmodligen fanns det många fler hästar med magsår än det finns idag. Förr gav man stora givor kraftfoder och mindre hö, så det var nog inga hästar som behövde svälta på lägre högivor. Idag är det vanligare att man ger mer grovfoder och mindre (eller inget alls) kraftfoder.

Dom fick hösilage först, men det byttes till halm eftersom 2 la på sig för mycket.
 
Lite nyfiken på det här efter att ha hört andra i stallet prata. Våra går i flockar och har relativt stora hagar med gräs samt höhäckar med fri tillgång på halm. Inte hösilage, då några av hästarna är lättfödda. Detta klagar vissa av ägarna på, dom anser inte halm tillräckligt "gott" och att gräset inte ger nått. Det medför då mer småskador på hästarna för att dom har tråkigt?
Måste dagens hästar ha fri tillgång på mat vintertid numera?
Det där sitter nog i ägarnas huvud. Jag tycker också att hästarna ska ha så att magen kan jobba hela dygnet, men man måste också anpassa givan efter hästarnas foderbehov. Om hästarna blir tjocka av att ha fri tillgång får man antingen byta till ett annat foder eller blanda upp med halm. Om hästarna inte tycker om halmen ni ger kanske ni kan prova en annan halm, men hästar slåss inte mer för att de inte ha tillgång till tillräckligt gott foder. Det tror jag verkligen inte på.

En del hästar kan ha fri tillgång. Det fungerade bra för oss tidigare. Men det beror helt på foder och hästar. Min nsv har inte klarat det sista åren utan blev skadligt överviktig.
 
Om hästarna inte tycker om halmen ni ger kanske ni kan prova en annan halm, men hästar slåss inte mer för att de inte ha tillgång till tillräckligt gott foder. Det tror jag verkligen inte på.

.

Alla djur (inklusive vi) bråkar mer om resurserna är för få. Om det sedan blir skador eller inte beror mer på om de har stort tillräckligt att hålla sig ifrån varandra om det blir bråk.
 
Alla djur (inklusive vi) bråkar mer om resurserna är för få. Om det sedan blir skador eller inte beror mer på om de har stort tillräckligt att hålla sig ifrån varandra om det blir bråk.
Men inte pga att de inte tycker att halmen är god nog. En annan sak om de bråkar i samband med utfodring av hö.
 
Lite fundersam där ang bråk om/kring mat. Jag har ju i perioder haft hästar som dels varit väldigt lättfödda och dels av hälsoskäl behövt hållas nere vikten på - vilket inneburit mycket "snål" fodring. På hästar av typen "hungrig jämt".

Nog kunde ranghög/er vara om sig och kring sig med maten, och både hota och göra allvar av hotet om så krävdes. Men aldrig ens en skråma på grund av det, trots fullbroddat.

För det skulle blivit sår hade ju ranglägre häst varit tvungen att ignorera hoten och dumdristigt gett sig på att stjäla mat. Vilket de inte gjorde - de gick ju bara till en annan hög helt enkelt.

Så är det för få högar eller hästar som inte är klar med sin rang/bra på hästspråk som det blir skador kring?
 
Lite fundersam där ang bråk om/kring mat. Jag har ju i perioder haft hästar som dels varit väldigt lättfödda och dels av hälsoskäl behövt hållas nere vikten på - vilket inneburit mycket "snål" fodring. På hästar av typen "hungrig jämt".

Nog kunde ranghög/er vara om sig och kring sig med maten, och både hota och göra allvar av hotet om så krävdes. Men aldrig ens en skråma på grund av det, trots fullbroddat.

För det skulle blivit sår hade ju ranglägre häst varit tvungen att ignorera hoten och dumdristigt gett sig på att stjäla mat. Vilket de inte gjorde - de gick ju bara till en annan hög helt enkelt.

Så är det för få högar eller hästar som inte är klar med sin rang/bra på hästspråk som det blir skador kring?

2 höhäckar (fyrkantiga) på 5 hästar. Så det tycker jag inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp